دفاع قائم‌مقام فناپ از ارزش ۱۵۰۰ میلیاردتومانی ابرآروان/ ابرآروان سال گذشته فقط ۲۰ میلیاردتومان سود داده است

کیوان جامه‌بزرگ می‌گوید حداقل 100 میلیارد تومان از سرمایه‌گذاری 500 میلیاردتومانی جدید به صورت نقدی به ابرآوران تزریق خواهد شد

کیوان جامه بزرگ درخصوص رقم ارزش‌گذاری‌شده شرکت ابرآروان که در رویداد سوار ابرها اعلام شد در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه کارنگ از این رقم دفاع کرده و ابرآروان را شرکتی با ظرفیت رشد و سوددهی بالا عنوان کرده است

جامه‌بزرگ که رییس هیئت‌مدیره ابرآروان هم است در این گفت‌وگو درخصوص نقدها به ارزش‌گذاری انجام‌شده پاسخ داده است:

در مورد عدد ارزش‌گذاری و محاسبات آن باید بگویم که در راند قبلی سرمایه‌گذاری که راند A آروان بود، اگر به خاطر داشته باشید، روی وب‌سایت آروان حتی نحوه محاسبه ارزش شرکت و فرمول‌های محاسبات نیز گذاشته شد. حتماً در این مرحله نیز بعد از ثبت نهایی افزایش سرمایه، باز این اتفاق می‌افتد. درست است که گاهی آروان چوب شفافیتش را می‌خورد، ولی بعضی مواقع این شفافیت کمک می‌کند به یکسری از این سؤالات و ابهامات پاسخ داده شود.

 

اما پیش از اینکه جزئیات روی سایت ابرآروان نمایش داده شود، باید بگویم که در کمیته سرمایه‌گذاری فناپ در حدود چهار ماه کار تحلیلی انجام شد. پیش از آن هم در هیئت‌مدیره آروان این تحلیل‌ها با روش‌های مختلف صورت گفت. معمولاً برای شرکت‌های استارتاپی و در حال رشد به سراغ مدل‌های تنزیل‌شده جریانات نقدی (DCF) می‌روند.

روشی که ما استفاده کردیم، FCFE (Free Cash Flow to Equity) است. البته سایر روش‌ها نظیر ضرایب درآمد و سود و… در ارزش‌گذاری سهم داشته‌اند و در صحت‌سنجی از روش‌های دیگر استفاده شده است. عدد خوش‌بینانه Post-money Valuation آروان از سمت شرکت ۲۷۰۰ میلیارد بود و در فناپ ۲۵۰۰ میلیارد تومان.

در حالت واقع‌بینانه این ارزش به ۲۳۰۰ میلیارد می‌رسید و در حالت بدبینانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود. این را هم تأکید کنم که در استارتاپ‌ها ارزش‌گذاری در هر راند سرمایه‌گذاری در قالب Post-money Valuation برآورد می‌شود ولی بسیاری از مواقع پیش‌فرض افراد Pre-money Valuation است.

بنابراین با افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی و تأمین مالی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی، در بدبینانه‌ترین حالت، ارزش شرکت ابرآروان ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شد. انگار داریم درباره یک ارزش Pre-money هزار میلیاردی صحبت می‌کنیم که با سرمایه ۵۰۰ میلیاردی و آن تأمین مالی فوق‌الذکر که به شرکت تزریق می‌شود، به ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

در نهایت همان‌طور که عرض کردم این ارزش با متدهای دیگر نظیر DDM و… هم تقابل داده شده و همه موارد محاسبه شده است. باز هم تأکید می‌کنم که این کسب‌و‌کار را در حال رشد در نظر گرفته‌ایم، نه یک کسب‌و‌کار بالغ. عملکرد دو سال گذشته بیزینس IaaS آروان و اینکه از هر رک این شرکت چه مقدار درآمد دارد و سرمایه‌گذاری روی هر واحد رک دیتاسنتر در چه دوره زمانی برگشت داده می‌شود، مشخص است.

آروان شرکتی است که در سال گذشته حدود ۷۲ میلیارد تومان درآمد و ۲۰ میلیارد تومان سود داشته است و در پنج سال گذشته هم هر سال عدد درآمدش ۲ یا ۵/۲ برابر رشد کرده است. حالا ما به آن ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه تزریق می‌کنیم و هزار میلیارد تومان هم آن را تأمین مالی می‌کنیم.

اینکه مجموع این دو عدد با ارزش شرکت برابر شده، اتفاقی است. شما فرض کنید بخش بزرگی از یک دیتاسنتر ۵۴۴ رکی به علاوه هزار میلیارد تومان تجهیزاتی که این هزار میلیارد برای حدود ۲۲۰ رک اولیه کفایت می‌کند و در ادامه از درآمد ۲۲۰ رک اولیه، می‌توان باقی رک‌ها را تجهیز کرد، داخل دارایی‌های شرکت برود، با همان راندمانی که فعلاً دارد – با فرض اینکه طرح‌های فناورانه‌ای که در حال توسعه آن است که حتماً حاشیه سود بیشتری دارند، هیچ‌کدام موفق نشود و صرفاً بخواهد سرویس IaaS را با این سرمایه توسعه دهد – ارزش هزار میلیارد تومانی Pre-money برای آن کاملاً بدبینانه است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.