دلایل مهم نوسانات قیمت ارز دیجیتال در بازار کریپتو چیست؟!

ممکن است برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که دلایل مهم نوسانات قیمت ارز دیجیتال در بازار کریپتو چیست؟! بازار ارزهای دیجیتال به نسبت سایر بازارهای مالی مانند بورس، فارکس، طلا و… با نوسانات قیمت بیشتری همراه است. به طوری‌که ارزش بیت کوین «Bitcoin» به عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال در مدت زمان اندکی توانست از چند ده دلار به چند هزار دلار برسد. به راحتی می‌توان گفت که نوسانات یک سال بازار ارزهای دیجیتال به اندازه نوسان چند سال سایر بازارها است. اما چرا این دارایی‌های دیجیتال تا این حد با تغییر قیمت روبه‌رو هستند؟

طبیعتاً دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. اگر شما نیز مایلید به دلایل تغییرات عمده در قیمت ارز دیجیتال پی ببرید، با ما همراه شوید. همچنین برای مشاهده قیمت ارزهای دیجیتال، اینجا کلیک کنید.

چرا قیمت ارزهای دیجیتال دچار نوسانات شدید می‌شود؟

ارزهای دیجیتال توسط هیچ نهاد مرکزی به شکلی که ارزهای فیات توسط دولت کنترل و ارائه می‌شود، پشتیبانی نمی‌شوند. حمایت دولت می‌تواند ارزش یک ارز را در بین مصرف‌کنندگان بهبود بخشد؛ اما از آنجایی که ارزهای دیجیتال به طور کلی غیرمتمرکز هستند، ارزش خود را از منابع دیگر به دست می‌آورند که از جمله این منابع می‌توان «عرضه و تقاضا»، «هزینه تولید»، «صرافی‌ها»، «رقابت» و بسیاری از موارد دیگر را نام برد.

در واقع، تعیین قیمت ارز دیجیتال به چندین عامل مختلف بستگی دارد و طبیعتاً هربار قیمت این ارزها تحت تأثیر یکی از این عوامل قرار می‌گیرد و دچار نوسان می‌شود. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل این موضوع را بررسی خواهیم کرد.

عوامل تأثیرگذار روی قیمت ارزهای دیجیتال

افزایش یا کاهش قیمت بیت‌کوین به عنوان ارزشمندترین ارز دیجیتال بازار کریپتو، به میزان ۵ درصد یا حتی ۱۰ درصد در هر روز، یک موضوع عادی به حساب می‌آید. البته ارزهای دیجیتال کوچک‌تر می‌توانند نوسانات قیمتی بیشتری هم داشته باشند. دلایل این موضوع را می‌توان در گزینه‌های زیر جست‌وجو کرد:

  • عرضه و تقاضا «Supply and demand»

ارزش ارزهای دیجیتال با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، درست مانند هر چیز دیگری که مردم می‌خواهند. اگر تقاضا سریع‌تر از عرضه افزایش پیدا کند، قیمت نیز افزایش خواهد یافت.

به عنوان مثال، اگر در یک کشور خشکسالی اتفاق بیفتد، حتی اگر تقاضا تغییر نکند، قیمت غلات و محصول در اثر عرضه کمتر، افزایش پیدا خواهد کرد. همان اصل عرضه و تقاضا در مورد ارزهای دیجیتال نیز صدق می‌کند.

بنابراین زمانی‌که تقاضا برای یک ارز دیجیتال، بیشتر از عرضه آن باشد، قیمت آن ارز افزایش می‌یابد. تقاضا می‌تواند با افزایش آگاهی پروژه یا با افزایش سودمندی آن بیشتر شود. پذیرش گسترده‌تر یک ارز دیجیتال به عنوان یک سرمایه‌گذاری، تقاضا را افزایش می‌دهد و در عین حال عرضه در گردش را محدود می‌کند.

به عنوان مثال، زمانی که سرمایه‌گذاران شروع به خرید و نگهداری بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۲۱ کردند، قیمت بیت‌کوین به طور قابل توجهی افزایش یافت، چراکه تقاضا از سرعت ایجاد کوین‌های جدید این ارز دیجیتال پیشی گرفت و عملاً کل عرضه موجود بیت‌کوین را کاهش داد!

  • هزینه تولید «Cost of production»

شاید تصور کنید که ارزهای دیجیتال به دلیل ماهیت غیرملموسی که دارند، با هزینه‌های تولید روبه‌رو نیستند، اما در حقیقت چنین نیست؛ چراکه برخی از ارزهای دیجیتال در اثر فرآیند استخراج «Mining» تولید می‌شوند. برای انجام استخراج باید از سیستم‌های ماینر استفاده شود که هزینه نگهداری و استفاده بالایی دارند.

همچنین این سیستم‌ها در برابر تولید هر بلوک جدید از شبکه بلاک‌چین پاداش دریافت می‌کنند. با افزایش هزینه‌های ماینینگ، افزایش ارزش ارز دیجیتال ضروری است. اگر ارزش ارزی که ماینرها استخراج می‌کنند به اندازه کافی برای جبران هزینه‌های آن‌ها کافی نباشد، ماینرها استخراج نمی‌کنند.

از آن‌جایی که ماینرها برای ایجاد عملکرد بلاک‌چین ضروری هستند، تا زمانی که تقاضا برای استفاده از بلاک‌چین وجود داشته باشد، قیمت باید افزایش یابد!

  • صرافی‌های ارزهای دیجیتال «Cryptocurrency exchanges»

تقریباً هر صرافی ارز دیجیتال، محبوب‌ترین توکن‌ها را در لیست خود فهرست می‌کند. اما برخی توکن‌های کوچک‌تر ممکن است فقط در صرافی‌های منتخب در دسترس باشند، بنابراین دسترسی برخی سرمایه‌گذاران را محدود می‌کنند.

