27 میلیون کاربر ایرانی از اسکای‌روم استفاده کرده‌اند

گزارش نخستین نشست خبری اسکای‌روم

نخستین نشست خبری پلتفرم بومی اسکای‌روم، ساعت یازده روز دوشنبه بیستم دی ماه، در محل دفتر این استارتاپ در نیشابور با حضور جمع کثیری از اصحاب رسانه اعم از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسری و وب‌سایت‌های خبری و تخصصی برگزار شد.

در این نشست خبری، مجید خواهانی هم‌بنیانگذار و مدیرعامل اسکای‌روم و محسن خواهانی هم‌بنیانگذار و مدیر فنی این پلتفرم، ضمن بیان داستان شکل‌گیری اسکای‌روم به تشریح وضعیت فعلی، رکوردهایی که بر بستر اسکای‌روم ایجاد شده، برنامه‌های آینده‌، حضور در بازارهای بین‌المللی، میزبانی از میلیون‌ها کاربر یکتای ایرانی، طرح صیانت، امنیت داده‌های کاربران، انحصارگرایی و… پرداختند.

در ابتدای نشست مجید خواهانی به بیان داستان شکل‌گیری اسکای‌روم اشاره کرد که به سال 92 برمی‌گردد و بعد از آن با پشت سر گذاشتن چندین تجربه شکست، به حوزه آموزش آنلاین روی آوردند. سال 93 محصول فعلی شکل گرفته است. در سال 95، اسکای‌روم هویت حقوقی پیدا کرده و بعد از آن به محصولی دانش‌بنیان تبدیل شد. در اسفندماه سال 98 و با شیوع کرونا، اسکای‌روم با استقبال گسترده عموم مردم، مدارس و دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی  و سازمان‌های مختلف مواجه شده که منجر به اسکیل ناگهانی اسکای‌روم شد و چالش‌های زیادی به‌وجود آمد.

 

رکوردهای اسکای‌روم

خواهانی اشاره کرد که خروجی نیمه اول سال 99 این بود که ما بقای خود را حفظ کردیم و دستاوردهای زیادی داشتیم و حجم بالایی از کاربران به ما اعتماد کردند. از نیمه دوم سال 99 تاکنون، بیشتر به تکمیل زیرساخت‌های فنی و کامل‌کردن منابع انسانی پرداختیم. تاکنون افتخار داشتیم که میزبان 27میلیون کاربر ایرانی روی پلتفرم اسکای‌روم باشیم. حضور یعنی چیزی حدود یک سوم جمعیت ایرانی از اسکای‌روم استفاده کرده‌اند. همچنین حدود 400میلیون نفرساعت رویداد را میزبانی کرده‌ایم. بیش از 16 میلیون رویداد در بستر اسکای‌روم برگزار شده است. یکی از ویژگی‌های پلتفرم ما حضور کاربران هم‌زمان است. رکوردی که در اسکای‌روم ثبت شده، عدد 540هزار کاربر هم‌زمان است. یعنی در یک لحظه بیش از نیم میلیون نفر روی سرورهای ما حضور داشته‌اند. ضمن اینکه رکورد برگزاری رویداد هم‌زمان در اسکای‌روم هم 33هزار رویداد در یک لحظه بوده است.

میزبانی از رویدادهای بزرگ علمی با حضور کاربرانی از 45 کشور دنیا اعم از دانشجویان دانشگاه‌های معتبر دنیا و اساتید برجسته بین‌المللی هم از دیگر دستاوردهای ما بوده است. رکورد دیگر اسکای روم این است که در یک رویداد به صورت هم‌زمان بیش از 3هزار کاربر را میزبانی کند و این عدد در آینده بزرگ‌تر هم خواهد شد.

 

رشد 100برابری اسکای روم

مدیرعامل اسکای‌روم همچنین تشریح کرد که این پلتفرم در دوران پاندمی، بیش از 10هزار دانشگاه و مدرسه را میزبانی کرده‌ است و طی این بازه زمانی، اسکای‌روم رشد 100برابری را تجربه کرده است. قطعا محصول ما کاستی‌هایی دارد اما تلاش ما این است که شایستگی‌های خود را افزایش بدهیم. ما خوشحالیم که با حضور سرویس‌های رایگان خارجی، کابران ایرانی تصمیم گرفتند که هزینه پرداختند و از سرویس بومی اسکای‌روم استفاده کنند.

