لزوم وجود مدارس مجازی از صرفه‌جویی در وقت تا هزینه

بررسی محتوای «فیلیمومدرسه»؛

در بین فضاهای مختلفی که در حوزه آموزش برای دانش‌آموزان شکل گرفته‌ است،  فیلیمومدرسه  یکی از مواردی است که در فضای تازه‌ای سراغ دانش‌آموزان رفته است. در این مدرسه مجازی، دروس پایه اول تا نهم با سبک و سیاق تازه‌ای برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود و امکانی فراهم شده تا آموزش در کنار سرگرمی در اختیار بچه‌ها قرار بگیرد.

در این گزارش به تشریح جزئیات این مدرسه و ضرورت وجود چنین مدارسی پرداخته‌ایم.

 

توجه به ایده‌های جذاب در محتواسازی آموزشی

تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان ذاتاً کار بسیار دشواری است و در ایران هم خیلی روی آن کار نشده. بنابراین در این مسیر، بحران‌ها و دشواری‌هایی وجود دارد. اولین بحران این است که بچه‌هایی مخاطب پلتفرم‌های آموزشی هستند که سن‌و‌‌سال‌شان با هم متفاوت است و به همین دلیل هر کدام دنیای خودشان را دارند که با هم تفاوت دارد. بنابراین تولید محتوا برای هر گروه، نیاز به ایده‌ها و اتفاقات تازه‌ای دارد. در این بین مهم‌ترین چیزی که در فیلیمو مدرسه نظر گرفته شده است و به اتفاق در همه پایه‌ها دنبال شده، این بوده که بچه‌ها دنبال دیدن و شنیدن محتوای سریع هستند و حوصله اینکه بنشینند و در زمان طولانی به یک محتوا گوش کنند را ندارند. از همین رو سعی شده است تا در محتوایی که تولید می‌شود سرعت بالایی لحاظ شود. به علاوه، ایده‌های زیادی نیز در نظر گرفته شده تا تصاویر و محتواها، جذاب و خوش رنگ پیش بروند. در واقع تلاش این گروه آموزشی، بر این بوده تا چالش عدم حوصله بچه‌ها، مدنظر قرار بگیرد.

 

برنامه‌ریزی تحصیلی با ارائه «برنامه یادگیری هفتگی»

در برنامه یادگیری هفتگی فیلیمو مدرسه، دروسی را که دانش آموزان در هر هفته باید بخوانند، اعلام می‌شود. این برنامه براساس طرح درس کلی معمول مدارس جلو می‌رود یعنی متناسب با روند عموم مدارس در فضای آموزشی پیش بینی شده است. بدین صورت که مثلاً در ماه آبان به چه محتوایی می‌رسند و بر پایه همان، محتواها در برنامه هفتگی فیلیمومدرسه ارائه شده است. یک نفر هم در این برنامه به عنوان مشاور به بچه‌‌ها می‌گوید که این هفته باید چه درس‌هایی را بخوانند تا آنها راحت‌تر بتوانند عنوان مورد نظرشان را پیدا کنند.

 

«دفتر والدین» و ایجاد ارتباط بین دانش‌آموزان و خانواده‌ها

دفتر والدین در مدارس معتبر استفاده می‌شود. کار این دفتر، برقراری ارتباط بین دانش‌آموزان و خانواده‌هاست. به این شکل که والدین فعالیت‌هایی که بچه‌ها در خانه انجام می‌دهند را به گوش مدرسه می‌رسانند و مدرسه هم تکالیف و اتفاقاتی که در مدرسه صورت گرفته را به خانواده‌ها منتقل می‌کند. این تعامل دو طرفه بین خانواده و مدرسه باعث می‌شود که روند و جریان آموزشی با سرعت بیشتری پیش برود و اگر احیاناً دست‌انداز یا کندی و حتی معضلی پیش بیاید، هر دو طرف در زمان مناسب از آن مطلع شوند. حال دفتر والدین فیلیمومدرسه هم چنین فضایی را بازسازی کرده به این شکل که خانواده‌ها می‌توانند به آن سر بزنند و در جریان مقدار و میزان یادگیری فرزندشان قرار بگیرند؛ از تماشای ویدیوها توسط بچه‌ها تا شرکت در آزمون‌های تشریحی و تستی و… . بر همین اساس خانواده‌ها می‌توانند میزان پیشرفت بچه‌هایشان در هر درس در فیلیمومدرسه را بسنجند. نکته دیگری که وجود دارد هم این است که گاهی بعضی پدر ‌و ‌مادرها از اهمیت فیلیمومدرسه بی‌خبرند و فکر می‌کنند این پلتفرم صرفا چند ویدیو برای سرگرمی بچه‌ها دارد و کمی هم به آنها درس یاد می‌دهد. به همین دلیل دفتر والدین به تغییر این ذهنیت و آشنایی بیشتر خانواده‌ها با بخش‌های مختلف این مدرسه هم کمک می‌کند.

