رویداد اختتامیه پیششتابدهی رویشتک
رویداد اختتامیه پیششتابدهی رویشتک، روز شنبه، 11 اسفندماه 97 در سالن اجتماعات ساختمان صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد
محورهای این برنامه، کشاورزی هوشمند، کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت انرژی و کاربرد اینترنت اشیا در مدیریت منابع آب بود. رویداد دمو دی رویشتک شامل چند بخش سخنرانی، ارائه 8 تیم در مقابل داوران و سرمایهگذاران و اهدای جوایز به تیمهای برتر، همچنین تقدیر از داوران حاضر در رویداد و منتورهای دوره بود.
خسرو سلجوقی، مشاور وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و داراب یزدانی مدیر کل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی هم در این برنامه حضور داشتند.
ورود وزارت جهاد کشاورزی به اکوسیستم استارتاپی بدون دخالت مستقیم
حمیدرضا مختاری، مشاور وزیر جهاد کشاورزی اولین سخنران این برنامه بود. او در صحبتهایش با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی برگزاری رویدادی سه روزه برای استارتاپهای حوزه کشاورزی را در سابقه خود دارد، گفت: «وزارت جهاد کشاورزی یکی از رسالتهای خود را تاثیرگذاری در اکوسیستم استارتاپها و کسبوکارهای نوپا، البته بدون دخالت مستقیم میداند.»
مختاری با اشاره به اینکه تجربه نشان داده است هرجا که دولت یا بخشی از آن دخالت مستقیمی در حوزه کسبوکارهای نوپا داشته مشکلی به وجود آمده است، ادامه داد: «ما در جهاد کشاورزی سه محور مشخص داریم که بدون دخالت مستقیم در فرآیند کسبوکارهای نوپا و در جایگاه خود به عنوان بخش دولتی ایفای نقش میکنیم.» او سه محور را به این صورت نام برد:
- فرهنگسازی و آموزش؛ (بیش از 30 مرکز آموزش و تحقیقات)
- رگولاتوری و تسهیلگری؛ به معنای سادهتر و راحتتر کردن انجام فرایندها در این فضا
- پشتیبانی و پایش؛ بهرهمندی استارتاپها از فضاهای موجود در جهاد کشاورزی
مشاور وزیر جهاد کشاورزیدر رابطه با محور رگولاتوری و تسهیلگری، توضیح داد: «در حال حاضر 22 مجوز از طرف وزارت جهاد کشاورزی صادر میشود که دریافت تمام آنها حدود 2 سال زمان میبرد؛ یکی از کارهای ما کم کردن تعداد مجوزها و تسهیل فرایند دریافت آنها است. از دیگر اقدامات ما راهاندازی میز خدمت با بخش ویژهای برای ارائه خدمت به استارتاپها و در نهایت بحث واسطهگری بین استارتاپها و ایجاد ارتباط و شبکهسازی بین استارتاپها است. البته این مورد در مراحل اولیه است و فعلا در رابطه با استارتاپهایی که در اولویت جهاد هستند انجام میشود و حتی ارتباط با شرکتهای دیگر را هم برای آنها فراهم میکنیم.»
او در سخنرانی خود با اشاره به این که مشکل بزرگ در اکوسیستم استارتاپی ایران این است که سازمانها اجازه ورود جوانان کم سن و سال با ایدههای خوب را به داخل وزارتخانهها و استقرارشان در آن سازمانها را نمیدهند، است؛ اعلام کرد که بعد از 6 ماه تلاش، یک اتاق استارتاپی در معاونت وجود دارد.
بخش پایانی سخنرانی حمیدرضا مختاری به بیان اولویتهای وزارت جهاد کشاورزی برای کار با استارتاپها اختصاص داشت و او در این بخش گفت: «در کنار موضوعاتی مانند آب و انرژی، زنجیرههای تامین محصولات کشاورزی از اولویتهای جهاد است. در این زنجیره صدها حلقه وجود دارد و قطعا واسطهها هم باید وجود داشته باشند ولی در تک به تک این حلقهها باید نوآوری وجود داشته باشد.» او در ادامه اشاره کرد که در حال حاضر چند استارتاپ و پلتفرمهای الکترونیکی در این زمینه مشغول به فعالیت هستند.
مختاری در پایان از تمام علاقمندان دعوت کرد تا به این شبکه بپیوندند و در جلسات آنها شرکت کرده و با مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی آشنا شده و راهحلها و ایدههای نوآورانه برای آنها ارائه دهند.
