بلد در بن‌بست؟

گروه هزاردستان در بیانیه‌ای از تعدیل نیرو در بلد خبر داد

گروه هزاردستان در بیانیه‌ای که در لینکدین خود منتشر کرده گفته است که به دلیل برخی مشکلات از جمله جذب سرمایه‌گذاری مجبور به تعدیل نیرو در نقشه و مسیریاب بلد شده و همچنین به صورت ضمنی هم خبر از احتمال کار پایان بلد در سال آینده داده است.

در این بیانیه که امروز صبح (۳آبان) از سوی گروه شرکت‌های هزاردستان منتشر شده، به صورت مشخص میزان تعدیل نیروها اعلام نشده؛ اما گفته شده که این شرکت با ده‌ها نفر از همکارانش خداحفظی می‌کند.

در این بیانیه دلیل اصلی این تصمیم مشکلات در جذب سرمایه‌گذاری عنوان شده است. در این مورد در بیانیه آمده است: «مدت‌هاست که راه‌های جذب سرمایه در فضای استارتاپی و بخش خصوصی کشور بسته مانده و ادامه دادن کسب‌وکارهایی که بازگشت سرمایه در بلندمدت را هدف خود قرار داده بودند و امکان رسیدن به نقطه سربه‌سر در کوتاه مدت را ندارند، سخت‌تر شده است. همچنان هیچ افق روشنی برای خروج سرمایه‌گذاران از کسب‌وکارهای بالغ‌تر اینترنتی وجود ندارد و این امید را برای آنها که سال‌های سال تا رسیدن به مرحله خروج فاصله دارند از بین برده است.»

همچنین گروه هزاردستان محدودیت‌های اینترنتی را هم در این تصمیم دخیل دانسته است. در این زمینه در بیانیه نوشته شده است: «از طرف دیگر ضمن نگرانی بابت محدودیت‌های اعمال شده بر اینترنت و امنیتی‌تر شدن فضا، آینده اینترنت در کشور چندان قابل پیش‌بینی نیست و برخی برخوردها به خصوص در ماه‌های اخیر ما را در درستی راهی که در پیش گرفته بودیم و توانایی خود در حفاظت از حقوق کاربران به شک انداخته است.»

در پایان این بیانیه هزاردستان از احتمال پایان کار بلد هم خبر داده است. هزاردستان در این زمینه توضیح داده که ارائه خدمت توسط نقشه و مسیریاب بلد به کاربرانش را تا پایان سال جاری تضمین می‌کند و در عین حال به زودی در مورد آینده این محصول و تبعات آن برای میلیون‌ها کاربری که تمام این سال‌ها به آن اعتماد کرده‌اند اطلاع‌رسانی دقیق‌تر انجام خواهد داد.

«بلد» از جمله مسیریاب‌های بومی بود که بعد از محدودیت‌ها روی دسترسی به مسیریاب‌های خارجی معروف از جمله ویز توانست با استقبال خوب کاربران داخلی روبه رو شود.

این نقشه و مسیریاب در پاییز سال ۹۷ کار خود را به صورت آزمایشی شروع کرد و در نهایت در زمستان همان سال در برنامه‌ای با حضور مدیران گروه هزاردستان به صورت رسمی معرفی شد.

 

بلد در طول نزدیک به ۵ سال گذشته توانسته بود با اضافه کردن قابلیت‌های مختلف مانند دستیار صوتی، طرح ترافیک، وضعیت سوخت‌رسانی در پمپ بنزین‌ها، امکان استفاده از حمل‌ونقل عمومی با استفاده از مسیریابی ترکیبی، اطلاع از گسترش شبکه مترو، استفاده از اعلان‌های حین رانندگی برای دوربین کنترل سرعت، پلیس، سرعت‌گیر، اضافه کردن کسب‌ وکار شخصی و مکان‌های ثبت نشده، درخواست تاکسی اینترنتی و… مورد استقبال بسیاری از کاربران و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی قراربگیرد.

همچنین این نقشه و مسیریاب در دوران همگیری کرونا نیز به کاهش رفت‌وآمدهای شهری کمک کرده بود. اقدامات بلد در زمان کرونا شامل نمایش محدودیت‌های تردد، مناطق پرتردد، رنگ‌بندی شهرها، میانبر و لیست‌های قابل فیلتر برای مراکز واکسیناسیون و اطلاعات کامل در خصوص هر مرکز بود.

هرچند گروه هزاردستان در بیانیه اخیر خود گفته که بلد بیش از ۱۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد؛ اما ایمان محمدی مدیرعامل بلد در گفت‌وگوی سال گذشته خود با روزنامه دنیای اقتصاد اعلام کرده بود که این مسیریاب حدود ۱۰ میلیون کاربر داشته و روزانه به طور متوسط بیش از یک میلیون کاربر در این نقشه و مسیریاب فعال بوده‌اند. روی نقشه بلد، بیش از یک میلیون مکان ثبت شده با اطلاعات تماس، ساعت کاری و راه‌های ارتباطی آنها وجود دارد.

 

منبع:آی‌تی ایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.