حمله نماوا و ایرانسل به صداوسیما: جلوی رقابت را نگیر!
رییس هیئتمدیره نماوا، ابهامات ورود صداوسیما به بازار نمایش خانگی را تشریح کرد
پنجاه و چهارمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و اندیشه وزارت ارتباطات و فناوری با موضوع «تولید محتوا در فضای مجازی» با حضور «مهدی یزدانی» رییس هیات مدیره نماوا، «احمدرضا نخجوانی» مدیرعامل شرکت شاتل و «باقر صمدی» معاون دیجیتال شرکت ایرانسل برگزار شد.
در این نشست یزدانی با اشاره به اینکه تعاریف وسیعی از تولید محتوا میتوان ارائه داد، گفت: حدود ۴ تا ۵ سال است که VODها در کشور تاسیس شدهاند و کسانی که این موسسات را تاسیس کردند میدانند که آماده کردن زیرساخت شرط لازم وجود این پلت فرمها است ولی شرط کافی برای حیات آنها تولید محتوا با کیفیت است.
وی با اشاره به اینکه مخاطبینVOD ها به دنبال محصولات باکیفیت و حرفهای هستند، ادامه داد: در سالهای اخیر زیرساختهای مخابراتی تقویت شده و امکان بهرهبرداری از آن برای تولیدکنندگان محتوا وجود دارد.
یزدانی با اشاره به اینکه بر اساس قانون تاسیس وزارت ارشاد مجوز فعالیت VODها را وزارت ارشاد صادر میکند، گفت: شبکه خانگی و حال VODها برای درآمد از ابتدا به بازار متکی بودند و نحوه سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه خود را بر اساس قوانین ریسک بازار پذیرفته و پلت فرم خود را فعال کردهاند.
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد تلویزیونهای اینترنتی مجوز خود را از صداوسیما دریافت کنند، ادامه این پلتفرمها با مشکل روبهرو میشود، ادامه داد: ورود صداوسیما به این عرصه از جایی برای ما خطرناک است که خودش رقیب است و میخواهد با ما رقابت کند و هیچ چیز آن با ما متناسب نیست و اگر همه VODهای فعال و با هم جمع شوند به اندازه یکی از شبکه های صدا و سیما هم توان رقابت نخواهند داشت.
رییس هیات مدیره نماوا با بیان اینکه VODها برای حفظ حیات خود در سال باید حداقل ۷۰۰ ساعت تولید محتوای داخلی داشته باشند، گفت: تولید محتوا با این حجم در سال به برنامهریزی و سرمایهگذاری نیاز دارد و حالا صدا و سیما وارد شده و چند ابهام به وجود آمده است؛ که اگر زیر نظر صدا و سیما قرار گرفتیم چه اتفاقی از نظر سرمایه گذاری برای ما خواهد افتاد؟ صدا و سیما به صورت کلی رقیب پذیر نیست. آیا صدا و سیما اجازه پخش سریال های پرمخاطب را به ما می دهد؟ بحث دوم این است که اگر به دلیلی صدا و سیما با پخش یک سریال مخالفت کرد در کجای قانون دیده شده است که صدا و سیما به ما خسارت بدهد؟
یزدانی افزود: سرمایه ترسو است و اگر در جایی ابهام وجود داشته باشد سریع از آن خارج می شود. ادامه این کشمکشها باعث می شود که مدیران این پلتفرم ها تصمیم بگیرند فعالیت آنها را متوقف کنند و ضرر اینکار به آن نیروی آموزشدیده ای وارد میشود که باید ۷۰۰ ساعت برنامه تولید می کرد و در کوتاه مدت مردم به شبکههای خارجی رجوع میکنند و اگر تولیدکننده داخلی بار دیگر بخواهد به شبکه برگردد سلیقه مردم تغییر کرده است و ریسک و هزینه سرمایه گذاری افزایش پیدا می کند.
مدیرعامل نماوا با بیان اینکه ما با نظارت مشکلی نداریم و باید وجود داشته باشد،گفت: از این دعوا، رسانههای خارجی و کسانی که هنجارهای ما را رعایت نمی کنند بهره می برند. حاکمیت باید مراقب باشد تا سرمایه ای که به سختی وارد این حوزه شده است به راحتی خارج نشود.
معاون دیجیتال شرکت ایرانسل با بیان اینکه در حال حاضر برای تولید کننده مشخص نیست که از کجا باید مجوز بگیرد و متولی مجوز صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، گفت: اگر محتوایی به هر دلیلی دارای مشکل باشد باید به هزاران مرکز مختلف پاسخ به دست بدهند. بنابراین فضای قانونی کسب و کار هم باید در جهت حمایت از تولید محتوا و تسهیل کننده آن باشد. ما باید اجازه بدهیم پلتفرمها بزرگ بشوند و آدمهای مختلف در آن بدرخشند و اگر مشکلی هم پیش آمد و بعدا با آنها برخورد کنیم و فضای سلبی را برای کسب و کار به وجود نیاوریم که افراد راغب نباشند در این حوزه وارد شوند.