با دستور یک قاضی، پلتفرمهای آگهی از درج قیمت خودرو منع شدند
سایتهای درج کننده آگهی بار دیگر با یک دستور قضایی مواجه شدهاند و حالا باید به شکل کامل از درج قیمت خودرو جلوگیری کنند
بر اساس این دستور، هیچ یک از آگهیهای موجود و منتشر شده در این سایتها اجازه درج قیمت و یا حتی حدود قیمت را ندارد و صرفا عباراتی چون «نرخ توافقی» جایگزین آن خواهد شد.
این در شرایطی است که پیش از این به سایتهای آگهیدهنده اعلام شده بود که نمایش آگهیها را به شرط رعایت محدوده قیمت انجام دهند و آنها نیز در همین راستا به فعالیت خود ادامه میدادند.
رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی، در گفتگو با دیجیاتو با ارائه جزئیات این خبر گفته قاضی شعبه ۲۸ دادسرای جرائم رایانهای تهران چنین حکمی را صادر کرده و آنها همراه با معاونت دادستانی در فضای مجازی کشور در تلاش هستند تا آن را برطرف نمایند. الفتنسب درباره این اتفاق که سال گذشته هم یک بار رخ داده توضیح داده است: «چندی پیش جلسهای با حضور معاونت دادستانی در فضای مجازی، اتحادیه خودرو، فعالان این حوزه و ما و چند نهاد دیگر برقرار شد که اساسا درباره همین سایتهای آگهی بود. در همانجا رییس اتحادیه صنف دارندگان نمایشگاه و فروشندگان خودرو تهران اذعان داشتند که افزایش نرخ خودرو ربطی به درج شدن قیمتها در سایتها ندارد و این پلتفرمها نهایت همکاری را با آنها انجام دادهاند.»
به گفته الفتنسب، یک رنج قیمتی متعلق به بهمن و اسفند سال گذشته برای سایتها تعیین شده بود و آگهیهای خارج از این قیمتها در آنها انتشار پیدا نمیکرد: «تقریبا بیست درصد آگهیها اجازه انتشار پیدا میکرد چرا که باید نرخ درج شده در آگهی با حدود قیمتی که به این سایتها اعلام شده بود و بهروزرسانی هم نشده تطابق داشته باشد.»
کاربران به سمت کانالهای ناشناس تلگرامی خواهند رفت!
الفت نسب در پاسخ به این سوال که اجرا شدن این دستور چه تاثیری در بازار خودرو خواهد داشت هم گفت: «وقتی کاربران ببینند که این همه محدودیت در سایتها و پلتفرمها برای انتشار آگهی خود دارد، وارد کانالهای دیگری در تلگرام و اینستاگرام و دیگر شبکههای اجتماعی میشوند که همین الان هم جریان دارند. این اقدام باعث افزایش فعالیت این دسته از کانالهای مجازی میشود که هیچ نظارتی نمیتواند روی آنها صورت بگیرد و مشکلاتی هم اگر داشته باشد به سختی قابل پیگیری است. در واقع میتوان گفت عدم امکان درج قیمت خودروها در سایتها باعث التهاب بیشتر بازار خودرو خواهد شد.»
الفت نسب چنین تصمیمهایی را موجب آسیب وارد شدن به کسبوکارهای آنلاین یان حوزه میداند و اضافه کرده: «جدا از اینکه پاسخ این همه همکاری سایتها و پلتفرمهای درج آگهی نباید اعمال محدودیت بیشتر در روند کاری آنها باشد، این مساله میتواند به تجربه کاربری افرادی که از این سایتها و پلتفرمها استفاده میکنند، خدشه وارد کند. به هر حال قیمتهای آگهیها همیشه قابل نمایش بوده و مشتریان و خریداران با وجود قیمتها بهتر میتوانند به خرید و فروش بپردازند؛ آنها وقتی ببینند این شرایط در گروههای موجود در شبکههای مجازی برقرار است، فعالیت خود را در آنجا ادامه میدهند؛ فعالیتی که به دور از چشم ناظرین خواهد بود.»
بیشتر بدانید:
ترفندهایی برای رسیدن به قیمت خودرو و مسکن در اینترنت چرا حذف قیمتهای مسکن از سایتهای اینترنتی در کم کردن التهاب بازار بیاثر است؟
شیپور: دوباره قیمتها غیرشفاف خواهند شد
نیما اشرف زاده، مدیر اجرایی شیپور هم در گفتوگو با هفت صبح درباره این تصمیم تازه دادستانی گفته: «طبق نامهای که امروز توسط دادستانی منتشر شده است که در فضای مجازی هر گونه درج قیمت خودرو ممنوع شده است و تنها مربوط به پلتفرمهای آنلاین نیست. دفعه پیش هم که این ممنوعیت به پلتفرمهای اعلام شده بود به ما مدت 48 ساعته را اعلام کردند اما ما به مدت 3 ماه درج هرگونه قیمت خودرو و تبلیغ را برداشتیم.طی جلسهای که یکشنبه گذشته با حضور معاون دادستانی فضای مجازی برگزار شد، یک مدت ده روزه برای حل این بحران گذاشته شد اما پنجشنبه به دستور یکی از دادستانها به طور ناگهانی این دستور صادر شد که برای ما بسیار شوکه کننده بود.»
به گفته اشرفزاده در شیپور علاوه بر سیستم هوشمندی که وجود دارد کارشناسان رسمی در حوزه خودرو و نمایشگاهداران و اتحادیه خودرو همکاری هم مستقیم دارند و مجوز همه نمایشگاهداران چک شده و آنها احراز هویت شدهاند. از این رو قیمتهایی که فراتر از سطح مجاز باشند بهصورت خودکار در این پلتفرم حذف میشوند. او میگوید: «رنج قیمت در آگهیها داشتیم و قیمتهای درج شده توسط مشتریان هم کارشناسی میشود اما با این کاری که انجام دادند همه این مسائل یک ساله ما را زیر سوال بردند. برداشتن قیمتها، تنها شفافیت بازار را از بین میبرد، در حال حاضر مرجعی برای چک کردن قیمتها وجود ندارد و خودرو با هر قیمتی توسط دلالها در بازار معامله میشود.»
به گفته مدیر اجرایی شیپور این تحلیل که حذف درج قیمتها از پلتفرمها منجر به کاهش درآمد میشود تنها پاک کردن صورت مسئله است. او اعتقاد دارد اگر هم تا امروز کنترلی بر قیمتها بوده ثمر فعالیتهای سایتهای دیوار و شیپور بوده است. «این اقدام کمکی به مسئله نمیکند باید فکر جدی در این رابطه شود یا صادرات آزاد شود یا تولیدات افزایش پیدا کند و یا حتی خودرو از کالای سرمایه بودن خارج شود. دلیل نمیشود که چون فضای مجازی جلو چشم قرار دارد و قابل دسترس است هر بار که مشکلی پیش میآید انگشت اتهامشان به این سمت است. افراد فعال در اکوسیستم استارتاپی بسیار جوان هستند و همه این دلایل باعث میشود که آنها برای ادامه کار در این فضا دلسرد شوند.» اشرفزاده این
سوال را مطرح میکند که در حال حاضر اگر فردی قصد خرید خودرو داشته باشد چگونه باید این خرید را انجام دهد؟ و خود او اینگونه پاسخ میدهد که باید به هر قیمتی که دلال یا نمایشگاهدار میزند، اعتماد کند.! او اضافه کرده که دیروز پس از ابلاغ پلیس فتا به دادستانی مراجعه کردهاند اما توانسته اند پاسخی دریافت کنند.