آپارات گیم با یک پورتال گیم عربی به‌کار خود ادامه می‌دهد

روز گذشته مدیرعامل هلدینگ صبا ایده و مالک آپارات خبر داد که پلتفرم آپارات گیم در آپارات، از جمعه ۱۸‌شهریور برای همیشه بسته می‌شود و از طریق یک پورتال گیم عربی به‌کار خود ادامه می‌دهد. این در حالی ا‌ست که چهار روز پیش روزنامه جام‌جم (روزنامه ارگان صدا و سیما)در انتقاد به آپارات گیم گزارشی نوشت و بی‌اخلاقی را یک بحران در این پلتفرم دانست و به مقایسه یک پلتفرم خارجی فیلتر‌شده با آن پرداخت. این اتفاق باعث شده دعوای پلتفرم‌ها با ساترا وارد فاز جدیدی شده و دوباره جای خالی تعیین یک رگولاتوری بی‌طرف در این حوزه حس ‌شود.

پلتفرم خارجی فیلتر‌شده بهتر از نمونه داخلی؟
وبسایت آپارات که پلتفرمی مجازی مانند یوتیوب برای به اشتراک گذاشتن ویدئوهای مختلف است، در سال ۹۶ سرویسی با عنوان آپارات گیم راه‌اندازی کرد که امکان پخش زنده یا استریم را به گیمرها می‌داد. می‌توان گفت که آپارات‌گیم یک نمونه ایرانی از پلتفرم توییچ است. با این‌که توییچ مشخصا برای پخش زنده بازی ساخته نشده اما بیشترین استفاده از آن را گیمرها دارند.

کاربران ایرانی زیادی از توییچ برای استریم بازی، صحبت با گیمرهای دیگر در حین بازی آنلاین و فعالیت‌های مشابه دیگر استفاده می‌کنند. با این وجود مدتی پیش توییچ فیلتر شد اما دلخوشی برخی این بود که آپارات گیم برای ادامه فعالیت‌ وجود دارد. بسیاری از دختران و پسران جوان در این پلتفرم داخلی در حال فعالیت هستند و حتی از این راه کسب درآمد می‌کنند.

محمد‌جواد شکوری‌مقدم، مدیرعامل صبا ایده و مالک آپارات با انتشار یک ویدئو اعتراض خود را نسبت به هجمه‌های صدا‌و‌سیما و رگولاتوری غلط اعلام کرد. انتقادات و هجمه‌ها به آپارات گیم از دو ماه پیش شروع شد که رئیس سازمان صدا‌و‌سیما در دانشگاه صنعتی شریف به حوزه گیم استریمینگ و آپارات گیم پرداخت و فضای آن را پر از محتواهای مستهجن و شیطان‌پرستی اعلام کرد.

شکوری‌مقدم در بخشی از صحبت‌هایش به گزارش روزنامه جام‌جم اشاره کرد و گفت: «در پی این سخنرانی میزگردهایی در سازمان صدا‌‌و‌سیما برگزار شد. برخی روزنامه‌ها این موضوع را تیتر کردند و همچنین به تمجید سرویس‌های مشابه، مثل توییچ پرداختند.» جام‌جم در این گزارش از نظارت و قانون‌گذاری پلتفرم توییچ بر روی محتوایی که در آن منتشر می‌شود، نوشت و مثال‌هایی هم از کاربرانی که به‌خاطر پوشش نامناسب، تبلیغ قمار و صحبت‌های نژادپرستانه در توییچ مسدود شدند، آورد.

در مقایسات این گزارش تاکید شده که مدیران توییچ برخلاف مدیران آپارات به وضع قوانین بسنده نکرده و به اجرای مو به موی آن پایبند است. این در حالی ا‌ست که از حدود دو ماه پیش پلتفرم توییچ از دسترس ایرانیان خارج و فیلتر شده است. شکوری‌مقدم در ادامه توضیح داده: «در مکالمه‌ای هم که چند روز پیش، با مجموعه ساترا داشتم اعلام کردند که طی نامه‌هایی از سمت برخی نهادها، موظف به نظارت دقیق و درست بر این فضا شده‌اند.»

