نیروی کار متخصص از کجا پیدا کنیم؟

جذب افراد با استعداد بازار کار و استخدام آنها در موقعیت‌های شغلی مناسب در سازمان به اندازه کافی سخت است، اما وقتی کسب و کار شما نیاز به انجام این کار در زمان کمبود نیروی کار متخصص دارد، چه اتفاقی می‌افتد؟

در واقع، این چالشی است که امروزه اکثر سازمان‌ها در سراسر جهان با آن مواجه هستند. گزارش‌ها از آگهی‌های استخدامی منتشرشده، نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌ها به دنبال افراد متخصص در موقعیت‌های شغلی متفاوت هستند و در واقع بازار کار با بحران نیروی متخصص مواجه است.

نگرانی در مورد کمبود نیروی کار متخصص چیزی است که مشاغل مختلف را در سراسر جهان نگران می‌کند و تمام آنها دلیل موجهی برای این نگرانی دارند. شرکت‌هایی که نمی‌توانند موقعیت‌های شغلی خود را با نیروی متخصص پر کنند، با مشکلاتی مواجه می‌شوند که پیامدهای مخربی برای چشم‌انداز کوتاه‌مدت و بلندمدت آنها دارد.

اما با این حال، آیا می‌دانستید که راه‌هایی برای رفع کمبود نیروی متخصص در صنعت شما وجود دارد؟

در این مقاله درباره این راه‌ها صحبت خواهیم کرد که با کمک آنها می‌توانید به اهداف مدیریت نیروی کار خود، حتی زمانی که در صنعت شما کمبود نیروی کار ماهر وجود دارد،‌ دست یابید.

۱. ذهنیت سازمان خود در استخدام را بازبینی کنید

استخدام

استخدام‌کنندگان، کارشناسان منابع انسانی و مدیران استخدام، برای اجتناب از هزینه‌های ناشی از تصمیم‌گیری نادرست در زمان استخدام، اغلب سراغ خط قرمزها و علائم هشداردهنده متداول در رزومه‌ها می‌روند. برای اینکه ذهنیت خود را از این سبک تفکر دور کنید و به موارد دیگر در استخدام افراد متخصص فکر کنید، کارهای زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

  • هنگام بررسی رزومه‌ها و درخواست‌های شغلی، بر دانش، مهارت‌ها و توانایی‌هایی که برای این موقعیت به دنبال آن هستید، تمرکز کنید. به عنوان مثال، افرادی که سن بالاتری دارند معمولاً دارای سال‌ها تجربه، دانش شغلی و مهارت‌های بیشتری هستند و البته مهارت بالایی در رهبری، کار گروهی و توجه به جزئیات دارند که تقریبا تمام کارفرمایان به دنبال این مهارت‌ها هستند.
  • سایر مهارت‌های غیرملموسی که در افراد واج شرایط ممکن است باشد، مانند انگیزه، وفاداری، میل به موفقیت و توجه به هدف را در افراد شناسایی کنید. به دنبال اشتیاق و تمایل به یادگیری در افراد باشید.
  • به متقاضیان فرصت دهید تا داستان‌های خود را در نامه پوششی، مصاحبه‌های ویدیویی از قبل ضبط شده یا در یک پرسشنامه کوتاه بیان کنند.
  • طرز فکر خود را در مورد تنوع تغییر دهید. علاوه بر تنوع نژادی و جنسیتی، تنوع اجتماعی-اقتصادی، تنوع سنی و عوامل دیگر را در زمان استخدام در نظر بگیرید.
  • افرادی که به دنبال تغییر شغل و کوچ کردن از شغل‌های سنتی هستند را از دست ندهید. به جای کنار گذاشتن این رزومه‌ها، مهارت‌ها و تجربیات به دست آمده از شغل قبلی یا سایر تجربیات شرح داده شده در رزومه را تجزیه و تحلیل کنید.

 ۲. حقوق اولیه را افزایش دهید

بازار کار رقابتی به این معنی است که افراد برای کسب درآمد بیشتر به دنبال فرصت‌های شغلی می‌روند. به همین دلیل، می‌توانید با پیشنهاد دستمزد بالاتر افراد متخصص را جذب سازمان خود کنید. به عنوان یک کارفرما، تمرکز شما باید بر روی یافتن افراد با استعداد و انگیزه دادن به آنها برای ماندن در سازمان شما باشد.