برخی از ارائه دهندگان کیف‌پول برای مبادله هر مجموعه از ارزهای دیجیتال در چندین صرافی، شرایطی را تعیین می‌کنند، اما برای انجام این کار هزینه دریافت کرده و هزینه سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهند.

علاوه‌بر این، اگر یک ارز دیجیتال در یک صرافی کوچک معامله شود، هزینه اسپردی که صرافی می‌گیرد ممکن است برای برخی از سرمایه‌گذاران بسیار زیاد باشد. اگر یک ارز دیجیتال در صرافی‌های بیشتری فهرست شود، می‌تواند تعداد سرمایه‌گذاران مایل و توانایی خرید آن را افزایش داده و در نتیجه تقاضا را افزایش دهد. اما اگر همه چیز برابر باشد، با افزایش تقاضا، قیمت بالا می‌رود!

  • رقابت «Competition»

صدها پروژه رمزارزی فعال وجود دارد و هر روزه کوین‌ها و توکن‌های جدید به بازار ارزهای دیجیتال اضافه می‌شوند. برخی از این پروژه‌ها، پروژه‌های قبلی را تکمیل کرده یا به رقیبی برای آنان تبدیل می‌شوند.

اگر یک رقیب جدید شتاب بگیرد، از رقابت موجود ارزش می‌گیرد، بنابراین قیمت پروژه قبلی پایین می‌آید؛ چراکه توکن رقیب جدید قیمت خود را بالاتر می‌بیند. از این رو، رقابت در بین پروژه‌های رمزارزی نیز، دیگر عامل افزایش قیمت ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

  • حاکمیت داخلی «Internal governance»

حاکمیت داخلی پروژه‌های ارز دیجیتال نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل تغییر قیمت ارز دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. بیشتر پروژه‌های رمزارزی برای ایجاد تغییرات در پلتفرم خود از توکن‌های حاکمیتی استفاده می‌کنند. دارندگان این توکن‌ها می‌توانند در مورد تغییرات آن شبکه تصمیم‌گیری کنند و به نظر اجماع برسند. همین موضوع سبب می‌شود تا پس از هر تصمیم‌گیری جدید، نوسان قیمت اتفاق بیفتد.

به عنوان مثال، شبکه بلاک‌چین اتریوم «Ethereum» در تلاش است تا شبکه خود را از یک سیستم اثبات کار «PoW» به یک سیستم اثبات سهام «PoS» به‌روز کند. در این‌صورت این به‌روزرسانی عملاً بسیاری از تجهیزات گران‌قیمت ماینینگ در مراکز داده یا زیرزمین افراد را بی‌فایده می‌کند. این اتفاق بدون شک بر ارزش اتر «ETH» تأثیر خواهد گذاشت. سرمایه‌گذاران شیطانی که می‌شناسند را به شیطانی که نمی‌شناسند ترجیح می‌دهند؛ به این ترتیب، حکمرانی پایدار در جایی که تغییرات نسبتاً سخت است، می‌تواند با ارائه قیمت‌گذاری باثبات‌تر ارزش داشته باشد!

موارد فوق برخی از عوامل تأثیرگذار بر نوسان قیمت ارز دیجیتال بودند که مورد بررسی قرار گرفتند.

لیست این عوامل را می‌توان تا چندین مورد دیگر هم ادامه داد، اما توجه به همین تعداد کافی است تا به این موضوع پی ببریم که ارزهای دیجیتال برای تعیین قیمت به موضوعات مختلفی بستگی دارند.

آیا نوسان ارزهای دیجیتال، آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری ایده‌آل می‌کند؟

اگرچه نوسانات زیاد قیمت ارز دیجیتال، می‌تواند جنبه‌های منفی بسیاری داشته باشد، اما این بازار را برای سرمایه‌گذاری گرم‌تر کرده است.

در واقع بیشتر افراد با انجام تحلیل‌های صحیح می‌توانند از هر نوسان عمده قیمت ارز دیجیتال، سودهای هنگفتی دریافت کنند. سرمایه‌گذاران و خریداران خرد نیز برحسب مقدار سرمایه و دانش مالی خود می‌توانند از این اقیانوس سهمی داشته باشند. بنابراین بازار پرنوسان ارزهای دیجیتال به نسبت سایر بازارهای باسابقه مالی مانند بازار سهام با استقبال بیشتری از طرف کاربران روبه‌رو است.

احتمالاً شما نیز در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اید یا قصد سرمایه‌گذاری در آن را دارید. در هر صورت بهتر است همه سرمایه خود را به یک بازار پرنوسان و پرریسک نسپارید، بلکه صرفاً بخش کوچکی از سرمایه خود را صرف خرید ارزهای دیجیتال کنید!

چطور می‌توان برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال اقدام کرد؟

برای خرید و سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال، باید به صرافی‌های آنلاین مراجعه کرد.

صدها صرافی رمزارزی مختلف در سراسر جهان وجود دارند، اما کاربران ایرانی برای استفاده از خدمات صرافی‌های بین‌المللی به دلیل موضوع تحریم‌ها با چالش روبه‌رو هستند، بنابراین شما می‌توانید برای سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال روی پلتفرم‌ها و صرافی‌های داخلی حساب کنید.

در بین صرافی‌های محبوب ایرانی، صرافی بیت‌پین «Bitpin» مراحل ثبت‌نام و احراز هویت آسان‌تری دارد، همچنین با حداقل سرمایه ۱۰۰ هزار تومان می‌توان در این صرافی به خرید ارز دیجیتال پرداخت. بنابراین همین حالا می‌توانید وارد بیت‌پین شوید و اولین سرمایه‌گذاری رمزارزی خود را در آن انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.