اگر می‌گذاشتند استارتاپ‌های سلامت مرگ‌ومیر کرونا رو ۳۰درصد کمتر می‌کردند!

در نشست خبری درمانکده ادعا شد

نشست خبری استارتاپ درمانکده یکشنبه ۱۱ مهرماه با حضور مدیرعامل و مدیر بازاریابی این استارتاپ برگزار شد.

درمانکده که یکی از استارتا‌پ‌های حوزه سلامت دیجیتال (health tech) است، این نشست خبری را به‌ میزبانی استودیو ویکست و به‌ صورت آنلاین ترتیب داد تا در حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف، گزارش عملکرد چند ساله خود را ارائه دهد و از چالش‌های پیش روی این صنعت بگوید.

محسن صدر، بنیان‌گذار و مدیرعامل درمانکده، اصلی‌ترین مشکل پیش روی حوزه سلامت را رگولاتوری می‌داند که در حال حاضر به هیچ عنوان وضعیت مناسبی در برخورد با استارتاپ‌های حوزه سلامت ندارد. او گفت: «اگر دولت با استارتاپ‌های سلامت همکاری می‌کرد، آمار قربانیان کرونا ۳۰ درصد کاهش می‌یافت.»

دولت و کرونا در مقابل استارتاپ‌های حوزه سلامت

بنیان‌گذار درمانکده با بیان اینکه دولت در دوران کرونا کمک چشمگیری به کنترل این پاندمی نکرده است، گفت: «در صورت همکاری و کمک دولت، آمار مرگ‌و‌میر ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد اما درمانکده به‌ عنوان یک استارتاپ و بر اساس بودجه بخش خصوصی و کمک‌های دولتی، امکانات رایگان گسترده‌ای در اختیار بیماران قرار داد که یکی از آن‌ها ارائه اپلیکیشنی برای سنجش علائم کرونا بود.»

مدیرعامل درمانکده در خصوص اینکه بزرگ‌ترین مشکل رگولاتوری نظام سلامت دیجیتال چیست، بیان کرد: «مهم‌تر از همه، نداشتن درک درست از کارکرد استارتاپ‌هاست. تفکر سنتی مدیران حوزه سلامت کشور بزرگ‌ترین مشکل رگولاتوری است. در ابتدای کرونا که می‌خواستیم فعالیت خود را بیشتر کنیم و حتی خدمات بیشتری در اختیار مخاطبان قرار دهیم، وزارت بهداشت می‌گفت لازم نیست شما کاری کنید و هرچه می‌خواهید انجام دهید، به ما بگویید تا ما خودمان انجام دهیم.»

پزشکان هم کم‌کم با سلامت دیجیتال همراه شده‌اند

مدیرعامل درمانکده در خصوص همراهی پزشکان با درمانکده گفت: «پزشکان در ابتدا از درمانکده استقبال نکردند، اما پس از مدتی مجبور شدند همراه شوند. به هر حال پزشکی هم یک کسب‌وکار است و به درآمد نیاز دارد. پزشکان نیز در حال حاضر دچار رکود شده‌‌اند. مشکل ما از جایی آغاز می‌‌شود که به دلیل پزشک‌محور بودن سیستم درمان و سلامت، قانون‌گذار، درمانگر و بقیه کادر پزشکی، همه به پزشک توجه می‌کنند اما این سیستم مجبور و ناگزیر است که با سیستم سلامت دیجیتال همراه شود.»

نظام سلامت دیجیتال و حجم پایین گردش مالی

صدر در بخش دیگر صحبت‌هایش به گردش مالی نظام سلامت دیجیتال ایران پرداخت و ضمن مقایسه آن با میزان گردش مالی جهانی این صنعت، گفت: «گردش مالی کل نظام سلامت ۱۶۳ هزار میلیارد تومان است و گردش مالی سلامت دیجیتال روزانه ۱۲۰ میلیون تومان. این در حالی است که در دنیا ۴۰ میلیارد دلار روی این صنعت سرمایه‌گذاری شده است و در ایران ۵۰ میلیارد تومان.»

او با اشاره به اینکه در چهار سال آینده استارتاپ‌های حوزه سلامت جزء جدایی‌ناپذیری از سیستم بهداشت و درمان کشور خواهند شد، گفت: «بودجه بهداشت و درمان کشور ۱۱۱ هزار میلیارد تومان است. این عدد بودجه ایران در سال جاری است که نسبت به سال قبل ۶۶ درصد رشد داشته است. این در حالی ا‌ست که برای سامانه‌های دیجیتال وزارت بهداشت ۳۰۰ میلیون تومان بودجه در نظر گرفته شده است.»

صدر به ارائه توضیحاتی درباره ارزش بازار سلامت پرداخت. او تأکید کرد گردش مالی حوزه سلامت در دنیا سالانه ۱۰ تریلیون دلار است و این بازار نسبت به بازار نفت و اسلحه بزرگ‌تر است. او در ادامه گفت: «سهم صنعت سلامت دیجیتال در سال ۲۰۱۹، ۲۱ میلیارد دلار بوده و در سال ۲۰۳۰ به ۱۲۳ میلیارد دلار خواهد رسید. این آمار نشان می‌دهد که مردم اقبال و تمایل بیشتری نسبت به این موضوع نشان داد‌ه‌اند.»