۳. در رویه‌های استخدامی خود تجدید نظر کنید

علاوه بر نگاه انتقادی به نحوه بررسی رزومه‌ها، بررسی روش‌های استخدام به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که سازمان شما افراد ماهر را در این پروسه نادیده نمی‌گیرد. در اینجا چند پیشنهاد برای شما داریم:

  • در زمان ثبت آگهی های استخدامی در سایت کاریابی برای جذب نیروی متخصص بر دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نظر برای آن شغل خاص تمرکز کنید تا تحصیلات، تجربه یا سایر نیازهایی که ممکن است ضروری نباشد. آگهی‌ها باید تمام افراد علاقه‌مند را تشویق به ارسال رزومه کنند و باید اولویت‌های استخدام را بدون منصرف کردن افراد خاصی از درخواست نشان دهند.
  • به طور دوره‌ای نرم افزار بررسی رزومه‌ی مورد استفاده در سازمان خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به طور درست رزومه‌ها را غربالگری می‌کند. متقاضیانی که در نرم‌افزار غربالگری رد شده‌اند را با دقت بررسی کنید تا بتوانید در صورت بروز خطا در این سیستم، آنها را برای مصاحبه دعوت کنید و در صورت لزوم الگوریتم کلمه کلیدی نرم‌افزار را اصلاح کنید.
  • حتما به همه افراد این اجازه را بدهید که بتوانند ثابت کنند که چرا بهترین فرد برای موقعیت شغلی شما هستند. درک سابقه کاری و انگیزه فعلی متقاضیان، اکنون بیش از هر زمان دیگری حیاتی است. به عنوان مثال، بپرسید “چه مهارت‌هایی دارید که شما را به بهترین کاندید برای این موقعیت شغلی تبدیل می‌کند؟ آیا برای این موقعیت شغلی آموزش‌هایی داشتید یا در سازمان‌های دیگر تجربه‌ای در این موضوع کسب کردید؟

۴. سراغ گزینه استخدام به روش هدهانت بروید

در بسیاری از مواقع سازمان‌ها برای استخدام در موقعیت شغلی خاص دچار اضطرار می‌شوند و در این مواقع سراغ افرادی به نام هدهانترها می‌روند تا با کمک آنها بتوانند افراد با استعداد بازار کار را پیدا کنند.

کسانی که هدهانت انجام می‌دهند، در شرکت‌ها استخدام می‌شوند تا استعدادیابی کنند و افرادی را پیدا کنند که شرایط خاص شغلی داشته باشند و برای موقعیت‌های شغلی بهترین گزینه هستند. هدهانترها معمولا افرادی را برای مشاغل شرکت‌ها زیر نظر دارند و حتی ممکن است برای پیدا کردن این افراد سراغ شرکت‌های رقیب نیز بروند. کارفرمایان معمولاً وقتی احساس اضطرار می‌کنند و نمی‌توانند شخص مناسبی را برای استخدام و مصاحبه در یک موقعیت شغلی پیدا کنند، سراغ هدهانترها می‌روند.

۵. تیم‌های استخدامی خود را آموزش دهید

پس از بررسی رویه‌های استخدام، استخدام‌کنندگان، کارشناسان منابع انسانی و مدیران استخدام باید در مورد نحوه بررسی رزومه و انجام مصاحبه به گونه‌ای آموزش ببینند که افراد متخصص از نظر آنها پنهان نمانند. مطمئن شوید که افراد درگیر در فرآیند استخدام دانش، مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای شناسایی متخصصین را دارند یا در گفتگو با نامزدها بهترین روش‌ها را پیش می‌گیرند.

دوره‌های آموزشی بسیاری در مورد آموزش افراد شاغل در حوزه استخدام وجود دارد که متخصصان منابع انسانی و کارفرمایان را در مورد تمام بایدها و نبایدهای روند استخدام آگاه می‌کنند.

۶. در انجمن‌ها و سمینارها حاضر شوید و شبکه سازی کنید

بسیاری از کارفرمایان در انجمن‌ها و سمینارها افراد متخصص و با استعداد بازار کار را پیدا می‌کنند. برای این کار حتی خود سازمان‌ها نیز می‌توانند برگزارکننده این سمینارها و برنامه‌ها باشند. به عنوان مثال:

  • میزبان یک رویداد عمومی یا اطلاعاتی برای دعوت از جویندگان کار از طریق رسانه‌های مختلف تبلیغاتی (مانند شبکه‌های اجتماعی، بیلبوردها) باشید و با افراد جویای کار گفتگو کنید. این رویدادها علاوه بر کمک به شما در یافتن افراد متخصص، همچنین به شما کمک می‌کنند تا روی برند کارفرمایی خود کار کنید. نمایشگاه‌های کار آنلاین و رویدادهای استخدامی نیز روشی مؤثر برای دستیابی به افرادی است که ممکن است بهترین گزینه برای سازمان شما باشند.
  • برنامه‌های آموزشی خلاقانه برای جمعیت‌های محروم، مانند زندانیان یا افراد مبتلا به اوتیسم را بیابید و روی آن سرمایه‌گذاری کنید.
  • برای کمک به شناسایی استعدادهای برتر، تدریس داشته باشید یا روی برگزاری سمینارها و دوره‌های کارآموزی با همکاری دانشگاه‌ها سرمایه گذاری کنید.

سخن پایانی

تمام کارفرمایان به دنبال جذب نیروی متخصص هستند و این موضوع، جذب آنها را کمی رقابتی و چالش برانگیز می‌کند. برای این کار لازم است که سراغ روش‌های غیرسنتی، آموزش کارمندان، همکاری با مؤسسات آموزشی برای بهبود قابلیت اشتغال فارغ‌التحصیلان و رقابت در سطح جهانی برای جذب استعدادهای برتر بروید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.