به گفته خودش او دیگر تمایلی به صرف انرژی برای توضیح و جنگ رسانه‌ای نداشته و می‌خواهند نوع مواجهه‌شان را با این چالش تغییر دهند. از این‌رو تصمیم گرفته «میدان را به خودشان واگذار کند.» آپارات گیم می‌توانست با رفع ایراداتش و کنترل بیشتر، فرصت خوبی برای جذب گیمرهای ایرانی در یک پلتفرم داخلی باشد.

استریمینگ پدیده‌ای ناآشنا
پلتفرم توییچ برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد و استریم کردن بازی از آن زمان با جدیت بیشتری توسط کاربران و مخاطبان دنبال شد. با این حال این پدیده خیلی دیرتر در ایران باب شد و همچنان بسیاری با آن آشنایی کامل ندارند. استریمینگ به این معناست که گیمرها می‌توانند فرایند بازی خود را به‌صورت زنده با مخاطبان به اشتراک بگذارند و حتی از این راه کسب درآمد کنند.

شکوری‌مقدم در صحبت‌های خود به این موضوع اشاره کرده که «اگر اینجا درک درستی از این پدیده‌ها ندارند تقصیر ما نیست.» او این اتفاق را یک پدیده تاریخی تکراری خواند که از موضوع وبلاگ و شبکه اجتماعی گرفته تا پیام‌رسان، تماس تصویری، اشتراک ویدئو، سینمای خانگی و حالا حوزه گیم استریمینگ همه را به چالش انداخته‌اند. به اعتقاد مدیرعامل صبا ایده، دلیل اصلی این موضوع این است که رگولاتور‌ها، تنظیم‌گران یا مسئولان این حوزه، با چیستی پدیده‌های جدید آشنا نیستند و به دور از تخصص و آگاهی تصمیم می‌گیرند.

در بین انتقادهایی که به آپارات گیم شد به استریم بازی‌هایی مانند Read dead redemption 2 و Mortal Combat، که از محبوب‌ترین بازی‌ها در جهانند، و خشونت موجود در این بازی‌ها برای مخاطبان نوجوان اشاره شد. با این وجود در ادامه گزارش روزنامه یاد شده گفته شده که بازی از اصلی‌ترین سرگرمی نوجوانان است و «نباید کاری کرد که آن‌ها در این حوزه آسیب ببینند و از آن فراری شوند و برای وقت‌گذرانی سراغ انجام کارهایی بروند که پرخطر هستند.»

در ادامه گفته شده که فرهنگ استفاده از پلتفرم‌ها باید در فضای مجازی آموزش داده شود تا نوجوان بتواند تشخیص دهد که چه محتوایی را در اینترنت دنبال کند تا آسیب نبیند. با این‌که آپارات گیم می‌توانست قوانین و نظارت‌های خود را بهبود ببخشد و به فضایی بهتر، امن‌تر و کارآمدتر تبدیل شود، تعطیل شد.

شکوری‌مقدم اعلام کرد زمین بازی‌شان را عوض کرده و سرویس آپارات گیم تا انتهای سال میلادی جاری یک ماژول از یک پورتال گیم عربی خواهد شد: «برند جدایی نخواهد داشت اما همچنان به توسعه‌اش ادامه خواهد داد. ما از مهاجرت کاربران و نخبگان به مهاجرت خدمات و سرویس‌ها و شرکت‌ها رسیده‌ایم و این جای تاسف دارد.» در آخر هم او این اطمینان‌خاطر را به کاربران داد که محتویات این سرویس در کانال‌های کاربران حفظ و تمامی پرداخت‌های کاربران بابت اشتراک و روبی، تا آخر شهریور ماه به‌طور دقیق بازپرداخت خواهد شد.

 

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.