بنیان‌گذار و مدیرعامل درمانکده همچنین با اشاره به سهم ۲۰ درصدی که این استارتاپ در بازار سلامت دیجیتال دارد، رقیبان خود را را از جمله اسنپ دکتر، دکتر ساینا و دکتر نکست را توانمند توصیف کرد و گفت: «سعی ما این است که سهممان از بازار تا ۱۸ ماه آینده ۵/۲ برابر شود. گردش مالی کل نظام سلامت ۱۶۳ هزار میلیارد تومان است و گردش مالی سلامت دیجیتال روزانه ۱۲۰ میلیون تومان که در ماه به عدد تقریبی ۵/۳ میلیارد می‌رسد.»

نظام سلامت دیجیتال زمان بیماران را می‌خرد!

صدر پس از بررسی وضعیت پزشکان، سراغ بیماران رفت که سلامت دیجیتال خصوصا در زمان کرونا توانسته کمک زیادی به آن‌ها بکند. او بزرگ‌ترین خدمتی را که سلامت دیجیتال به بیماران کرده، ذخیره زمان بیماران دانست که نظام سنتی سلامت به آن اهمیتی نمی‌دهد. صدر گفت: «زمانی که یک بیمار برای دریافت خدمات سلامت در اتاق انتظار به سر می‌برد معادل زمانی است که یک سفینه از زمین به ماه می‌رسد. متأسفانه بیماران زمان قابل توجهی را صرف رفت‌و‌آمد و انتظار برای مراجعه به پزشک می‌کنند که سلامت دیجیتال تلاش کرده این زمان را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.»

مدیرعامل درمانکده سهم بازار سلامت دیجیتال را ۴/۵ درصد از بازار سلامت ایران دانست و بیان کرد که این میزان نشان‌دهنده رشد سریع این صنعت است و باید به آینده آن امیدوار بود. او همچنین با بیان اینکه از سال ۹۸ تا سال ۹۹ رشد ۱۰ برابری در حوزه سلامت دیجیتال را تجربه کرده‌ایم و در مرحله بعد تا سال ۱۴۰۰ به رشد ۱۳ درصدی رسیده‌ایم، گفت: «روزانه به‌ طور میانگین ۸۵۰۰ درخواست از نوبت‌دهی تا مشاوره و خدمات پاراکلینیکی ثبت می‌شود. این در حالی است که فقط ۵۰ میلیارد تومان در این صنعت سرمایه‌گذاری شده است.»

خدمات درمانکده از مشاوره آنلاین تا افزایش سرعت فرایند درمان

امیر سینا زمانیان، مدیر مارکتینگ درمانکده، در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به زنجیره ارزشی که این استارتاپ خلق کرده است، گفت: «رزرو آنلاین، مشاوره آنلاین و و حتی مشاوره آفلاین از خدماتی است که درمانکده به بیماران ارائه می‌دهد.»

زمانیان با اشاره به اینکه برخلاف تصور عموم مردم، کرونا به کسب‌وکار‌های آنلاین حوزه سلامت هم آسیب رسانده است، گفت:‌ «ما هم به‌نوعی غافلگیر شدیم اما از طرفی امتیازی که حوزه ما در دوره پاندمی داشت، استقبال گسترده مردم بر اساس نیازهای به‌وجودآمده آن‌ها بود که با توجه به همین موضوع، سرویس آنلاین و خدمات مشاوره خود را راه‌اندازی کردیم و در مراحل بعد در پی پاندمی کرونا، خدمات مربوط به کرونا را هم به مجموعه خدماتی خود اضافه کردیم.»

مدیر مارکتینگ درمانکده همچنین در خصوص مسائل آموزشی حوزه پزشکی گفت: ‌«در دوره کرونا متوجه فقر دانش و آموزشی که در کشور وجود دارد شدیم و به همین دلیل به این بخش ورود کردیم. نتیجه آن‌ هم سهم ۶۰ درصدی درمانکده در بخش اشتراک‌گذاری مسائل آموزشی پزشکی شده است.»

داده‌هایی که می‌توان از الگوهای رفتاری بیماران به‌ دست آورد، به عملکرد استارتاپ‌های حوزه سلامت از جمله درمانکده کمک کرده تا ارائه خدمات خود را سریع‌تر و بهتر کنند. زمانیان درباره این موضوع گفت: «شنبه‌ها و چهارشنبه‌‌ها بیشترین روزهایی است که افراد اقدام به رزرو و دریافت نوبت پزشک می‌کنند. همچنین ایده‌آل بیماران این است که حداکثر طی سه روز آینده خدمات پزشکی مدنظر خود را دریافت کنند و به همین دلیل تا امروز این زمان را در درمانکده به چهار ساعت کاهش داده‌ایم.»

به گفته او ۲۶ درصد پزشکان درمانکده به صورت آنلاین خدمات ارائه می‌دهند. البته این نکته شایان ذکر است که مشاوره آنلاین در درمانکده به صورت صوتی، تصویری و متنی انجام می‌شود.

زمانیان با بیان اینکه بعد از آغاز پیک پنجم کرونا، درمانکده شماره تلفنی را ارائه داد تا به مردم درباره کرونا مشاوره آنلاین رایگان ارائه دهد، گفت: «طی سه هفته، پنج هزار تماس دریافت شد و پزشکان درمانکده دوهزار بار با افراد تماس گرفتند و بیماران را دنبال کردند. این پروژه با هزینه قابل توجهی از طرف درمانکده انجام شد اما در نهایت این موضوع با پیگیری وزارت بهداشت متوقف شد و درمانکده این مسیر را به سطح وب منتقل کرد و به کار خود ادمه داد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.