اهمیت زمان در اثربخشی امکانات
محسن مولایینسب، منتور و مشاور کسبوکار و استارتاپها، در این رویداد از اهمیت زمان در تصمیمگیریها، موفقیتها و نتیجهها صحبت کرد و گفت: «قدرت و موفقیت در یک هرم که راس آن زمان و سه وجه آن پول، داده و انرژی است تعریف میشود. طبق این هرم، برتری مطلق در قدرت، در اختیار گرفتن انرژی با پول کمتر و به دست آوردن داده با انرژی کمتر تعریف میشود.»
او ادامه داد: «دولت پول میدهد اما نه در زمان مناسب، امکان استفاده از منابع انرژی میدهد اما نه در زمان مناسب، داده میدهد اما در زمان مناسب و به این صورت است که نمیتوانیم با هم کار کنیم. در کشور ما تمامی موارد لازم برای کار وجود دارد و تنها در همین مورد مشکل داریم و شیوه درستی برای آن وجود ندارد.»
بررسی بازار و فروش، مهمترین عوامل موفقیت
محمد صادق بیجندی، رئیس سازمان تجاریسازی فناوری و اشتغال دانشآموختگان جهاد دانشگاهی در دمودی دوره پیششتابدهی رویشتک با اشاره به تعداد پارکهای علم و فناوری گفت: «در حال حاضر این سازمان دارای 3 پارک علم و فناوری، 24 مرکز رشد و 13 مرکز نوآوری و شکوفایی است.»
او با تاکید بر اینکه فروش همه چیز است، خطاب به استارتاپها و افرادی که در فکر راهاندازی کسبوکار هستند گفت: «هر ایده و طرحی هم که داشته باشیم، اگر بازار را به درستی رصد نکرده باشیم، قطعا به مشکل خواهیم خورد. اصولا در مراکز رشد به مثالهایی از این دست برمیخورم که در تمام حوزهها ایدهها بسیار قشنگ و کارها خیلی خوب است اما بازار را به خوبی بررسی نکردهاند.»
بیجندی در ادامه خود را مدیرعامل یک «استارتاپ موفق شکستخورده» معرفی کرد و تجربه خود را به این صورت مطرح کرد: «چندین سال قبل، زمانی که هنوز کارتهای هوشمند مانند امروز مرسوم نبود، طرح کارت دانشجویی هوشمند را داشتیم که میتوانست تمام خدمات مانند کارت مترو و حملونقل درون شهری، کتاب، رستوران، کتابخانه و بانک و … را در خود داشته باشد. با اینکه یکی از بانکها در آن زمان روی این طرح سرمایهگذاری کرد و حتی مجموعهای تشکیل داد و با ما جوینت شد، ولی به دو دلیل شکست خوردیم: 1- بازار و بحث فروش را به خوبی بررسی نکرده بودیم، 2- صبوری ما کم بود.»
داستان رویداد پیششتابدهی رویشتک
معصومه مداح، دبیر علمی رویشتک، داستان رویداد پیششتابدهی رویشتک را تعریف کرد: «نقطه شروع داستان رویشتک به عقد تفاهمنامهای که سال گذشته بین دانشگاه شهید رجایی و مرکز رشد رویش امضا شد، برمیگردد و اینکه تصمیم گرفتیم، رویدادی با تمرکز بر ایدههای حوزه کشاورزی، مدیریت منابع آب و انرژی با تمرکز بر IOT برگزار کنیم.»
او در رابطه با تعداد تیمهایی که در رویداد رویشتک ثبتنام کردند، توضیح داد: «ابتدای کار 40 تیم درخواست دادند، از بین آنها 25 تیم برای مصاحبه دعوت شدند و نهایتا 12 تیم مجوز حضور در این رویداد یک ماهه را دریافت کردند.»
معصومه مداح به رویدادهایی که در طول دوره و به عنوان برنامههای جانبی دوره برگزار شدند اشاره کرد و گفت: «همزمان با این دوره که تقریبا یک ماه به طول انجامید، 2 رویداد با نامهای کارگاه ایدهسازی در حوزه اینترنت اشیا و رویداد سینرژی برگزار شد. در طول دوره هم 22 عنوان کارگاه تخصصی معادل 85 ساعت، برای تیمهای شرکتکننده برگزار شد. در این رویداد مجموعا 30 منتور و مدرس حضور داشتند و تیمها را راهنمایی کردند.»
دبیر علمی رویشتک در پایان تاکید کرد که این رویداد در قالب یک مسئولیت اجتماعی انجام شده و تا امروز همراه تیمها بودیم و در این برنامه که دمودی است، 8 تیم ارائه میدهند و امروز اینجا هستیم تا برای ادامه کار و فعالیتشان، آنها را به بخشهای دیگر اکوسیستم مانند شتابدهندهها و سرمایهگذاران بسپاریم.»
