تحریم اروپایی ابرآروان کلید خورد

تنها یک روز پس از اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا:

تنها یک روز پس از اعلام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ابرآروان، دیتاسنتر این شرکت در هلند مسدود شدند. دیتاسنتر مستقر در آمستردام با نام هرمان در سرویس ابرآروان شناخته می‌شوند.

ابرآروان به مشترکین خدمات ابری این شرکت که در دیتاسنتر هلند دارای ابرک (سرور مجازی) هستند اعلام کرد به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا دسترسی به این سرور مسدود شده است. در پیام ابرآروان از مذاکره با ارائه‌دهندگان اروپایی این سرویس‌ها جهت تعیین مهلت برای انتقال داده‌های مشترکین خبر داده شده است اما هنوز زمان احتمالی دسترسی موقت به این سرورها مشخص نیست.

شامگاه روز گذشته خبر تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه استارت‌آپ ابرآروان منتشر شد و این شرکت به دلیل نقش احتمالی در اختلال اینترنت مورد تحریم قرار گرفت. در اواخر مهرماه تحقیقی توسط مراکز پژوهشی کورکتیو و نتز‌پولیتیک در آلمان انجام شد  نتایج آن را روزنامه تاتس منتشر کرد. در این تحقیقات اعلام شده بود شرکتی به نام سافت‌کلاود در آلمان با ابرآروان در ایران در ارتباط است که این موضوع منجر به قطع ارتباط سافت‌کلاود با ابرآروان شد. ابرآروان پس از این اقدامات که به دنبال جنجال رسانه‌ای برخی ایرانیان خارج از کشور انجام شد، در بیانیه‌ای نسبتا تند به این اتهامات واکنش نشان داد و با گلایه از فشارها و انتقادهای نادرستی که به‌جای حاکمیت ایران و نهادهای اجراکننده محدودیت‌های اینترنت و فیلترینگ، به این شرکت وارد شده است اعلام کرد:

تصمیم داریم تنها در دادگاه‌های آزاد بین‌المللی علیه فریب سازمان‌یافته افکار عمومی اقدام حقوقی انجام دهیم و اثبات کنیم که قربانی این پروپاگاندای گسترده هستیم. تهمت‌‌زنندگان، باید پاسخ‌گوی تمامی خشونت‌های فیزیکی و روانی‌ای که به کارکنان این استارتاپ وارد شده است باشند و پاسخ دهند چرا تلاش می‌کنند پایداری ده‌ها هزار کسب‌وکار خصوصی ایران و راه دسترسی مردم ایران به فناوری را (آن هم در چنین روزهای سختی) نابود کنند و با سانسورچی‌ها هم‌صدا شوند.

اتهاماتی که به ابرآروان می‌شود تقریبا دو سال و نیم پیش از یک سلسه بحث‌های فنی در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد که در ابتدا رویکردی کارشناسانه داشتند اما به تدریج با مباحثی که حول توسعه شبکه ملی اطلاعات مطرح شد، این گفتگوها ماهیت مخالفت بامحدودیت اینترنت و مقابله با شبکه ملی اطلاعات پیدا کردند. شبکه ملی اطلاعات در همان دوره از سوی برخی افراد به عنوان راه‌ چاره برای جلوگیری از دسترسی به شبکه جهانی اینترنت مطرح شده بود و این مباحث باعث شد تا ابرآروان به عنوان یکی از شرکت‌های حامی شبکه ملی شناخته شود که می‌تواند هزینه روانی قطع دسترسی به شبکه جهانی را کاهش دهد. البته این شرکت بارها ضمن انتقاد از محدودیت‌های اینترنت این اتهامات را تکذیب کرد.

نام ابرآروان سال گذشته در بحث شبکه ایران دوباره مطرح شد. این وروژه شامل دیتاسنترهایی در سراسر کشور برای دسترسی به نقاط تبادل و توسعه شبکه داخلی است که ابرآروان نیز یکی از چندین شرکت حاضر در این مناقصات بود. این موضوع یکی از مواردی است که توسط اتحادیه اروپا به عنوان همراهی با اختلال و محدودیت اینترنت در ایران شناخته شده است.

ابر آروان از سال ۱۳۹۴ در حوزه‌ فناوری ابری فعالیت می‌کند و دارای خدمات بین‌المللی مانند شبکه توزیع محتوا (CDN)، سرور ابری، پلتفرم ویدیویی، کانتینر ابری و آبجکت استوریج برای تامین زیرساخت کسب‌وکارهای آنلاین، سازمان‌ها و استارت‌آپ‌ها است. ابر آروان دارای ۴۰ پاپ‌سایت در سراسر ایران و جهان است و به بیش از ۶۰ هزار مشتری داخلی و خارجی خدمات می‌دهد.

منبع:پیوست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.