 

برنامه‌های توسعه‌ای اسکای‌روم

در ادامه خوهانی تشریح کرد: برنامه‌های زیادی برای توسعه داریم. انگیزه داریم که در آینده نزدیک میزبان رویدادهای اقتصادی، اجتماعی که الان در بستر سایر پلتفرم‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شوند، میزبانی کنیم. همین الان ظرفیت این کار را داریم و این قابلیت در آینده نزدیک رونمایی می‌شود. همچنین در سال 1401 از سرویس‌های مکمل که براساس نیازهای جامعه ایران شناسایی شده‌اند، مورد استفاده رونمایی می‌شود.

 

رشد ناگهانی اسکای‌روم با شروع کرونا

در ادامه این نشست، محسن خواهانی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر فنی اسکای‌روم به تشریح مباحث فنی مرتبط با این پلتفرم بومی پرداخت: نخستین نسخه اسکای‌روم که تحت ویندوز بود در سال 92 شروع به کار کرد و تا سال 95 چهار نسخه از این برنامه عرضه شد. از سال 95 به این ضرورت رسیدیم که برای فراگیری کسب‌وکار، باید نسخه تحت وب پلتفرم را توسعه بدهیم که نقطه عطفی برای توسعه اسکای روم بود. توسعه بر پایه وب پلتفرم موجب شد تا بتوانیم فیچرهای خود را سریع‌تر توسعه بدهیم که روی اکثر مرورگرها قابل اجرا باشند. خواهانی اضافه کرد که از اواخر سال 98 و با شروع پاندمی، رشد ناگهانی را تجربه کردیم و از هزار کاربر آنلاین، این عدد ظرف چند ماه چند ده برابر شد. این چالش بزرگی بود که توانستیم با توسعه تیم و توسعه زیرساخت‌ها از این چالش‌ها عبور کنیم.

 

شاد و اسکای‌روم منافاتی با هم ندارند

مجید خواهانی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که پرسید، اسکای‌روم در ابتدا با شرکت‌ها شروع کرد و بعد تمرکز زیادی روی مدارس داشت و در حوزه آموزش غیرحضوری موفق بوده و آیا قصد ندارد که بخش کسب‌وکارهای خود را گسترس بدهد؟ و اینکه چرا مدارس ترجیح می‌دهند که به جای شاد از اسکای‌روم استفاده کنند؟ گفت: رویکردمان این است که در فضای کسب‌وکار پررنگ‌تر ایفای نقش کنیم. الان هم حجم زیادی از شرکت‌ها و سازمان‌ها و استارتاپ‌ها از پلتفرم ما استفاده می‌کنند و برنامه داریم که این بخش را توسعه بدهیم.

فکر می‌کنم شاد و اسکای‌روم دو پلتفرم متفاوت هستند و هر کدام  امکانات متفاوتی را به مدارس و دانش‌آموزان و معلمان ارائه می‌دهند. مانند بستر تعامل آنلاین و بستر مبادله مباحث آموزشی. شاد این بخش تعاملی را ندارد و اسکای‌روم این نیاز را برآورده می‌کند، تعدادی مدارس تصمیم گرفته‌اند که از بستر اسکای‌روم برای رفع این نیاز استفاده کنند. در حال حاضر، حدود 60درصد کاربران ما از جنس مدارس و دانشگاه‌ها هستند و 40‌درصد هم از جنس کسب‌وکارها، شرکت‌های خصوصی و سازمان‌ها و… هستند.

