ادعای وکیل‌زاده: مهر اتحادیه را هم پس ندادند

رئیس جدید اتحادیه نشست خبری تک‌نفره برگزار کرد

وکیل زاده رئیس جدید اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، تنها و بدون حضور  اعضای هیات مدیره اتحادیه نشست خبری برگزار کرد. او در این نشست به توضیح آنچه در پنج سال اخیر در اتحادیه رخ داده پرداخت. او با انتقاد از عملکرد دوره قبل محرم نبودن اعضای هیأت مدیره را از مشکلات جدی دانست و گفت: اتحادیه خانه ماست  و نباید عده ای آن را برای منافع خود تصاحب کنند.امروز درهای این خانه برای یکایک اعضایش گشوده است و هر کس می‌تواند دغدغه‌هایش را مطرح کند. او در ادامه به مشکلات و تخلف‌های این سال‌ها اشاره کرد.  به گفته وکیل‌زاده عدم شفافیت صورت‌های مالی، دوقطبی سازی اتحادیه و تبدیل اعضا به خودی و غیر خودی، عدم نظارت و بازرسی درست، پرداختن و پیگیری منافع شخصی، عدم تعامل با حاکمیت و …موارد و مشکلات دوره قبل  است. 

او در پاسخ به یکی از خبرنگاران که پرسیده بود چرا این سالها سکوت کرده و از این مشکلات چیزی نگفته، پاسخ داد:

من همیشه برخی مشکلات را گفته‌ام اما برای جلوگیری از تضعیف اتحادیه رسانه‌ای نکرده‌ام.من ترجیح دادم یکسری کارها را بدون خبری‌ کردن آنها پیش ببرم.

او با بیان اینکه  اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تنها مرجع صنفی است که در چارچوب قانون است گفت این جایگاه قانونی به اتحادیه  امکان صدور پروانه کسب، ارائه مجوز فعالیت، نظارت روی فعالیت کسب‌وکارها، جلوگیری از تخلفات، پیگیری و رسیدگی به شکایات و … را می‌دهد اما بعضی از کسب و کارهای بزرگ که از نظر تجاری مسلط به بازار هستند اتحادیه را هم در اختیار گرفته بودند تا اهداف و منافع خودشان را پیش ببرند. به باور او اینگونه اقدامات باعث شده است که فعالیت صنفی اتحادیه که قرار بود حامی استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان‌ باشد به شکل انحصار درآمده بود. او در این مورد گفت: «وقتی کسب‌وکارهای بزرگ عهده‌داره اداره اتحادیه می‌شوند اتفاقی که می‌افتد این است که در بحث‌های بازرسی‌ها و رسیدگی به شکایت‌ها و… دیگر اتحادیه مستقل نمی‌تواند عمل کند و در اینجا از منافع صنف دفاع نمی‌شود بلکه از منافع یک کسب‌وکار خاص دفاع می‌شود. تجربه پنج سال گذشته نشان می‌دهد که برخی از کسب‌وکارها از جایگاه اتحادیه برای پیش بردن امور خود و حل مشکلاتشان سوءاستفاده کرده‌اند.»

او در ادامه انتقاداتش به دوره قبل افزود: روسای هیأت مدیره حتی یکبار هم جلسه بحث و تبادل نظر یا حتی یک نشست برگزار نکرده‌اند. وکیل‌زاده در همین زمینه گفت: به شکل افراطی من به عنوان یک عضو هیات مدیره اتحادیه شخصا امکان ورود به این اتحادیه نداشته‌ام. روسای هیات مدیره نه تنها ارتباطی شکل ندادند که اعضای هیات مدیره را هم خودی و غیر خودی کرده‌ بودند و غیرخودی‌ها را حتی به درون اتحادیه راه نمی‌دادند. عملکرد ضعیف هیأت رئیسه کمیسیون‌ها را هم تضعیف کرده بود.

