دایرکت دبیت؛ پاشنه آشیل وفاداری مشتریان در استارتاپ‌های ایرانی

بانک مرکزی چراغ سبز یک سرویس رایج جهانی را می‌دهد؟

دایرکت دبیت یا همان برداشت خودکار از حساب کاربران یکی از متداول‌ترین روش‌های پرداخت در دنیای کسب‌وکارهای آنلاین دنیاست. روشی که به این کسب‌وکارها کمک می‌کند برای سرویس‌های تکرارپذیر خود زحمت پرداخت‌های مداوم ماهانه یا هفتگی را از دوش کاربرانشان بردارند. اما این روش با موانع زیادی در کشور از جمله در بانک مرکزی روبه‌روست و به جز چند اپلیکیشن بانکی هنوز کسب‌وکارهای استارتاپی و نوآور کشور نتوانسته‌اند از مواهب آن استفاده کنند.

دایرکت دبیت به کار چه کسانی می‌آید؟

بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند از سرویس دایرکت دبیت یا برداشت خودکار استفاده و مبلغ خدمات خود را به‌ صورت خودکار از حساب مشتریا‌ن‌شان برداشت کنند. کسب‌وکارهای اشتراکی در اولویت استفاده از برداشت خودکار هستند، به‌ همین خاطر برخی از مردم به دایرکت دبیت سرویس پرداخت حق اشتراک می‌گویند. باشگاه‌ها، مجلات، کتابخانه‌‌ها، تامین‌کنندگان اینترنت، برنامه‌های سبک زندگی و سرویس‌های ارائه‌کننده ویدئوهای نمایش خانگی از شناخته‌شده‌ترین مشاغل آبونمان‌محور هستند.

نت‌فلیکس یکی از مثال‌های رایج استفاده از سرویس‌های اشتراکی است. استفاده از سرویس برداشت خودکار برای این نوع پلتفرم‌ها به کاربران این امکان را می‌دهد که در هر زمانی همراه خانواده خود فیلم تماشا کنند. سرویس پخش موسیقی اسپاتیفای هم یک مثال شناخته‌شده دیگر است که از دایرکت دبیت استفاده می‌کند. در ایران نیز فعلاً کاربران بانک سامان می‌توانند اکانت فیلیمو خود را به این روش شارژ کنند و به زودی این امکان برای حساب‌های کاربران در تمامی بانک‌ها میسر خواهد شد

مزایای برداشت خودکار برای کاربران

  • صرفه‌جویی در وقت:زمانی که یک کاربر اجازه برداشت از حساب خود را به یک کسب‌وکار می‌دهد، دیگر نگران تمدید حساب کاربری خود نخواهد بود. با این روش،‌ هر زمان که حق اشتراک یک کاربر به پایان برسد، مبلغ آن از حساب او کسر و سپس تمدید می‌شود.
  • کاهش نگرانی درباره تاخیر در پرداخت‌ها:حتی اگر از سرویس برداشت خودکار هم استفاده کنید، با نزدیک شدن به موعد پرداخت‌ها اضطرابی در درون خود احساس خواهید کرد. با این حال، این اضطراب عمق زیادی ندارد و کاربرها پس از تمدید حق اشتراک‌شان نفس راحتی می‌کشند. پرداخت‌ها با سرویس برداشت خودکار عقب نمی‌افتد.
  • پرداخت‌هایی امن و سریع:سرعت و امنیت از مهم‌ترین دستاوردهای یک شرکت خدمات پرداخت است. سرویس برداشت خودکار می‌تواند هر دو قابلیت را برای کاربران فراهم کند. برداشت خودکار یکی از امن‌ترین روش‌های پرداختی است،‌ چون اطلاعات کارت بانکی کاربران فقط یک‌ بار وارد می‌شود. بدون صدور مجوز از سوی کاربر، هیچ برداشتی انجام نمی‌شود. هر مجوز یا همان اجازه‌ای که کاربر برای برداشت از حسابش می‌دهد، سقف برداشت دارد و کسب‌وکارها نمی‌توانند مبلغی بیشتر از سقف مجاز برداشت کنند. همچنین مجوزها تعداد برداشت‌های روزانه و ماهانه مشخصی دارند،‌ در نتیجه نمی‌توان مبلغ بیشتری از آن برداشت کرد.
  • گرچه روش «دایرکت دبیت» برای کاربران ایرانی هنوز چندان آشنا و ملموس نیست، اما کشورهای بسیاری در دنیا سال‌هاست در شبکه بانکی خود از این روش استفاده می‌کنند و بخش زیادی از تراکنش‌های خود را از این طریق انجام می‌دهند. آمارها نشان می‌دهد اکنون حدود ۳۰ درصد از تمامی تراکنش‌ها در دنیا با روش «دایرکت دبیت» انجام می‌شود و محبوبیت و کاربرد این روش، روزبه‌روز در حال افزایش است.
  • طبق اعلامorg.uk در کشور انگلستان تنها در سال ۲۰۱۹، تعداد ۴.۵ میلیارد تراکنش دایرکت دبیت انجام شده که ارزش این تراکنش‌ها مبلغی در حدود ۱۳۲۷ میلیارد پوند برآورد شده است. بنا بر اعلام این منبع، از هر ۱۰ انگلیسی، ۹ نفر به این روش پرداخت اعتماد دارند و برای پرداخت‌های منظم و دوره‌ای مانند پرداخت قبوض و آبونمان‌ها از آن استفاده می‌کنند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.