 

آموزش مهارت‌های تازه و کاربردی در کنار مقوله آموزش

در فیلیمو مدرسه، دو بخش مهارتی وجود دارد. یک بخش مهارت‌هایی که برای بچه‌ها کاربرد روزانه دارد و بعد از دیدن چند قسمت از آن می‌توانند کاری انجام دهند، مثلاً با موبایل‌شان فیلم بسازند یا با یک کیت ساده ربات درست کنند. بخش دوم هم شامل مهارت‌هایی است که در آینده به درد بچه‌ها می‌خورد. به عنوان نمونه، بحث «مشاغل آینده» به بچه‌ها کمک می‌کند که بر مبنای چیزی که دوست دارند و نیاز جامعه، انتخاب‌های درستی داشته باشند. در این بین، مهارت انتخاب هم جزو موارد پراهمیتی است که معمولاً در مدارس به آن پرداخته نمی‌‎شود و در فیلیمو مدرسه، تلاش شده تا آنطور که باید به این مهارت توجه شود.

نکته قابل توجه این است که در مقاطع اول، دوم و سوم دبستان که بیشتر فعالیت‌ها و آموزش‌ها باید در فضای بازی و تفریح باشد، مهارت‌هایی آموزش داده می‌شود که محتوای سرگرم‌کننده آموزشی داشته باشد و در سنین بالاتر هم مهارت‌های مهم، در سرگرم‌کننده‌ترین حالت، ارائه شده است.

 

سرگرم آموزی؛ ترکیب فضای آموزش و تفریح

فارغ از تصاویر رنگارنگ و شیوه نو اجرا در کنار مجریان پرانرژی یکی دیگر از وجوه پراهمیتی که فیلیمومدرسه را جذاب می‌کند شیوه «سرگرم‌آموزی» است. سرگرمی در کنار یادگیری و ترکیب این دو فضا با هم خیلی دشوار است چرا که اصل محتوا همان محتوای از پیش تعیین شده آموزش و پرورش است که با رنگ‌آمیزی و شیوه تازه‌‎ای ارائه شده است.

 

ضرورت وجود مدارس اینچنینی در حوزه آموزش

با توجه به تاثیر وجود فضای رقابتی در افزایش کیفیت تولید، در فضای مدرسه و آموزش نیز ایجاد محیط گسترده رقابتی به تولیدات آموزشی بهتر منجر می‌شود. یعنی اگر بتوانیم مدارس مجازی مختلفی داشته باشیم و تعداد آنها اضافه شود، هر پلتفرمی تلاشش را می‌کند تا محتوای با کیفیت، مهیج و جذاب‌تری را ارائه دهد.
همچنین با توجه به اینکه مدارس مختلف در کشور در کنار محاسن‌شان، ایرادات بسیاری دارند و گاهی هزینه‌‎های زیادی روی دست خانواده‌‌ها می‌گذارند، وجود چنین مدارسی لازم است تا دانش‌آموزان بتوانند به صورت مقرون به صرفه‌تری از هر کجا که باشند به امکانات تحصیلی دسترسی پیدا کنند. گاهی تا چهل برابر اشتراک پلتفرمی مانند فیلیمومدرسه از خانواده‌ها گرفته می‌شود و خیلی‌ها هم از عهده پرداخت آن برنمی‌آیند. از همین رو از نظر هزینه و کیفیت محتوا، وجود چنین مدارس و پلفترم‌هایی که بچه‌ها بخواهند آن را دنبال کنند، ضروری است.

 

رضایت دانش آموزان از فیلیمومدرسه

با توجه به مشاهداتی که انجام شده است، دانش آموزان این فضا را به دلیل وجود تنوع در امر آموزش می‌پسندند. آنها در کلاس محتوا را تماشا و تلاش می‌کنند تا در تعامل با هم به سوالات ویدیوها پاسخ دهند. بر اساس نتایج بررسی‌ها می‌توان پیشنهاد داد که فیلیمومدرسه به عنوان یک کمک‌درسی مدرسه‌ای ارائه شود. در واقع، معلم‌ها می‌توانند با فضای این پلتفرم آموزشی، کلاس‌های درسشان را با انرژی و هیجان بیشتری برگزار کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.