وزارت ارتباطات باید به فریلنسرها اینترنت پرسرعت و پایدار بدهد

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای طبق مصوبه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال تا پایان سال موظف به ایجاد پایگاه ثبت اطلاعات فریلنسرها و اعتبارسنجی آنان شده‌ است و وزارت ارتباطات نیز باید به فریلنسرهای اعتبارسنجی‌شده اینترنت پرسرعت و پایدار ارائه دهد و وزارت کار نیز باید سازوکار بیمه تامین اجتماعی شدن آنان را فراهم کند.

در آیین‌نامه حمایت از فریلنسرها یا آزادکاران که به تصویب کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال رسیده تاکید شده است که این پایگاه داده از سوی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای باید با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شود.

بر همین اساس نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت اقتصاد باید دستورالعمل بیمه تامین اجتماعی فریلنسرها یا آزادکاران و اجرای آن از طریق سازمان تامین اجتماعی را تهیه کند و وزارت ارتباطات نیز باید زیرساخت دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب افراد اعتبارسنجی‌شده در پایگاه را فراهم کند.

همچنین دستورالعمل نظارت بر پایگاه و پلتفرم‌‌ها (سکوهای نرم‌افزاری) و اعتبارسنجی افراد عضو پایگاه به منظور رعایت منصفانه بودن و شفافیت قراردادهای کاری و حقوقی طرف‌های قرارداداد باید از سوی وزارت ارتباطات و با همکاری سازمان نصر کشور و وزارتخانه‌های تعاون، اطلاعات، ارشاد، معاونت علمی تهیه و از سوی وزیر ارتباطات ابلاغ شود.

در این مصوبه آمده است کلیه پلتفر‌م‌های ارائه خدمات به فریلنسرها می‌توانند از خدمات اعتبارسنجی و حمایتی پایگاه ثبت اطلاعات برخوردار شوند و در چارچوب دستورالعمل تبادل اطلاعات انجام دهند.

طبق مصوبه کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، دستگاه‌‌های اجرایی می‌توانند برای دریافت خدمات مشاوره یا حرفه‌ای یا خرید خدمات مشاوره از افراد اعتبارسنجی‌شده در پایگاه اطلاعات فریلنسرها استفاده کنند و انعقاد قرارداد دستگاه‌های اجرایی با فریلنسرهای اعتبارسنجی‌شده در پایگاه در این مصوبه پذیرفته شده است و به عنوان تامین‌کننده خدمات کارشناسی در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت پذیرفته می‌شوند.

این مصوبه اشاره‌ای به نحوه همکاری فریلنسرها با سایر کشورهای منطقه نیز کرده است. بر این اساس، بانک مرکزی مکلف شده با همکاری وزارت اقتصاد، معاونت علمی و سازمان توسعه تجارت ایران، مقررات مربوط به مبادلات مالی و ارزی اشخاص اعتبارسنجی‌شده در پایگاه را با اولویت کشورهای منطقه و همسایه ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه (پایان سال ۱۴۰۱) تدوین و ابلاغ کند.

همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی با همکاری شبکه بانکی کشور مجاز است سازوکار اعطای تسهیلات به سکوهای آزادکاری یا پلتفرم‌های فریلنسرها را که مشمول دریافت تسهیلات از این صندوق هستند به منظور حمایت از اشخاص اعتبارسنجی‌شده در پایگاه، طراحی و اجرا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.