وکیل‌زاده با تاکید بر عدم تعامل اتحادیه با بدنه حاکمیتی افزود: در حال‌حاضر برخی از نمایندگان مجلس یا مسئولان دولتی تفاوت بین انجمن صنفی کارفرمایی و اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را نمی‌دانند. او این شرایط را هم به این موضوع ربط داد که برخی اعضای هیات مدیره حل مشکلات کسب‌وکاری خود را به حل مشکلات صنفی ارجعیت می‌داده‌اند.

او با اعلام اینکه بعد از ۵ سال که به عنوان یک عضو اجازه ورود به اتحادیه را نداشته، وقتی در لباس رئیس وارد اتحادیه شده مشکلات بسیاری در بخش مالی و اداری دیده است و مشخص نبوده که وضعیت مالی و درآمدی این اتحادیه به چه شکل بوده است. او در این مورد توضیح داد: «اظهارنامه‌هایی که به سازمان مالیات ارسال شده به شکل خلاصه نشان می‌دهد که اتحادیه از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ در حدود ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان زیان انباشه و طور خاص ۸۰۰ میلیون تومان زیان انباشته در سال ۱۴۰۰ داشته است. واقعا چه ساختار مدیریتی وجود داشته که یک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که باید ساختار فعال داشته باشد و مدیریت هزینه انجام دهد با این میزان زیان انباشته مواجه می‌شود.»

مشکلات در قرارداد پرسنلی، نداشتن دبیرخانه، عدم حضور راسای هیات مدیره در اتحادیه،‌ ضعف در بخش نظارت و بازرسی، اعلام تعداد اعضای دروغین عضو در اتحادیه، عدم اطلاع‌رسانی درست و شفاف در مورد انتخابات اتحادیه از دیگر مواردی بود که وکیل‌زاده در خصوص شرایط ۵ سال گذشته اتحادیه به آن اشاره کرد. 

فرشاد وکیل‌زاده، رئیس جدید اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی تفکیک اتحادیه را از جمله اقداماتی برشمرد که از مدتها قبل به دنبالش بوده و توانسته تائید وزیر صمت را هم بگیرد.

او تاکید کرد که تفکیک اتحادیه «به نفع ماست». به گفته او کار تفکیک اتحادیه تا این زمان پیش رفته و اگر کسی مانع انجام این کار نشود در فاز اول اتحادیه به دو دسته خدماتی و توزیعی که مصداقی از کالا و خدمات است تقسیم می‌شود. او تاکید کرد که این کار در گام اول برای پیشبرد منافع صنفی اعضای آن است. 

وکیل‌زاده گفت: «گروهی می‌گویند این تفکیک باعث تضعیف اکوسیستم می‌شود، در این ۵ سال برای اکوسیستم چه کاری انجام داده‌اند که حالا چنین ادعایی می‌کنند. تضعیف برای اتحادیه‌ای که کاری نکرده است معنایی ندارد.

او  همچنین از کارشکنی برخی برای تفکیک اتحادیه خبر داد و گفت: «دقیقا کسانی که بیانیه‌ می‌دهند و با یک لیست محدود به دنبال برگزاری انتخابات هستند نمی‌گذارند این موارد انجام شود. یک ماه و سیزده روز است که در اتحادیه حضور پیدا کرده‌ام؛ اما رئیس قبلی اتحادیه از تحویل اتحادیه به هر شکل ممکن خودداری کرده‌ است.

از واگذاری ساده‌ترین چیز که مهر اتحادیه است خودداری کرده‌اند و مهر اتحادیه هنوز در اختیار رئیس قبلی است.

او از مستنداتی سخن گفت که در اختیار دارد و نشان می‌دهد تخلفات متعددی صورت گرفته و اگر تا امروز آن را علنی نکرده است برای جلوگیری از تضعیف جایگاه اتحادیه بوده است و در خصوص انتشار این مستندات گفت: اگر رسانه‌ها به درستی مسئولیت خودش را در پوشش وقعایع انجام دهد،‌ ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.