اعتراض نمایندگان مجلس به وضع اینترنت

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس: وضعیت اینترنت در کشور، تضییع حقوق مردم است

افت کیفیت اینترنت در ماه‌های اخیر و تداوم انتقادات کاربران نسبت به عملکرد وزیر ارتباطات، حالا با واکنش جدی برخی از نمایندگان مجلس همراه شده است. در جدیدترین واکنش، ‌غلامرضا نوری‌قزلجه‌، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات اخیر اینترنت تاکید کرده است که از دولت انتظار می‌رود درباره زیرساخت‌ها و افزایش پهنای باند و تسهیل دسترسی و کاهش قیمت‌های تمام شده اینترنت، اقدامات جدی انجام دهد.

با این‌حال، این تنها انتقاد به زارع‌پور، وزیر ارتباطات دولت سیزدهم نبوده و ‌احمد علیرضا‌بیگی‌، دیگر نماینده مجلس که از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس نیز هست، وضعیت این روزهای اینترنت را با صنعت خودروی کشور مقایسه کرده و گفته است: «به نوعی می‌توان گفت مردم پول تویوتا کمری را پرداخت کرده، اما سمند تحویل می‌گیرند.» وی با انتقاد از نقش‌آفرینی دولت به عنوان بازیگر اصلی این حوزه، ارائه اینترنت با این کیفیت را تضییع حق مردم دانست. طبق گزارش «ایسنا»، ‌غلامرضا نوری‌قزلجه‌، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش سرعت اینترنت و افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی گفت: «با توجه به پیشرفت در حوزه تکنولوژی و IT، انتظار مردم و کاربران این است که حداقل ماهانه و به صورت فصلی شاهد بهبود در ارائه خدمات در حوزه اینترنت باشند، اما عملا آنچه کاربران تجربه می‌کنند طی شدن یک مسیر برعکس است.» وی با بیان اینکه مردم از کندی سرعت اینترنت گلایه دارند، ادامه داد: «سرعت اینترنت پایین آمده، دسترسی‌ها سخت‌تر شده و در عین حال قیمت‌ها هم افزایش پیدا کرده است، حالا انتظار می‌رود با توجه به حجم بالای روزانه استفاده کاربران و پیشرفت تکنولوژی با کاهش هزینه استفاده از اینترنت مواجه باشیم نه اینکه کماکان افزایش قیمت را در این حوزه ببینیم.»

نوری قزلجه: در چند ماهه اخیر ارزش پول ملی دو برابر کاهش یافته است - ایسنا

نوری‌قزلجه‌ در تکمیل گفته‌های خود اضافه کرده است: «نه تنها تسهیل در دسترسی‌ها در حوزه فضای مجازی و سایت‌ها را شاهد نیستیم که ما هم به عنوان یک کاربر این وضعیت را لمس می‌کنیم که قیمت اینترنت افزایش یافته و دسترسی‌ها هم سخت‌تر شده است. انتظار می‌رود با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم، دولت زیرساخت‌ها را ارتقا‌ داده و با افزایش پهنای باند و تسهیل دسترسی‌ها شاهد کاهش قیمت‌های تمام شده و انجام اقدامات جدی باشیم نه اینکه برعکس کیفیت استفاده از اینترنت و سرعت پایین آید.» رئیس فراکسیون مستقلین اظهار کرد: «این فراکسیون موضوع کاهش سرعت اینترنت و به دنبال آن کم شدن دسترسی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف را از طرق گوناگون پیگیری می‌کند و این را به عنوان اولویت‌ها و برنامه‌های کاری‌اش پیگیری خواهد کرد.»

احمد علیرضا‌بیگی‌، دیگر نماینده منتقد اینترنت کشور است. وی در گفت‌وگوی اخیر خود با «ایسنا»، وضعیت ارائه خدمات اینترنت کشور را مانند صنعت خودرو دانست و تصریح کرد: «به نوعی می‌توان گفت مردم پول تویوتا کمری را پرداخت کرده، اما سمند تحویل می‌گیرند.»

علیرضا‌بیگی که یکی از اعضای کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس است، با اشاره به وضعیت سرعت و کیفیت اینترنت در سطح کشور انتقاداتی را نسبت به مدل تامین اینترنت وارد دانست و گفت: «ما اینترنت را از چند مجرا وارد کشور می‌کنیم. مجاری انتقال اینترنت از مرزهای مختلف را شرکت زیرساخت فراهم می‌کند. ما بخشی از این اینترنت را در داخل کشور مصرف می‌کنیم و برای بخشی دیگر حق ترانزیت گرفته می‌شود که از کشور ما عبور کرده و به سایر کشورها می‌رود.» وی در ادامه افزود: «کار وارد کردن اینترنت به کشور از طریق دولت انجام می‌شود و آنها بازیگر اصلی این موضوع هستند. یکی از مشکلات اساسی کشور این است که دولت در خیلی از حوزه‌ها صحنه‌گردان اصلی بوده و لاجرم این موضوع سبب می‌شود تا در حق مردم ظلم شده و حقوق آنان زیر پا گذاشته شود.»

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرده است: «زمانی که عرضه‌کننده انحصاری است، به خودش حق می‌دهد هر طوری که خواست با مشتری برخورد کند و مشتری هم راه دیگری برای تهیه اینترنت ندارد و این بیماری مزمن کشور ما است.» وی در ادامه تاکید کرد: «اینترنت نیز از همین قاعده تبعیت می‌کند. مردم پول زیادی پرداخت کرده، اما خدمات‌ بی‌کیفیتی دریافت می‌کنند. مردم سایر کشورهای دنیا حتی در همسایگی ما خدمات اینترنت را بدون محدودیت و با کیفیت به مراتب بهتر دریافت می‌کنند، اما در کشور ما چون دولت در این حوزه بازیگر اصلی است در حق مردم ظلم می‌شود.» وی در ادامه با اشاره به ضرورت افزایش پهنای باند اینترنت در سطح کشور تصریح کرد: «امروز عصر ارتباطات است. هرچقدر کیفیت اینترنت ارتقا پیدا کرده و بهتر شود قطعا تبادل اطلاعات بیشتر خواهد بود و کسب‌وکارها گسترده‌تر می‌شود.» مدتی پیش برخی از نمایندگان مجلس به دلیل نارضایتی از موارد مختلفی که کیفیت اینترنت و خدمات ارتباطی از مهم‌ترین آنها بود، طرح‌ استیضاح عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات را کلید زدند، اما بعد از آن خبری از سرنوشت این طرح نشد. در ماه‌های اخیر، کاربران اینترنت بارها در فضای مجازی، انتقادات خود را نسبت به وضعیت اینترنت کشور مطرح کرده‌اند، اما در عمل بهبودی ملموسی در این شرایط ایجاد نشده است.

منبع:دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.