طرح‌ها و ابتکارات فناورانه برتر دانشجویان سراسر کشور

در پایان نخستین رویداد فناورانه از دانشگاه تا بازار معرفی شد

در پایان نخستین رویداد فناورانه از دانشگاه تا بازار تیم های تحقیقاتی سروین، مدبی و بیوکربن کپچر مقام های اول تا سوم را از آن خود کردند و به منظور حمایت و سرمایه گذاری به شرکت هلدینگ دانش بنیان لیدکو معرفی شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در نخستین رویداد فناورانه از دانشگاه تا بازار تیم های مختلف دانشگاه های سراسر کشور با عناوین سروین، ناژآرک، شیمی پلیمر دانشگاه تهران، شالکول، مدبی، بیوکربن کپچر، اکسیر پویش، ناتاترک طرح های خود را در حضور اعضای هیات داور ارایه کردند.

تیم تحقیقاتی سروین در ارایه طرح خود با عنوان تولید نماتد کش زیست سازگار با فرمولاسیون نانوکپسول گفت: ترکیبات ثانویه گیاهی از دیرباز به مظور کنترل افات و بیماری های گیاهی مورد توجه محققان بوده است .

این گروه استارت آپی در دفاع از طرح خود افزود: تیم تحقیقاتی سروین با تکیه بر دانش فنی داخلی، تحقیقات تکمیلی خود را برپایه فناوری نانو به سرانجام رسانده و موفق به تولید نخستین افت کش زیست سازگار گیاهی با فرمولاسیون نانوکپسول شده است این محصول می تواند جایگزین محصولات وارداتی باشد .

ماندگاری کم در طبیعت، نداشتن دوره کارنس، نداشتن اثر سو بر حشرات گرده افشان و استفاده از مواد اولیه داخلی از جمله مزایای ذکر شده توسط گروه استارت آپی سروین به شمار می رود.

تیم ناژآرک با معرفی طرح خود با عنوان وب اپ گزارش و مدیریت کارگاهی در حضور هیات داوران ،گفت: این اپ کمک می کند تا کارفرمایان، پیمانکاران شرکت های مشاوره و مدیران پروژه، کارکرد پروژه خود را از حیث اجرا، کنترل روند، مواد و مصالح، ماشین آلات و پرسنل و نظارت به سادگی انجام دهند.

در ادامه تیم تحقیقاتی شمی پلیمر دانشگاه تهران نیز با معرفی طرح خود با عنوان استخراج آمیلوز و آمیلوپکتین از نشاسته، گفت: آمیلوز بخشی از نشاسته است که برخوردار از خواصی بی نظیر است، چرا که با آمیلوز نگرانی در خصوص ژلاتین های حیوانی رفع شده و می تواند در تولید ماست های کم چرب غلیظ به کار رود.

این تیم تصریح کرد: صنایع دارویی نیز می تواند در فرمولاسیون های اِن کپسوله و پوشش کپسول از این محصول شگفت انگیز استفاده کند. آمیلوز با خلوص بالای ۴۰ درصد با یک سوم قیمت های نمونه های وارداتی تولید شده است. در حال حاضر نیز تولید کننده آمیلوز در کشور وجود ندارد .

تیم شالکول، شامپو عرق گیاهی تولید شده ی خود را عامل مهم شادابی و لطافت پوست و مو دانست و گفت: این شامپو از برگ های گیاهانی نظیر گزنه، گردو، شوید و نعنا تولید شده و حاوی مواد غنی و سالم برای تقویت و شادابی پوست و مو است.

بنا بر این گزارش، تیم مدبی در دفاع از طرح خود با عنوان پلتفرم بهداشت دیجیتال بانوان، اظهار داشت: چشم انداز ما در مدبی ایجاد پایگاه داده سلامت زنان در کشور است تا بتوانیم از ارزش داده ها برای بهبود وضع بهداشت زنان بهره بریم .

تیم تحقیقاتی اکسیر پویش، طرح خود را با عنوان تولید کودهای زیستی، عاملی مهم برای جبران فقر عمومی بیولوژیک خاک در کشور به منظور جلوگیری از مصرف بی رویه کود های شیمایی کشاورزی معرفی کرد و گفت: از این طریق می توان راندمان کشت کشاورزان به حد استاندارد رساند.

حذف گاز های آلاینده خروجی از دودکش صنایع بر مبنای کشت ریزجلبک و تولید مکمل دارویی و محصول غذایی، طرح ارایه شده توسط تیم تحقیقاتی بیوکربن کپچر بود.

این تیم، خاطر نشان کرد: طرح جذب زیستی گازهای آلاینده کربن، سولفور و نیترات با بهره گیری از ریز جلبک و تولید زیست توده به منظور کاهش آلاینده های محیط زیستی صنایع، اجرا شده و در کنار اثرات مثبت محیط زیستی منجر به کاهش جرایم محیط زیستی صنایع آلاینده و تولید زیست توده جلبک به عنوان یک کالای برخوردار از ارزش افزوده، شده است.

تیم تحقیقاتی ناتاتک به عنوان آخرین ارایه دهنده طرح تولید سلولز میکروبی افزود: این تولید برای ورود به صنایع غذایی است. ناتا از مقرون به صرفه اقتصادی گرفته شده و هزینه تمام شده آن کم تر از نمونه خارجی است. چرا که این ایده می تواند برای صنایع غذایی نظیر انواع بستنی، نوشیدنی ها و آیس پک ها مورد استفاده قرار گیرد.

گفتنی است: در پایان اعضای هیات داوران سه تیم تحقیقاتی سروین، مدبی و بیوکربن کپچر را به عنوان تیم های برتر برای شتابدهی و سرمایه گذاری به هولدینگ لیدکو معرفی کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.