داوری تیمهای ارائه دهنده
در دمودی رویشتک، 8 تیم در مقابل داوران و مهمانان رویداد که از سرمایهگذاران و مدیران شتابدهنده و فعالان اکوسیستم بودند ارائه دادند.
فریدون کورنگی، مدیر شتابدهنده مپس؛ کتایون سپهری، مدیر شتابدهنده منش؛ سام صفوی، بنیانگذار باغ بازار و سهیل رادیوم، عضو هیئت مدیره مبیننت داوران این رویداد بودند.
افزایش راندمان کشت با بهبود عملکرد آبیاری
استارتاپ ژیاکس، کار خود را افزایش راندمان کشت با بهبود عملکرد آبیاری معرفی کرد. این تیم در تعریف اندازه بازار خود به 11 میلیون هکتار زمینهای زیر کشت ایران اشاره کرد که 6 میلیون هکتار از آن زیر کشت آبی است و 7900 هکتار زمینهای زیرکشت آبی تویسرکان هستند و این یعنی، بازار 4.48 میلیارد تومانی.
ژیاکس مقدار سرمایه اولیه مورد نیاز خود را 150 میلیون تومان اعلام کرد که 44درصد از آن صرف نیروی انسانی خواهد شد، 30 درصد برای تولید نمونه اولیه، 8 درصد صرف تحقیق و توسعه و 18 درصد برای هزینههای مربوط به کارگاه و محل استقرار هزینه خواهد شد.
خرید و فروش آنلاین ضایعات کشاورزی
سبز بازار نام تیم بعدی بود که در مقابل مهمانان ارائه داد؛ حوزه فعالیت این استارتاپ، خرید و فروش آنلاین ضایعات کشاورزی است؛ سبز بازار در واقع پلتفرم واسط بین کشاورزانی که ضایعات دارند و افرادی است که از این ضایعات را استفاده دارند.
این تیم در تعریف اندازه بازار خود، توضیح داد: «به صورت کلی 120 میلیون تن محصولات کشاورزی در ایران تولید میشود که از مقدار، 42 میلیون تن ضایعات است یعنی حدود 35درصد از تولید. به گفته سبز بازار، 80 درصد از این مقدار ضایعات به صورت مستقیم قابل استفاده است؛ برای مثال ضایعات سیب در گاوداری و ضایعات خرما در زنبورداری استفاده میشود.
سبز بازار در توضیح اندازه بازار خود به تولیدات سیب و خرما در کشور اشاره کرد و گفت: «در کشور 1 میلیون تن خرما تولید میشود که 150 هزار تن از این مقدار در بوشهر به دست میآید و 30 هزار تن ضایعات دارد. در رابطه با تولید و ضایعات سیب، 2.5 میلیون تن سیب در کشور تولید میشود که 50 هزار تن از آن در چهارمحال و بختیاری به دست میآید و 10 هزارتن از آن ضایعات است.»
هزینه اولیه مورد نیاز برای طرح سبز بازار، 350 میلیون تومان برآورد شد که برای نیروی انسانی، نرمافزار و زیرساخت و بازاریابی استفاه خواهد شد.
پلتفرم پایش پیوسته سلامت مادران باردار
گراویدا، پلتفرم پایش پیوسته سلامت مادران باردار است. این تیم در ارائه خود اشاره کرد که طبق بررسیهای انجام شده، 84درصد از مادران برای استفاده از این دستگاه، ترس دارند و 96درصد از آنها اعلام کردهاند که در صورت توصیه پزشک، حتما آن را مصرف خواهند کرد.
به گفته ارائه دهنده تیم گراویدا، از 1.4 میلیون بارداری در ایران، 110 هزار بارداری در تهران است که 8هزار از آنها با ریسک بالا تشخیص داده میشوند و نیمی از این مقدار هم در مناطق با درآمد متوسط به بالا است که قدرت استفاده از این دستگاه را دارند.
گراویدا برای سرمایهگذاری اولیه، 430 میلیون تومان لازم دارد و 43درصد از آن صرف نیروی انسانی، 25درصد توسعه نرمافزار، 12درصد سختافزارهای پایش مادران، 12 درصد بازاریابی و 8 درصد برای محل استقرار هزینه خواهد شد.
مانیتورینگ و ردیابی محلی
تیم فایندا، استارتاپی که ایده اولیه آن از خاطره تلخ گمشدن در کودکی ایدهپرداز آن نشات گرفته است. فایندا، سیستم مانیتورینگ و ردیابی محلی و راهحلی برای کاهش استرس گم کردن و از دست دادن اشیا و اشخاص است که میتواند برای کودکان، اشیا و دامها مورد استفاده قرار گیرد.
