پرداخت اینترنتی و نقش فناوریهای نوین در روندهای مهم بازار آنلاین
صنعت پرداخت اینترنتی شاهد پیشرفت سریع تکنولوژیهایی است که انتقال وجوه و پرداخت قبوض را تسهیل میکنند. در سال 2017 شاهد بودیم که این پیشرفتها کاراتر و متداولتر شدند. در این مقاله خلاصهای از روندهای کلیدی پرداخت اینترنتی در سال جاری را ذکر میکنیم.
-
دوران طلایی پول نقد سپری شده است
در سراسر جهان، با رواج و افزایش محبوبیت پرداختهای آنلاین، استفاده از روشهای پرداخت نقدی، ATM و حتی چک بهشدت کاهشیافته است. دلیل این امر نیز روشن است. در دنیای دیجیتالی امروزی، پرداختهای آنلاین در مقایسه با پول نقد، ارزش، قدرت کنترل و راحتی بیشتری ارائه میکنند. مصرفکنندگان میتوانند اطلاعات حساب و ترجیحات خود را با امنیت بالا ذخیره کنند و هر زمان که بخواهند چیزی بخرند، از این اطلاعات برای پرداختهای شخصی و خودکار استفاده میکنند.
از دیگر مزایای پرداخت اینترنتی نسبت به روشهای سنتی وجه نقد، این است که شما میتوانید بودجهی خود را به شیوهای مؤثرتر مدیریت کنید و کنترل بیشتری روی هزینههایتان داشته باشید. فروشندگان نیز با ارائهی خدمات و پیشنهادات گستردهای که نیازهای مصرفکنندگان را بهطور شخصی و متناسب با شرایط او برطرف میکند، به این روند رونق بیشتری بخشیدهاند.
-
رواج پرداختهای موبایلی
گرچه پرداخت از طریق موبایل هنوز متد اصلی و غالب این بازار نیست، اما دسترسی به ارتباطات حوزهی نزدیک (NFC) در گوشیهای هوشمند باعث شده رواج این سبک پرداختی سرعت بیشتری به خود بگیرد. اپلیکیشنهای جدید رابطهای سادهتر و خوشایندتری فراهم کردهاند و فروشگاهها نیز با نصب MCX خوانها و پایانههای POS مشتریان را تشویق میکنند که از موبایل خود برای پرداخت استفاده کنند.
تحقیقات جدید نشان میدهد که مردم در مسافرتها و تعطیلات، بیشتر از گوشی خود برای انتقال وجه استفاده میکنند و اغلب خریداران خردهفروشیها، برنامههای نرمافزاری فروشگاههای موردعلاقهی خود را روی گوشیشان دانلود کردهاند. برندهایی مثل فیسبوک، گوگل، اپل و سامسونگ با توسعهی خدمات انتقال وجوه روی گوشیهای خود، نقش مؤثری در توسعهی این روند ایفا میکنند.
-
پرداخت با ساعت هوشمند، گام بزرگ بعدی است
اگر فکر میکنید پرداخت با موبایل، تحول بزرگی در سیر تکاملی معاملات انسان است، باید بدانید که تکنولوژی پرداخت به اسمارت واچها هم رسیده است. حالا مردم میتوانند NFC ساعت هوشمندشان را جلوی دستگاه POS بگیرند و به همین سادگی هزینههای خود را پرداخت کنند. بنابراین حالا ساعت هوشمند صرفاً یک پوشیدنی لوکس و مد روز نیست، بلکه برای خرید و حساب هزینهها هم کاربرد دارد.
علاوه بر ساعتهای هوشمند، دیگر وسایل پوشیدنی مانند ژاکتها Lyle & Scott bPay، bPay Band و Jawbone UP4 نیز میتوانند اطلاعات دبیت کارتها و کردیت کارتها را ذخیره کنند.
