محسن طالب، بنیان‌گذار سیدارمپ: اولین ارائه‌دهنده نقشه‌های فارسی آنلاین و با کیفیت هستیم

سیدارمپ یکی از شرکت‌هایی بود که در دومین همایش و نمایشگاه تهران هوشمند حضور داشت. این شرکت که کارش را در قالب استارتاپ آغاز کرده است در زمینه ارائه نقشه‌های آنلاین فارسی و بومی فعالیت می‌کند. درحاشیه رویداد تهران هوشمند، گفتگویی با محسن طالب، مدیرعامل کنونی و بنیان‌گذار استارتاپ سیدارمپ انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

از ماجرای راه اندازی استارتاپ سیدارمپ بگویید

در ابتدا اصلاً ایده نقشه نداشتیم و قرار بود استارتاپی راه بیندازیم به نام «کی کجاس». اگر نام آن را شنیده باشید یک بانک اطلاعات شهری است یعنی کسب‌و‌کارها می‌توانند اطااعات از قبیل شماره تلفنشان را بگذارند و مردم پیدایشان کنند. مثلاً کسی دنبال قنادی است یا کسی دنبال نانوایی یا خشکشویی. بعد در هنگام راه‌اندازی همین ایده متوجه شدیم که نیاز به نقشه داریم و نقشه درست و حسابی هم در اینترنت وجود ندارد. مثلاً اگر می‌خواستیم نقشه گوگل را در مقیاس بزرگ استفاده کنیم نمی‌توانستیم هم از نظر هزینه و هم از نظر دقت مورد نیاز برای نقشه‌های بومی روی گوگل حساب کنیم.

بنابراین به این نتیجه رسیدیم که خودمان نقشه بسازیم و این خودش ۱ سال طول کشید. پس از اینکه خروجی نقشه خوب از آب درآمد تصمیم گرفتیم نقشه و سرویس خود را به فروش برسانیم. آن موقع یعنی در سال ۹۳ و اوایل ۹۴ اسنپ امروزی «تاکسی یاب» نام داشت و آنها بعد از اینکه نقشه با کیفیت ما را دیدند از آن استفاده کردند. به تدریج که کاربرها اضافه شدند و ما هم نقشه را ارتقا دادیم تپسی، الوپیک و کارپینو به ما پیوستند و مشتری ما شدند. هرچند که شرکت‌های کوچک‌تر هم از نقشه‌های ما هم اکنون استفاده می‌کنند.

پس از آن محصول دیگرمان به نام «کی کجاس» بر بستر سیدارمپ راه افتاد. چون سیدارمپ یک نقشه کاملاً بومی است و صفر تا صدش را خودمان ساختیم انواع و اقسام سرویس‌های مختلف را رویش پیاده سازی کردیم. مثلاً یکی از آنها مسیریابی است که برای عموم شهروندان به کار می‌آید. مثالش همان ویز و گوگل مپ است که خیلی از مردم روزانه برای مسیریابی شهری از آنها استفده می کنند.

پس با این تفاسیر می شود سیدارمپ نسخه بومی شده و فارسی و ایرانی ویز است؟

نمی‌شود گفت دقیقاً نسخه بومی سازی شده ویز است. یک اپلیکیشن مسیریابی است و کارکرد ویز را دارد که اسم آن محصول »مسیرا» است.

مسیرا چیست و چه کار می‌کند؟

شرکت ما انواع و اقسام محصولات را در طول زمان توسعه داده است و معیارش نیاز کاربر بوده است. یعنی اوایل سرویس‌های سازمانی می‌داد و حالا با نسخه شهروندی روی کار آمده است. مسیرا نسخه‌ای است که برای کاربران و شهروندان غیرسازمانی طراحی شده است و درحال حاضر با همین محصول در رویداد تهران هوشمند شرکت کرده‌ایم.

تفاوت اپلیکیشن‌های مسیریابی سازمانی و غیرسازمانی در چیست؟

درسازمان‌ها کسانی که برنامه نویسی می‌کنند، این سرویس ها اصطلاحاً به نام API استفاده می کنند و جوابشان را می‌گیرند. مثلاً اسنپ برای استفاده از سرویس ما به هنگامی که هر کاربر نقطه‌ای را انتخاب می‌کند، اسنپ آن را به سمت سیدارمپ می‌فرستد و شما از آن می‌خواهید که آدرسش را برای اسنپ تولید کند، این آدرس‌ها هم در قالب محاوره‌ای و آنچه برای ذهن یک شهروند آشنا است برنامه ریزی شده است.

