بانک مرکزی تنظیم‌گر رمزارزها شد

نمایندگان مجلس بانک مرکزی را به عنوان تنظیم‌گر حوزه پول و رمزارزهای دارای مجوز و نظارت بر مبادله آنها انتخاب کردند. همچنین اختیار انتشار «پول رقومی (دیجیتالی)» را بر عهده این نهاد گذاشتند.

امروز (۶ شهریور ۱۴۰۱) نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی را به عنوان تنظیم‌گر حوزه رمزارزها معرفی کردند. ماده ۴ که در آن وظایف و اختیارات بانک مرکزی آورده شده، «تنظیم‌گری در حوزه پول و رمزارزهای دارای مجوز و نظارت بر مبادله انواع رمزارزهای مجاز» را از وظایف بانک مرکزی به شمار آورده است. همچنین «تنظیم‌گری فناوری‌های نوین مالی (فین‌تک‌هایِ) فعال در حوزه نقل و انتقال پول و ابزارهای پرداخت» از وظایف بانک مرکزی خواهد بود.

در همین ماده به اختیارات بانک مرکزی نیز اشاره شده و «انتشار انواع اسکناس، مسکوک و پول رقومی (دیجیتالی) بانک مرکزی (cbdc)» در اختیار این بانک است.

تبصره یک بخش اختیارات نیز «تصمیم‌گیری در خصوص جواز یا عدم جواز نگهداری و مبادله انواع رمزارز» را بر عهده هیات عالی بانک مرکزی گذاشته است. این هیات از رئیس کل بانک مرکزی به عنوان رئیس هیات، وزیر اقتصاد، رئیس سازمان برنامه و بودجه، دو اقتصاددان متخصص در زمینه سیاست‌گذاری پولی و ارزی و دو متخصص در حوزه بانکداری (یک نفر در زمینه حقوق بانکی و یک نفر در زمینه امور مالی) تشکیل شده است.

منبع:پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.