پرسش دیگری که در این نشست خبری مطرح شد، این بود که آیا با پایان محدودیت‌ها تقاضا برای استفاده از پلتفرمی مثل اسکای‌روم هم کاهش می‌یابد؟ و اینکه آیا برای افول تقاضاها چاره‌ای اندیشیده‌اید؟ که خواهانی در پاسخ گفت که من باور دیگری دارم. چون مثلا آموزشگاهی که قبلا به‌صورت سنتی کار می‌کرده اما به واسطه آشنایی با اسکای‌روم به ما بازخورد داده که رشد چند برابری داشته و از خارج از تهران هم کاربر جذب کرده است، این آموزشگاه به وضعیت سنتی قبل از پاندمی برنمی‌گردد. چون مثلا برای راه‌اندازی شعبه در سایر نقاط ایران هزینه زیادی باید بپردازد.

ضمن اینکه الان عدالت آموزشی ایجاد شده و از همه جای ایرانی به اطلاعات و آموزشگاه‌ها دسترسی دارند. این مزیت‌ها موجب شده که خیلی‌ها بعد از رفع محدودیت‌ها هم همچنان از فضای آنلاین استفاده خواهند کرد.

ضمن اینکه حدود 9 ماه است که واحد بین‌الملل ما فعالیت خود را شروع کرده و به کشورهای منطقه خدمات خواهد داد. این امکان رشد کسب‌وکار ما را ادامه‌دار خواهد کرد. شاید بگویید آنجا سرویس‌های بزرگ خارجی حضور دارند اما مارکت، مارکت بزرگی است و یک کسب‌وکارها هوشمند می‌تواند نقطه ورود خود را پیدا کند و از آن‌جا وارد بازار شود.

 

چالش‌های پیش رو

در ادامه در مورد چالش‌های پیش روی اسکای‌روم، محسن خواهانی تشریح کرد که در این حوزه فعالیت‌شان چالش‌های زیادی وجود دارد. چون این سرویس های‌تک است و متخصصان زیادی در این زمینه نداریم. رویکرد ما این بوده که از کمک مشاوران ایرانی که تجربه بین‌المللی دارند، بهره ببریم و با استفاده از تجربه آنها، نیروهای جونیور را آموزش بدهیم.

یکی از برنامه‌های آینده ما در سال 1401، راه‌اندازی امکان ضبط در اسکای‌روم خواهد بود. در اسکیل بالا ارائه فیچر با حساسیت‌های زیادی همراه است. چون بحث داده‌های کاربران مطرح است و حساسیت دارد و مسئولیت سنگیینی روی دوش ماست و یک چالش اساسی به‌شمار می‌رود.

 

اسکای‌روم و جذب سرمایه

در ادامه مجید خواهانی در مورد جذب سرمایه اشاره کرد که جذب سرمایه اسکای‌روم تاکنون به صورت خانوادگی بود و ترکیب سهام‌داران این پلتفرم خانوادگی است. این استارتاپ هنوز از وی‌سی‌ها جذب سرمایه نداشته و معتقدیم که این کار باید هوشمندانه باشد؛ ما حساب‌شده روی جذب سرمایه فکر می‌کنیم و الان پیشنهادهای زیادی داریم اما همچنان از پیشنهادهای سرمایه‌گذاری برد-برد که دغدغه‌های کسب‌وکاری مثل اسکای روم را پوشش دهند، استقبال می‌کنیم. اسکای‌روم نیازی به تامین مالی ندارد بلکه به دنبال سرمایه‌گذاری است که در کنار تامین مالی تجربه اسکیل و تجربه بین‌المللی نیز داشته باشد و ما برای چنین سرمایه‌گذارهایی فرش قرمز پهن می‌کنیم.

 

اسکای‌روم فرصت بزرگ‌شدن را از دست نداده است

آیا اسکای‌روم فرصت کرونا را برای تبدیل‌شدن به یک استارت‌آپ بزرگ از دست داده است؟ مجید خواهانی در پاسخ به این پرسش گفت: براساس تحقیقات ما در حوزه آگاهی برند، نشان می‌دهد که کاربران ایرانی به تعداد زیاد به سمت استفاده از سرویس‌های خارجی نرفته‌اند. چون نسخه‌های رایگان سرویس‌های خارجی محدویت هایی دارند و نسخه‌های پولی هم با مشکل پرداخت مواجه هستند. در کنار اسکای روم کاربران ایرانی بیشتر به ارائه دهندگان خدمات ایرانی با نرم افزارهای منبع باز  اعتماد کرده اند. ضمن اینکه کاربران ایرانی محصولی مثل اسکای‌روم را با خدمات پشتیبانی دائمی ترجیح می دهند.

