وعده جبران خسارت، یک تیتر جذاب اما توخالی!
گپی کوتاه با مانوئل اوهانجانیانس، مدیرعامل ایسمینار درباره تاثیر قطع اینترنت
ایسمینار پلتفرمی تخصصی است که در حوزه مدیریت و برگزاری وبینار فعالیت میکند. وبینار به معنی یک ارائه، سخنرانی، کارگاه یا سمینار مبتنی بر وب است. مانوئل اوهانجانیانس، بنیانگذار این استارتاپ درباره هدف ایسمینار گفت: «هدف ما از ایسمینار این است که همه مردم فارغ از محدودیتهای مکانی، زمانی، جغرافیایی و اقتصادی بتوانند از دانش و تجربه افراد مجرب استفاده کنند.» اوهانجانیانس در دانشگاه تهران امبیای خوانده است و 31 سال دارد. او سال 92 به واسطه شرکت در کلاسهای مجازی با سیستم آنلاین آشنا شده است. به گفته او این حوزه بسیار پتانسیل خوبی در ایران داشت و بعد از تحقیقات فراوان در این حوزه، در نهایت سال 92 ایسمینار را راهاندازی کرد.
ایسمینار و استارتاپهای مشابه به علت ماهیت و وابستگیشان به اینترنت، در این اتفاقات اخیر و قطع چند روزه اینترنت دچار آسیبهای زیادی شدند.
به گفته اوهانجانیانس درحال حاضر جو بیاعتمادی بزرگترین خسارتی است که به اکوسیستم وارد شده است. او با اشاره به بیاعتمادی ایجاد شده در سرمایهگذاران و کاربران توضیح داد: «تمام تلاشهایی که فعالان اکوسیستم در این مدت برای جلب اعتماد سرمایهگذاران انجام داده بودند در این ده روز قطعی اینترنت از بین رفت. من استارتاپهایی را میشناسم که پیشرفتهای قابل توجهای در مذاکرات با سرمایهگذاران داشتند اما بعد از این ماجرا به مرحله صفر برگشتند. شرایط به صورتی است که ما نمیتوانیم توجیه قانعکنندهای به سرمایهگذاران و کاربران یا حتی تضمینی برای تکرار نشدن دوباره این قطعی و مدیریت ریسکهای ناشی از آن بدهیم. حال نهادهای دولتی در جلسات مختلف صحبت از جبران خسارتهای وارده بر استارتاپها میکنند که بیشتر شبیه به یک امید واهی به کسبوکارها و یک تیتر جذاب برای رسانهها است!»
در ادامه بنیانگذار ایسمینار درباره خسارتهای وارده بر این استارتاپ گفت: «قبل از قطعی ایران و اتفاقات اخیر، در ایسمینار برای بلکفرایدی کمپینی با بودجه 50 میلیونی و فروش 150 میلیونی پیشبینی کرده بودیم اما به علت قطعی اینترنت این طرح کنسل و نه تنها این فروش را نداشتیم بلکه به مدت ده روز تقریبا کسب و کارمون تعطیل بود!
شاید به ظاهر در دوره قطعی اینترنت سایت ایسمینار از همان دقایق اولیه به دلیل داخلی بودن سرورها در دسترس بود اما ما یک افت 70 درصدی را تجربه کردیم و حتی با وصل شدن اینترنت نیز این روند همچنان ادامه دارد و کاربران هنوز در شوک هستند. از طرفی تقریبا 50 وبیناری که حدودا 2 تا 8 میلیون فروش داشتند در این دوران به علت نبود اینترنت به تعویق افتادند و حتی کنسل شدند. البته ما در هفته پیشروی تا 50 درصد متوسط فروش خود را بازگرداندیم »
او معتقد است که ترس کاربران و برگزارکنندگان وبینار از قطع دوباره اینترنت باعث به وجود آمدن بیاعتمادی شدید شده است. به گفته او شوک دوباره و تکرار این اتفاق میتواند مرگ نه تنها ایسمینار بلکه اکثر کسبوکارها و استارتاپهای کوچک و متوسط باشد!
اوهانجانیانس با اشاره به صحبتهای نهادهای دولتی مبنی بر جبران خسارتها گفت: «به نظر من تنها کمک دولت برای جبران این خسارتها این است که دیگر استارتاپها را در این شرایط قرار ندهند که با توجه به تجربهها امری محال به نظر میآید. صحبت معاون وزیر سازمان فناوری اطلاعات، مبنی بر تصویب لایحه جدید نشان دید ضعیف و خارج از منطق نهادهای حاکمیتی به کسبوکارها است. طبق این لایحه؛ چنانچه شرایط مشابه پیش آمد، دسترسی کسبوکارهایی که بالای 10 میلیون کاربر فعال دارند را قطع نکنند. این در حالی است که تعداد این استارتاپها انگشتشمار هستند و این را دولتمردان نمیدانند!»
دیدن این نوشتهها نیز به شما پیشنهاد میشود:
با این اینترنت، استارتاپها خواهند مرد! ناامیدی حاکم بر اکوسیستم ترمیمناپذیر است بازگشت جو بیاعتمادی به اکوسیستم استارتاپی خسارت واقعی را از دولت بپرسید نه کسبوکارها سود از دست رفته، مهمتر از زیان وارده است اینترنت ملی، استارتاپها را آچمز کرد رجوع به دفترچههای تلفن در قرن بیستویکم وقتی همه نبودیم
مهاجرت تنها گزینه مقرون بهصرفه!
بنیانگذار ایسمینار با توجه به ناامیدی حاکم بر اکوسیستم استارتاپی ایران بهترین گزینه برای کسبوکارهای نوپا را مهاجرت میداند و دراینباره میگوید: «شرایط بهگونهای شده است که هیچگونه تسهیلگری و تضمینی برای بهبود آینده وجود ندارد و چارهایی به جز تمرکز بر بازارهای بینالمللی برای ایسمینار و استارتاپهای وابسته به اینترنت، نمانده است. البته ناگفته نماند با توجه به تحریمها این عمل هم بسیار سخت است. برای مثال ما کمپینی برای بلکفرایدی طراحی کرده بودیم فقط برای ایرانیان خارج از کشور که متاسفانه برای استفاده از تبلیغات شبکههای اجتماعی همچون توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و لینکدین تا حد زیادی به بنبست خورده و متاسفانه لوکیشین ایران و حتی مبدا ایران را تحریم کردهاند! بهطور خلاصه ما نه در ایران امنیت و فضای امن برای کسبوکار خود داریم نه اعتباری در خارج از کشور.»
او در ادامه اضافه کرد: «درنهایت من فکر میکنم در شرایط ناامیدکننده کنونی کسبوکارهایی مانند ایسمینار که تا نیمههای راه رفتند باید در برنامه بلند مدت خود بازار بینالمللی را در نظر بگیرند و انرژی خود را برای توسعه و ارتقا کسبوکار خود در داخل ایران نگذارند. همچنین برای کسبوکارهایی که به تازگی آغاز به کار کردند، متاسفانه برایشان مهاجرت، تنها گزینه موجود به نظر میرسد! درواقع در ایران ماندن و ساختن کسبوکار، یک دل بیمنطقِ بزرگ میخواهد. چراکه ما در این کشور کسبوکار خود را بدون هیچ پشتوانه و بروی ابرها میسازیم. از طرفی کسانی هم که ادعای حمایت از استارتاپها را دارند، از قدرت اجرایی کافی برخوردار نیستند!»