کارچین نیازی به عقد قرارداد با شهرداری ندارد
یادداشتی از امیرعباس امامی، بنیانگذار استارتاپ کارچین
در رابطه با مشکلات ایجاد شده از قبیل مالیات، ارزش افزوده و.. برای تاکسیهای اینترنتی، باید بگویم کارچین هم، بهنوعی با این مشکلات درگیر است و هم نه. اما برای توضیح دقیقتر باید به ساختار کارچین بپردازیم. کارچین یک پلتفرم زیرساختی حمل و نقل است به این معنی که خود کارچین برخلاف سامانههای تاکسی اینترنتی فعلی، ارائهکننده خدمات حمل و نقل نیست، بلکه بازیگرانی که ما به آنها واحدهای احراز هویت میگوییم این خدمات را بر بستر کارچین ارائه میکنند.
واحدهای احراز هویت میتوانند سازمانهای تاکسیرانی، آژانسهای مسافربری، تاکسیهای اینترنتی فعلی و هر مجموعهای که قصد دارد خدمات حمل و نقل به سبک تاکسیهای اینترنتی در شهر ارائه دهد، باشند.بنابراین خود کارچین نیازی به عقد قرارداد با شهرداریها در ایران ندارد، اما واحدهای احراز هویت، بسته به کشور و شهری که در آن فعالیت میکنند موظفند طبق قوانین مربوطه عمل کنند.
کارچین بستری زیرساختی مبتنی بر تکنولوژی بلاکچین است که قواعدی منصفانه، شفاف و قابل اعتماد را برای رقابت شرکتهای ارائه دهنده خدمات حملونقل (همان واحدهای احراز هویت) فراهم میکند. با این تفاوت که در کارچین قواعد به شکلی تعریف شده است که علاوه بر جلوگیری از ایجاد انحصار برای بازیگران، رانندگان و مسافران نیز جزو ذینفعان کلیدی پلتفرم باشند. رانندگان و مسافران در کارچین میتوانند از همان ابتدا جزو سهامداران پلتفرم باشند و از منفعت رشد ارزش آن بهره مند شود.
به علاوه در کارچین قیمتها بر اساس نظرات رانندگان و در یک فضای رقابتی تعیین خواهد شد. این رقابت در سطح کارمزد واحدهای احراز هویت هم وجود دارد و این مسئله از ایجاد هرگونه انحصاری در سیستم جلوگیری میکند.
میتوان گفت واحدهای احراز هویت، مسئول ذخیره سازی اطلاعات و تعاملات با شهرداریها و سازمانهای مربوطه براساس دستورالعمل نظارتی منتشر شده هستند. نکته جالب توجه اینجاست که قبل از انتشار دستورالعمل مذکور، ساختار کارچین به شکلی بود که بسیاری از الزامات این دستورالعمل را حتی به شکلی اصولیتر و ایمنتر رعایت میکرد.
برای مثال در کارچین با توجه به اینکه اطلاعات سفرها و پروفایل افراد در یک سیستم فایل توزیع شده به صورت رمزشده ذخیره میشود، امکان تعریف دسترسی برای مراجع نظارتی به صورت پیش فرض وجود دارد. در واقع در این سیستم کلید دسترسی به اطلاعات رمزشده افراد و سفرهای آنها (اعم از راننده و مسافر) در اختیار خود شخص، واحد احراز هویت و نهاد قانونی مربوطه خواهد بود. این مکانیزم به مراتب از مکانیزم چندپاره پیشبینی شده در دستورالعمل مذکور ایمنتر، اقتصادیتر و قابل راستی آزماییتر است. حتی در خصوص پرداخت عوارض شهرداریها، سیستم مبتنی بر بلاکچین کارچین، شفافیت و نظارت پذیری به مراتب بالاتری دارد.