UIUX و هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر، UIUX و هوش مصنوعی ترند تکنولوژی و فناوری شده‌اند. هوش مصنوعی، در کنار این که به شدت مفید است، اما به عنوان یک تهدید بزرگ هم محسوب می‌شود. خیلی از طراحان از ترس یک رقیبِ بی‌رقیب پا پس می‌کشند. ولی نکته قابل توجه این است که هوش مصنوعی از بین نمی‌رود و قرار هم نیست دنیا به روال سابقش جلو برود. نقل قول معروف این روزها را احتمالا شنیده‌اید: هوش مصنوعی جای طراحان را نمی‌گیرد، بلکه طراحانی که هوش مصنوعی بلدند به راحتی جای طراحان معمولی را می‌گیرند.

این نقل قول یک بینش آینده‌نگرانه قوی دارد. اگر تصمیم دارید شغلتان را از دست ندهید، بهتر است که از همین حالا ابزارهای هوش مصنوعی مخصوص کار خود را بشناسید و به کار بگیرید. در این مقاله ۱۰ ابزار منتخب برای طراحان UIUX را به شما معرفی می کنیم. ولی در ابتدا بیایید کمی با UIUX آشنا شویم.

 

UIUX  چیست؟

سرتان را با تعریفات بیهوده درد نمی‌آورم. UIUX آنقدر شناخته شده است که دیگر اکثر افراد با آن آشنایی اولیه را دارند. UIUX به دو بخش UX یا تجربه کاربر و UI یا رابط کاربر تقسیم می‌شود. تجربه کاربر با انجام تحقیقات، شناسایی کاربر و نیازهای کاربر تلاش می‌کند یک محصول کاربر-محور طراحی کند. بنابراین، تجربه کاربر یا UX به لایه‌های عمیق طراحی محصول نفوذ می‌کند و شامل مباحث تئوری می‌شود. این در حالی است که رابط کاربر یا UI به لایه‌های بیرونی محصول مربوط می‌شود و به طراحی بصری محصول‌ می‌پردازد. شاید تصور کنید این دو جدا هستند. ولی واقعیت امر این است که UX و UI بهم پیوسته هستند. طراح با داشتن دانش UX است که می تواند یک UI حساب شده طراحی کند. البته ناگفته نماند که در خارج از کشور رایج است که طراحان UX و UI جدا هستند و هر کدام روی تخصص خود کار می‌کنند. در ایران هم خوشبختانه کم کم این فرهنگ دارد جا می‌افتد و در سازمان‌های بزرگ شاهد تفکیک این دو طراح هستیم. در آینده شرایط این طراحان بسیار بهتر هم خواهد شد.

چرا یادگیری UIUX مهم است؟

روی کار آمدن UIUX، کسب و کارها را بیش از هر زمان دیگری به سمت طراحیِ محصول کاربر-محور سوق داده است. پس با افزایش تقاضا برای طراحان UXUI، افرادی که مایل به یادگیری این مهارت هستند، روز به روز افزایش می‌یابد. با این حال هنوز هم افراد حرفه‌ای بازار کم هستند. در تحقیقات، تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ همه افراد شاغل در سازمان‌های کوچک و بزرگ، دانش ابتدایی UXUI را خواهند داشت. شما نیز با داشتن این دانش، ذهنیت ارزشمندی به خود می‌دهید و مسائل را عمیق‌تر و از زاویه دیگری تحلیل و بررسی می‌کنید.  راه‌های مختلفی برای یادگیری مباحث مرتبط با UI و UX وجود دارد؛ کتاب، پادکست، ویدیو و دوره آموزشی UIUX. با استفاده از هر کدام از این روش‌ها، به راحتی می‌توانید در این حوزه متخصص و راهی بازار کاری بکر شوید.

ولی به لطف هوش مصنوعی، داستان ما همینجا خاتمه نمی یابد. شما یک رقیب جدی دارید: هوش مصنوعی! این روزها، این رقیب مقتدرانه می تازد و خودنمایی می کند. ولی در این مقاله قرار است به شما یاد بدهم که چطور بازی را به نفع خود برگردانید. شما با شناخت دقیق رقیب می توانید به راحتی برنده ی میدان باشید. به ویژه اگر قصد کار کردن با شرکت های خارجی را داشته باشید، یادگیری کار کردن با ابزارهای هوش مصنوعی بر شما واجب می شود. زیرا در خارج از کشور این ابزارها دستیار کاری شما محسوب می شوند، نه رقیب و دشمن شما. پس با ما همراه باشید و تا انتها این مقاله را بخوانید. برای آشنایی بهتر با ارتباط هوش مصنوعی و UIUX، می‌توانید این وبینار رایگان را تماشا کنید.