پس با این تفاسیر می‌شود گفت سیدارمپ مبتنی بر هوش مصنوعی است؟ چون به نظر می‌رسد از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کند؟

نمی شود اسمش را هوش مصنوعی گذاشت. ما از نقطه به آدرس می‌رسیم. در صورتی که آدرس به نقطه مورد نظر باشد از NLP استفاده می‌شود. یعنی زمانی که یک آدرس توکنایز می‌شود و از روی آن نقطه‌ای در می‌آید. درواقع در مفاهیم جی آی اس ما هم تبدیل نقطه به آدرس (reverse Geocode) داریم و هم تبدیل آدرس به نقطه (forward Geocode). و هر سازمانی با توجه به کارکردی که از نقشه می‌خواهد می تواند از سرویس ما استفاده کند.

آیا این ایده اولیه در قالب استارتاپ بود؟

بله ابتدا استارتاپ بودیم اما از سال ۹۴ سرمایه گذار جذب کردیم و از آن موقع دیگر شرکت هستیم.

مزیت رقابتی شما نسبت به شرکت‌های رقیب در چیست؟

درحال حاضر حدود ۴ سال است که سیدارمپ سرویس تجاری هم ارائه می‌دهد. تا همین ۶ ماه گذشته هیچ رقیبی نداشتیم اما هم اکنون چند شرکت فعال هستند. همه شرکت‌های رقیب خوب کار می‌کنند و به هیچکدامشان انتقادی ندارم. هر شرکتی نقاط ضعف و قوت خودش را دارد و اینطور نیست که بگوییم شرکتی به طور کل از همه بالاتر باشد. مبحث نقشه، مسیریابی یا سیستم‌های GPS انقد گسترده است که امکان ندارد تمامی شرکت‌ها بتوانند روی همه این موارد قوی باشند.

به عنوان  شرکتی که در قالب استارتاپ کارتان را آغاز کردید با چه چالشی روبرو هستید؟

در ایران بزرگترین چالش نیروی انسانی متخصص است. این که می‌گویند کار نیست به دلیل تخصصی دنبال کردن یک حوزه یا کم کار کردن در آن است. اما در زمینه فناوری اطلاعات به این دلیل که نرخ برابری ارز ما اوضاع نابسامانی دارد برنامه نویس‌های ایرانی ترجیح می‌دهند در ایران کار نکنند و حق هم دارند. اگر یک برنامه نویس به صورت دور کار برای یک شرکت خارجی کار کند و ۲۰۰۰ دلار هم درآمدش باشد خودش رقم خیلی بالایی می شود که در ایران دریافتش امکان پذیر نیست.

تیم شما چند نفر است و تخصصشان چیست؟

ما ۱۸ نفر هستیم. نیمی از آنها در بخش فروش و اپراتوری نقشه فعال هستند و نصف دیگر فنی هستند.

چشم انداز سیدارمپ چیست و قرار است در آینده به کجا برسد؟

سیدارمپ B2B خود را ادامه می‌دهد و همچنان به سازمان‌ها و ادارات سرویس می‌دهد. درحال حاضر به اپلیکیشن‌های B2C یا مشتریان وارد شده‌ایم. همچنین درحال تولید برخی محصولات بر بستر سیدارمپ هستیم. تا امروز، کارمان زیرساختی بوده است مثل تهیه نقشه و درست کردن پایگاه اطلاعات مکانی و حالا لازم است سیستمی طراحی کنیم که روی این زیرساخت سوار شود. اسم آن «منحنی» است. سیستم مدیریت ناوگان است و برای مکان ‌هایی که برای مثال پیک دارند و می‌خواهند غذا به دست مشتری برسانند می‌توانند از این سیستم استفاده کنند. این سرویس مشکل بازه زمانی طولانی و مشخص تحویل از پیک را که برای مثال در دیجی کالا پیش می‌آید رفع می‌کند.

آیا تصمیم دارید با شهرداری وارد همکاری شوید؟

نه متأسفانه. دولت سیستم کندی دارد و اگر بخواهیم وارد فرایند سرویس دادن و گرفتن شویم به مقیاس یک شرکت نمی‌خورد. طول عمر نهادهایی مثل شهرداری زیاد است اما واقعیت ساده این است که شرکت‌ها اگر پول نداشته باشند می‌میرند. بنابراین اگر شما دنبال یک قرار دولتی باشید اما دریافتی طولانی شود به ضرر استارتاپ ها است.

مصاحبه و تنظیم: تمنا منصوری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.