-
اپلیکیشنهای موبایل
اپلیکیشنهای موبایل در حال تغییر دادن عادات و سبک رفتاری مصرفکنندگان هستند. اخیراً پیتزا دومینو گزارش داده که 35 درصد از فروش جهانی خود را از طریق برنامههای موبایل ثبت کرده است. کمپانی گروپان نیز اعلام کرده که 50 درصد از معاملات این بازار آنلاین بهواسطهی اپلیکیشن موبایل صورت میگیرد و شرکت رستورانهای زنجیرهای تاکو-بل میگوید دو میلیون کاربر اپلیکیشن این شرکت را دانلود کردهاند. اپلیکیشنهای موبایل مزایای دیگری هم برای جذب مشتریان دارند، نظیر گزینههای بیشتر و متنوعتر پرداختی، پیگیری سفارشها، کوپن، دقت بالاتر، امکان شخصیسازی و البته سرعتبالا. تنها نقطهضعفی که به شوخی میتوان برای آن ذکر کرد این است که وقتی غذایی را سفارش میدهید، در صف انتظار از هوای پاک لذت نمیبرید!
-
تجارتهای ضمنی
وقتی دستگاه گوشی همراه، اپلیکیشن و شبکههای اجتماعی در یک مجموعه باهم ادغام میشوند، نتیجهی فوقالعادهای به دست میآید که سبک دیگری از دادوستد را خلق میکند. مدتها است که فروشندگان با تسهیل و راحتتر کردن پروسههای خرید، سعی در افزایش مخاطبان خود دارند. پس چرا وقتی مشتری در اپلیکیشن یا وبسایتی حضور دارد، بخواهند او را به سایت دیگری منتقل کنند؟ به همین دلیل است که پینترست، توییتر و فیسبوک ترجیح میدهند در صفحات خود از دکمهی «خرید فوری» استفاده کنند. بهاینترتیب مشتریان به خرید محصولات ترغیب میشوند و از طرفی بلافاصله هزینهی خرید خود را میپردازند. فروشندگان و تولیدکنندگان هوشمندی که بر تجارت خود متمرکزند، این فرصت را بههیچوجه از دست نمیدهند.
-
کسب وفاداری مشتریان با پیشنهادات ویژه
بازرگانان و شرکتهای پرداختی، با متمایز کردن پیشنهادات خود برای مشتریانی که از اپلیکیشنها یا برنامههای مخصوص اینترنتی آنها استفاده میکنند، وفاداری آنها را به دست میآورند. مثلاً استارباکس این طرح را روی اپلیکیشن موبایل خود اجرا کرده است. مصرفکنندگانی که از اپلیکیشن استارباکس برای پرداخت خود استفاده کنند، امتیاز مثبت به دست میآورند و بعداً میتوانند خدماتی را که بابت این امتیازات ارائه میشود، دریافت کنند. درصد بالایی از کاربران گوشیهای هوشمند به این طرحها علاقهمندند و ترجیح میدهند به خاطر این امتیازات، نرمافزار یا اپلیکیشن شرکتهای محبوب خود را نصب کنند.
مزیت دیگر این روند، این است که فروشندگان اطلاعات دقیقی از رفتار مشتریانشان به دست میآورند و متوجه میشوند چه روشهایی برای انتقال پیام آنها به مخاطبان، مؤثرتر واقع میشود. میتوان گفت که همهی طرفین از این روند منتفع میشوند. مشتریان از مزایای وفاداری به برند محبوبشان لذت میبرند و شرکتهای پرداختی میتوانند متدهای پرداختی امنتر و سریعتری را ارائه دهند که حق مالکیت دیتا یا حریم خصوصی مشتریان را نقض نمیکند.
-
ویژگیهای پرداخت پیشرفته
ارائهدهندگان خدمات پرداختی سعی میکنند با گسترش قابلیتهای خود (بهوسیلهی تستهای معتبر، توسعهی سریع محصولات، رابطهای نرمافزار کاربردی یا API و ذخیرهی دادههای مبتنی بر ابر)، سرویسهای خود را از طریق کانالهای تجاری متعددی در اختیار مشتریان بگذارند. این تکنولوژیها به شرکتهای پرداختی کمک میکند مخارج مشتریان را مقایسه کنند و ریسک و احتمال تقلب و کلاهبرداری را به حداقل برسانند.