محاسبات این تیم به این صورت بود که اگر 340 میلیون تومان سرمایه برای ساخت و تولید داشته باشند، 480 میلیون فروش خواهند داشت و به این ترتیب 140 میلیون سود خالص نصیبشان میشود.
از سرمایه اولیه 15درصد برای نیروی انسانی، 15درصد نرمافزار، 60 درصد سختافزار و 10 درصد از آن برای محل استقرار هزینه خواهد شد.
کاهش 90درصدی مصرف آب در کشاورزی
استارتاپ کپسول جنکل، ارائهدهنده دیگر این رویداد دمودی بود؛ کپسول جنگل محصولی است که به واسطه اصلاح خاک، کاهش 90 درصدی در مصرف آب کشاورزی ایجاد میکند.
این تیم با بیان اینکه 28 هزار میلیارد تومان در سال اندازه بازار این حوزه است، گفت که هدف دستیابی به یک درصد از این بازار برای سال دوم را دارد.
مقدار سرمایه اولیه مورد نیاز این تیم، 550 میلیون تومان است که 18درصد از آن برای بازاریابی، 9درصد تهیه تجهیزات مورد نیاز، 27درصد نیروی انسانی و 46درصد برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز مصرف خواهد شد.
شیوه استفاده از این محصول هم به این صورت است که کپسول ها در نقاط مشخص شده خاصی در اطراف درخت در عمق 30 سانتیمتری در خاک کاشته میشود؛ به ازای هر سال از سن درخت، یک کپسول باید کاشته شود.
سامانهای برای مدیریت هوشمند اطلاعات در کشاورزی
استارتاپ فارم تک، سامانه هوشمند مدیریت اطلاعات کشاورزی است؛ کشاورزان با در اختیار داشتن اطلاعات آنلاین و هوشمند میتوانند آنها را مدیریت کنند.
این تیم نتایج محاسبه انداز بازار خود را به این صورت بیان کرد: «در کشورما 11 میلیون هکتار کل اراضی زیر کشت زراعی است که از این مقدار، 2.75 میلیون هکتار سهم هلدینگها است. ما سهم خود را 275 هزار هکتار در نظر گرفتیم.»
بازیکن، پول در بیار، زمین رو حفظ کن
استارتاپ کربن کوین گیم با شعار «بازی کن، پول دربیار، زمین رو حفظ کن» دیگر ارائه دهنده دمودی رویشتک بود.
این تیم در ارائه خود، مسئلهای که دیده و تصمیم به حل آن گرفته بود را به این صورت بیان کرد:
- رتبه هفتم برای ایران در انتشار گازهای آلاینده
- تعهد ایران برای کاهش 25 میلیون تن نشر گاز دیاکسید کربن تا سال 2030
- عدم مشارکت عمومی و اهمیت ندادن مردم به موضوعات زیستمحیطی واقعی
- مردم علاقمند به محیط زیست پاداشی دریافت نمیکنند
کربن کوین، در ادامه ویژگیهای محصول خود که یک بازی است را اینطور نام برد:
- کاهش نشر CO2
- بازی سرگرمکننده گروهی
- دریافت پاداش
- تغییر سبک زندگی
- کاهش هزینههای زندگی
- ارتباط و شبکهسازی بین بازیکنان
- هیجان
کربن کوین، سرمایه 150 میلیون تومانی نیاز داشت که 60 درصد از آن برای هزینههای زیرساختی مصرف خواهد شد.
اصلاح محیط کشت گلخانهای
استارتاپ گلبان آخرین ارائهدهنده در دمودی رویشتک بود؛ این استارتاپ با اصلاح محیط کشت گلخانه، باعث کاهش مصرف انرژی میشود.
مسائلی که گلبان در گلخانهها دیده و تصمیم به عملیاتی کردن این ایده گرفتند به این صورت بیان شد:
- عدم اطلاع به موقع از شرایط گلخانه، در 25درصد از گلخانهها مشاهده شد
- خطاهای انسانی در 75درصد از گلخانهها اتفاق میافتد
- هزینه بالای سوخت، مسئلهای است که در تمام گلخانهها مشاهده میشود
گلبان در ارائه خود بیان کرد که در ایران حدود 15 هزار هکتار سطح زیرکشت گلخانهای وجود دارد که از این میزان 100 هکتار در استانهای تهران و البرز قرار دارد.
معرفی تیمهای برگزیده دمودی پیششتابدهی رویشتک
در پایان برنامه با تقدیر از داوران و منتورها، سه تیم برتر این رویداد معرفی شدند:
کپسول جنگل، تیم اول
سبز بازار تیم دوم
کربن کوین گیم و ژیاکس مشترکا عنوان تیم سوم را به خود اختصاص دادند