آیا استارتاپ نیاز به ثبت شرکت دارد؟

دنیای استارتاپ ها همواره در حال رشد است و پس از مراحل اولیه برنامه ریزی، این کسب و کارها باید شرکت خود را به ثبت برسانند تا بتوانند در سطح وسیع تری فعالیت کنند.

یک شرکت استارتاپ معمولا به صورت گروهی شکل می گیرد اما جزء انواع تجاری محسوب نمی شود. استارتاپ ها گاهی قوانین متفاوتی نسبت به شرکت های تجاری دارند. آگاهی از قوانین باعث می شود راحت تر و بدون دردسرهای اضافه بتوانید فعالیت استارتاپی خود را پیش ببرید.

شرکت استارتاپ باید سرمایه مستقلی از موسسان خود داشته باشد. البته دقت کنید که در ایران قالب جداگانه ای برای شرکت استارتاپ نداریم و از همان قالب های تجاری برای ثبت آن استفاده می شود اما قوانین لازم در نظر گرفته خواهد شد.

 

ثبت شرکت استارتاپ

برای این کار ابتدا باید مشخص کنید که کدام قالب تجاری برای شما مناسب است. مراحل ثبت شرکت از طریق سامانه اداره ثبت شرکت ها و به صورت آنلاین انجام می شود. معمولا این شرکت ها بر پایه علم و فناوری کار می کنند و می توانید از قالب شرکت دانش بنیان برای آن استفاده کنید. دقت کنید که گاهی بسته به نوع فعالیت شرکت ممکن است قالب های دیگری هم برای شما مناسب باشد.

پس از این که شرکت دانش بنیان ثبت شد باید مجوز دانش بنیان را دریافت نمایید. شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود می تواند قالب های مناسبی برای این کسب و کارها باشد.

 

شرکت استارتاپ سهامی خاص

اگر تصمیم به ثبت شرکت تان در قالب سهامی خاص گرفته اید شرایط ومدارک زیر را در نظر داشته باشید

  • دفتر کارتان را معرفی کنید. دقت کنید که این دفتر باید مستقل بوده و کاربری اداری یا تجاری داشته باشد.
  • همه اعضای هیات مدیره باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایند.
  • مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی برای همه اعضای هیات مدیره، شرکا و بازرسین لازم است.
  • در صورت نیاز مجوز فعالیت لازم است. (بسته به موضوع فعالیت شرکت)
  • اگر شخص موسس حقوقی است باید آگهی تاسیس و نامه نمایندگی ارائه دهید.
  • ۳۵ درصد از سرمایه اولیه تعیین شده برای شرکت استارتاپ را به حساب شرکت واریز نمایید.

 

شرکت استارتاپ مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت در این قالب هم به موارد زیر توجه داشته باشید.

  • آدرس دفتر کار با کاربری اداری یا تجاری و به صورت مستقل لازم است.
  • ۲ نسخه از اساسنامه، شرکت نامه و تقاضانامه را باید ارائه دهید.
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین لازم است.
  • از صورتجلسه هیات مدیره هم باید دو نسخه ارائه دهید.
  • مدیر عامل باید اقرارنامه ای تنظیم کرده و اعلام کند که سرمایه ثبتی دریافت شده است.
  • اعضای هیات مدیره نباید هیچ گونه ممنوعیت قانونی برای این سمت داشته باشند. ضمنا آنها باید در اقرارنامه ای این موضوع را تایید کنند.
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی برای همه اعضای هیات مدیره و شرکا لازم است.
  • اعضای هیات مدیره باید در سامانه ثنا ثبت نام نمایند.
  • با توجه به زمینه فعالیت باید مجوزهای لازم را دریافت کنید.
  • نام های پیشنهادی را ارائه دهید.
  • در صورت نیاز آگهی تاسیس و نامه نمایندگی را ارائه دهید (اگر شخص موسس شرکت استارتاپ حقوقی است).

 

چرا ثبت شرکت استارتاپ ضروری است؟

ثبت شرکت استارتاپ باعث می شود بتوانید در سطح وسیع تری فعالیت کنید و به همین دلیل انجام آن ضروری است.

 

فعالیت تان شکل رسمی و قانونی به خود می گیرد

مهم ترین مزیت ثبت شرکت استارتاپ این است که فعالیت تان به صورت قانونی درآمده و بهتر می توانید اعتماد افراد را جلب کنید. در صورتی که نیاز به جذب سرمایه و یا هر گونه همکاری با افراد دیگر داشته باشید قطعا شرکت ثبت شده باعث می شود بیشتر به شما اعتماد کنند.