 

ابزارهای کاربردی هوش مصنوعی برای طراحان UIUX

همانطور که گفتیم در این مقاله تمرکز ما روی معرفی ابزارهای مهم و کارآمد مبتنی بر هوش مصنوعی است. در ادامه این مقاله ۳ تا از بهترین ابزارها را به شما معرفی می کنیم. این ابزارها اکثرا رایگان هستند.

چت جی پی تی

ChatGPT

کاربرد: کپی رایتینگ

هزینه: رایگان – امکانات بیشتر در نسخه پریمیوم

مگر می‌شود از ابزارهای هوش مصنوعی گفت و Chat GPT را نادیده گرفت؟ هوش مصنوعی با روی کار آمدن این ابزار بود که سر زبان‌ها افتاد. تا قبل از آن AI و مباحث مرتبط با آن مختص قشر خاصی از جامعه بود که در حوزه تکنولوژی و فناوری کار می‌کردند. ولی امروزه دیگر تمام کسب و کارها تلاش می‌کنند به نحوی از این امکان نوظهور استفاده لازم را ببرند. طراحان UIUX هم می‌توانند از این ابزار برای بهبود کار خود استفاده کنند. چگونه؟

خب شما احتمالا با متن‌های پیش فرض Lorem Ipsum آشنایی دارید. این متن پیش فرض و بدون معنا است. وقتی یک فرد بیرونی با این متن مواجهه می‌شود، اصلا حس خوبی نمی‌گیرد. لازم است اینجا یادآوری کنم که کل رسالت ما به عنوان طراح UIUX این است که کاربری که با محصول ما کار می‌کند، حس و تجربه مثبتی داشته باشد. بنابراین طراحان محصول برای بهبود متن‌های به کار رفته در طراحی‌های خود، می‌توانند از ابزار Chat GPT کمک بگیرند. با این ابزار می توانید با توجه به کاربر و مخاطب خود، عنوان‌های اصلی و فرعی را مشخص کنید و برای کپی رایتینگ سایتی که طراحی کرده‌اید، اصولی برنامه‌ریزی کنید.

 

Framer

کاربرد: توسعه وبسایت

هزینه: رایگان – امکانات بیشتر در نسخه پریمیوم

اگر کمی در مورد ابزارهای هوش مصنوعی کارآمد برای طراحان UIUX تحقیق کرده باشید با این ابزار آشنایی دارید. همانطور که می دانید طراحان محصول وظیفه کد زدن و توسعه وبسایت را بر عهده ندارند. البته که خیلی از طراحان این مهارت را هم در حد قابل قبول یا حتی حرفه‌ای دارند ولی در اصل توسعه وب در شرح وظایف طراح UIUX نیست. کار اصلی این افراد طراحی تجربه کاربر است. بنابراین وجود ابزاری که کار توسعه را برای طراحان انجام دهید فرشته نجاتی است که مستقیم از بهشت نازل شده است. ابزار Framer مبتنی بر هوش مصنوعی، بدون آن که نیاز باشد با کد سر و کله بزنید، طرح شما را توسعه می‌دهد. فضای این ابزار فوق العاده کاربرپسند است و کار کردن با آن اصلا سخت نیست. پس سری بعد که لندینگ پیج طراحی کردید، با استفاده از Framer مرحله توسعه را جلو ببرید.

Visily

کاربرد: وایرفریم و پروتوتایپ

هزینه: رایگان (نسخه پریمیوم به زودی لانچ می شود.)

بعضی طراحان دوست دارند، مرحله کشیدن وایرفریم را به صورت سنتی و با کاغذ و قلم جلو ببرند. بعضی دیگر طراحی را صفر تا صد دیجیتال و با استفاده از سیستم خود انجام می‌دهند. هر دو این روش ها درست هستند. انتخاب نهایی بین این دو کاملا به طراح برمی‌گردد. ابزار Visily برای هر دو طراح کارآمد است. به خصوص برای طراحی که شیوه سنتی را ترجیح می‌دهد. زیرا این طراحان در مواقع ارائه طرح اولیه خود به کارفرما با مشکل روبه رو می‌شوند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، دیگر نیازی نیست دو بار این مرحله را انجام دهید. کافی است دستی وایرفریم را طراحی کنید و بعد با Visily آن را تبدیل به نسخه دیجیتال کنید. به همین راحتی تمام می‌شود و در وقتتان صرفه جویی می‌شود.

 

در این مقاله تلاش ما بر این بود که شما را با هوش مصنوعی بیشتر آشنا کنیم. اگر حالا شاید شما یک پله از دیگر طراحان جلوتر هستید. زیرا اطلاعات خود را به روز نگه داشته‌اید و به علاوه با مدیریت زمان، منابع و انرژی خود بهینه‌تر استفاده می‌کنید. امیدواریم این مقاله به شما کمک کند که در این راه بیش از پیش بدرخشید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.