-
همکاریهای استراتژیک
بازرگانان باید مشتریانشان را در طول پروسهی تصمیمگیری؛ پشتیبانی کنند. سیکل تصمیمگیری مشتریان، جستجو، ارزیابی، خرید، پرداخت و وفاداری به برند را شامل میشود. بهعلاوه فروشندگان باید رفتار خریداران را در کانالهای مختلف پرداختی بررسی کنند. در این راستا ارائهدهندگان خدمات پرداختی برای کمک به تولیدکنندگان و فروشندگان، محصولاتشان را با کمک پردازشگران فضای ابری، متخصصان آنالیز داده، توسعهدهندگان اپلیکیشنها و نوآوران فناوریهای دیجیتالی، بهبود میدهند. بنابراین مشارکت استراتژیک متخصصان مختلف برای مزیت پیدا کردن در بازار رقابتی، امری ضروری است.
-
توسعهی فناوری بلاک چین
بلاک چین، تکنولوژی کلیدی پشت بیت کوین است و در حال حاضر مؤسسات مالی معتبر بینالمللی مثل کپیتال وان، سیتی ونچر و ویزا، در Chain که یکی از ارائهدهندگان خدمات بلاک چین است، سرمایهگذاری میکنند. توسعهی این فناوری از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه میتواند پرداختهای امن و راحتی را به کاربران ارائه کند. یکی دیگر از مزایای بلاک چین توانایی تجزیهوتحلیل و پردازش حجم عظیمی از دادههای دیجیتال است. این تکنولوژی میتواند کیفیت مدیریت پول نقد را در بانکها بهبود دهد و پروسهها را شفافتر کند. بلاک چین همچنین ریسک معاملات را کاهش میدهد.
-
افزایش محبوبیت خدماتی که به اشتراک (Subscription) نیاز دارند
عرصه تجارت الکترونیکی شاهد افزایش محبوبیت خدمات اشتراکی است. به همین دلیل جای تعجب نیست که شرکتهای معروفی مثل ادوبی و مایکروسافت، با این مدل موافقت کردهاند. دلایل گسترش این روند، علاقهی جوانان به مدلهای مختلف قیمتگذاری است که در این اشتراکها به آنها پیشنهاد میشود. بهعلاوه جوانان با این مدلها میتوانند در همهی ابزارهای مختلف اینترنتی، از اطلاعات موردنیازشان استفاده کنند.
-
کاربرد EMV در پرداخت اینترنتی
EMV از اسامی کارتهای ویزا، مستر و یوروپی گرفتهشده است. این شرکتها تراشههای ریزپردازنده را در کارتهای جدید خود جاسازی کردهاند. این امر باعث شده پرداختهای مشتریان امنیت بسیار بیشتری داشته باشد، چراکه سرقت اطلاعات از این کارتهای جدید دشوارتر است. بااینحال شرکتهای صادرکنندهی کارتهای اعتباری برای اینکه اطمینان پیدا کنند که همهی کارتها دارای تراشههای جدید هستند، به زمان بیشتری نیاز دارند.
-
مزایای کلان داده
آنالیز کلان دادهها شرکتها را قادر میسازد با بررسی سوابق و عادتهای مشتریان وفادارشان، به آنها تخفیفات، جوایز، کوپنهای بهتری پیشنهاد کنند و تبلیغات مؤثرتری هم داشته باشند. مصرفکنندگان نشان دادهاند که ترجیح میدهند امتیازات طرحهای وفاداری را درون کیف پول موبایلشان دریافت کنند. برندهایی مثل کهل و استارباکس، موفقیت این روند را ثابت کردهاند و انتظار میرود شرکتهای بیشتری از این سبک پیروی کنند.
-
بیکونها و سنسورها
این تکنولوژی تأثیر زیادی در صنعت پرداخت اینترنتی دارد، چراکه شرکتها زمانی که از یک منطقه بازدید میکنند، از این تکنولوژی برای پیشنهادهای فروش سریعی که به جذب مشتریان منجر میشود، استفاده میکنند. یکی دیگر از مزایای این روند این است که مشتریان میتوانند بدون اینکه وارد فروشگاهی شوند، خرید و پرداخت خود را انجام دهند. مشتریان میتوانند پرداختهای پیشرفتهای داشته باشند، مثلاً میتوانند در راه برگشت به خانه، پیتزا را سفارش بدهند و هزینهاش را هم بپردازند. پیشبینی میشود تأثیر بیکونها و سنسورها با گسترش کاربردهای اینترنت اشیا افزایش پیدا کند.
منبع: Total Processing