از تسهیلات بیشتری بهره مند می شوید

علاوه بر این که افراد بیشتری مایل می شوند که به عنوان سرمایه گذار با شما کار کنند بانک ها هم به شرکت استارتاپ وام و تسهیلات مختلفی ارائه می دهند. این تسهیلات باعث می شود بتوانید کسب و کارتان را گسترش داده و رشد کنید.

 

می توانید حساب بانکی به نام استارتاپ خود داشته باشید

داشتن حساب بانکی مستقل برای استارتاپ نشان دهنده قانونی بودن فعالیت و باعث اعتبار بیشتر آن می باشد. این کار را وقتی می توانید انجام دهید که ابتدا شرکت استارتاپ را ثبت نموده باشید.

 

می توانید در مناقصات مختلف سازمان ها شرکت کنید

هیچ گاه دیده اید که در مناقصات مختلف افراد و مجموعه هایی حضور داشته باشند که فعالیت شان به صورت قانونی ثبت نشده است؟ در واقع ثبت شرکت استارتاپ باعث می شود دیده شوید و در نتیجه بتوانید به صورت رسمی در مناقصات و پروژه های گوناگون شرکت کرده و درآمدتان را افزایش دهید.

 

ثبت شرکت استارتاپ و قوانین این فعالیت ها

شیوه فعالیت استارتاپ ها با دیگر معاملات و تجارت های مختلف فرق دارد و طبیعی است که به قوانین متفاوتی هم نیاز دارند. این قوانین باعث می شود حق و حقوق مادی و معنوی استارتاپ ها حفظ شده و به توسعه آن ها هم کمک می کند. به عنوان مثال اگر شما خدمت یا محصول خاص خودتان را ارائه دهید می توانید کاملا قانونمند از کپی شدن آن و یا هر گونه سوء استفاده احتمالی دیگر جلوگیری نمایید.

از طرف دیگر این موضوع باعث می شود اعتماد جامعه هم به سمت شما جلب شود زیرا شرکت استارتاپ تان را به عنوان شخصیتی مستقل و قانونی می شناسند.

 

قوانین لازم برای استارتاپ ها

آشنایی با قوانین همیشه اولین کاری است که قبل از ثبت شرکت استارتاپ باید انجام دهید.

این شرکت ها اکثرا در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت می کنند. عدم آگاهی از قوانین موجود می تواند باعث ضرر و زیان های زیادی به استارتاپ ها شود. برخی از مهم ترین قوانینی که باید به آن ها آگاه باشید عبارتند از:

  • رعایت تمامی قوانین حوزه تجارت الکترونیک
  • حقوق مختلف مصرف کنندگان
  • موارد مربوط به رقابت و حریم خصوصی
  • استانداردهای مالکیت فکری
  • استانداردهای مربوط به نرم افزارهای رایانه ای

آیا برای راه اندازی استارتاپ باید شرکت ثبت کرد

چه زمانی استارتاپ خود را ثبت کنم؟

این سوال به شرایط خود شما بستگی دارد. در صورتی که تازه یک ایده در ذهن تان جرقه زده و فکری به حال شرکا و سرمایه لازم نکرده اید قطعا نیازی به ثبت شرکت ندارید. اما اگر در مرحله ای هستید که به این مسائل فکر کرده اید و چند ایده خلاقانه هم دارید می توانید برای ثبت شرکت استارتاپ اقدام کنید.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که آیا فعالیت شما در حوزه استارتاپ ها جای می گیرد؟ ممکن است لازم باشد شرکت خود را به شکل دیگری ثبت کنید.

استارتاپ فعالیتی است که ایده های جدیدی در زمینه محصولات و یا خدمات داشته باشد و بنابراین هر فعالیتی در زمینه استارتاپ ها جای نمی گیرد. این شرکت ها می توانند در زمینه های مختلف کار کنند اما معمولا وابسته به تکنولوژی هستند. برخی از استارتاپ ها سرعت رشد خیلی بالایی دارند و این موضوع به تمامی مهارت های کسب و کار بستگی دارد که با ثبت شرکت استارتاپ شروع می شود.

اگر برای استارتاپ خود سرمایه گذار انتخاب می کنید دقت کنید که حق و حقوق خودتان به عنوان ایده پرداز حفظ شود. به عبارت دیگر باید حواستان باشد که سرمایه گذار همه منافع را برای خودش در نظر نگیرد واین موضوع هم نیازمند آگاهی از شرایط ثبت و قوانین می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.