البته محصولات خارجی کرک‌شده و اپن‌سورسی مانند ادوبی کانتک و… در کشور رونق پیدا کرده‌اند. الان کاربران توزیع شده‌اند روی شرکت‌های ایرانی که دارند روی نرم‌افزارهای خارجی خدمات ارائه می‌دهند. من معتقدم که بیش از 90درصد از مارکت ایران، از شرکت‌های ایرانی خدمات می‌گیرند. اسکای‌روم می‌تواند به‌واسطه نسخه بومی، ظرفیت‌های فنی و… خود بزرگ شود. چون محصولش را براساس نیازهای کاربران توسعه می‌دهد. ضمن اینکه ظرفیت رشد در بازار بین‌المللی هم به بزرگ‌شدن کسب‌وکار ما کمک می‌کند.

اما اسکای‌روم چه برتری یا مزیتی نسبت به نمونه‌های مشابه‌ معتبر مانند زوم (Zoom) و ادوبی کانکت (Adobe Connect) دارد؟ خواهانی در پاسخ به این پرسش گفت: اولین مزیت اسکای‌روم، سادگی رابط کاربری بوده و دوم مربوط به محیط فارسی آن است که کمک کرده به سهولت کاربری و مورد سوم مربوط به پشتیبانی و پاسخگویی به کاربران است. ما برای پایداری هزینه کرده‌ایم. صرف نظر از دورانی که با حملات دیداس مواجه بودیم، در سال جدید اسکای‌روم پایداری بسیار بهتری را تجربه کرده است. این مزایا برای کاربران ایرانی موجب شده که از اسکای‌روم استقبال کنند.

 

اسکای‌روم تمایلی به انحصار ندارد

در بخش دیگری از نشست خبری اسکای‌روم به مسائلی چون طرح صیانت و انحصار و مسائلی امنیتی مربوط به داده‌های کاربران پرداخته شد. اینکه آیا می‌توان گفت اسکای‌روم چشم امید به طرح صیانت یا موارد محدودکننده مشابه دارد؟ که خواهانی در این رابطه گفت: باور ما این است که انحصار کمکی به کسب‌وکارها نمی‌کند. بلکه در فضای رقابتی است که کسب‌وکارها می‌توانند رشد کنند. ما باید با شایستگی خود و ارتقای کیفیت پلتفرم، میزبان کاربران بیشتری باشیم. اسکای‌روم تمایلی به انحصار ندارد.

محسن خواهانی هم در مورد مقوله امنیت اشاره کرد که این مبحث خیلی حساس و پرچالش است. یک بخش امنیت به انتخاب ابزارها و تکنولوژی‌هایی که استفاده می‌کنیم، مربوط است. راه‌حل ما این بوده که مرورگر یک ابزار امن‌تر است. مثلا الان دو شش دهم میلیارد نفر از کروم استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد نرم‌افزار ما روی یک بستر امن توسعه داده شده است. همچنین ما از تکنولوژی وب RTC استفاده می‌کنیم که روی امنیت آن کار شده و شرکت‌های بزرگی مثل گوگل روی توسعه آن کار می‌کنند.

موضوع دیگر مربوط به امنیت زیرساخت و سرورهای ماست که در حال حاضر خودمان سرورها را تامین کرده‌ایم و روی زیرساخت داخلی است و توجه ویژه‌ای به امنیت زیرساخت‌ها داریم. همچنین ما در حال حاضر، داده‌های را ذخیره نمی‌کنیم و داده‌ها صرفا بین کاربران ترنسفر می‌شود و دسترسی غیرمُجازی اتفاق نمی‌افتد. ما توافق‌نامه‌هایی با مشتریان خود داریم و تلاش می‌کنیم که سرویس امنی را در اختیار کاربران‌مان قرار بدهیم. نمی‌توان تضمینی داد و ممکن است که حتی سرویس‌های مطرح هم دچار مشکل شوند اما همه تلاش ما این است که بهترین خدمات را به کاربران ارائه بدهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.