در شرایط تحریم دسترسی به سرمایه خارجی غیرممکن است
مدیرعامل فیروزه میگوید: دسترسی به سرمایهخارجی برای استارتاپهای ایرانی تقریبا غیر ممکن است
نشست خبری رویداد فیروزه پلت، خدمات مالی استارتاپ روز 1 مهر در صندوق مالی فیروزه برگزار شد.
هدف از برگزاری این نشست، اطلاعرسانی درباره رویداد فیروزه پلت که 10 مهر 98 در تهران برگزار میشود عنوان شد.رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه در ابتدای این نشست به معرفی گروه مالی فیروزه پرداخت و گفت: «فیروزه کار خودشو با تاسیس صندوقی در اروپا شروع کرد. سال 86 اولین صندوق سرمایهگذاری در ایران را راهاندازی کردیم. تحریمها باعث شد ما متفاوت فکر کنیم و به سرمایهگذاران ایرانی نیز توجه کنیم. در حال حاضر 7 صندوق برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی داریم. همچنین هماکنون 150 نفر در فیروزه مشغول به کار هستند.»
او در ادامه با اشاره به فعالیتهای فیروزه در اکوسیستم استارتاپی توضیح داد: «فعالیتهای ما بر 3 محور سرمایهگذاری مستقیم، خدمات مشاوره و تامین مالی و استارتاپ استودیو یا همان مرکز رشد ایدهها تقسیم میشود. در سرمایهگذاری مستقیم ما واحد تخصصی سرمایهگذاری جسورانه را تشکیل دادیم. شیپور، الوپیک و داستان من از جمله استارتاپهای هستند که فیروزه به صورت مستقیم بر آن سرمایهگذاری کرده است.
واحد مشاوره فیروزه شامل مشاوره دادن درباره جذب سرمایه، ادغام و تملیک و دیگر خدمات مالی و مدیریتی به استارتاپها است. مشاوره جذب سرمایه به اسنپ و شیپور و مشاوره ادغام الوپیک و دکان از خدمات مشاوره فیروزه هستند و آخرین حوزه فعالیت فیروزه استارتاپ استودیو است. مرکز رشد کنترل تک با تزریق سرمایه و خدمات حقوقی، مشاوره مالی و سرمایه انسانی شانس موفقیت ایدهها را بالا میبرد.
همچنین این مرکز رشد بر بومیسازی ایدههای موفق خارجی تمرکز دارد و کارش با شتابدهنده ها متفاوت است. چون ما از ابتدا ایده را خودمان انتخاب میکنیم، خودمان مدیرعامل انتخاب میکنیم و کارهای فنی آن را انجام میدهیم. استارتاپهای تولید شده توسط مرکز رشد فیروزه بین ۱۸ ماه تا ۲ سال زیر نظر ما هستند. سهسوتجابز، بیدزیلا، کاریزما و تازه بار ۴ استارتاپ کنترل تک هستند. در آینده پنجمین استارتاپ کنترل تک آغاز به فعالیت میکند.»
به گفته مدیرعامل گروه مالی فیروزه در بازار ایران هم فیروزه را بیشتر در حوزه بورس میشناسند، ۹۰ درصد سرمایه خارجی از طریق این گروه مالی وارد بورس تهران شده و حوزه استارتاپ نیز که ۱۰ تا ۱۵ درصد از پورتفولیوی این شرکت است.
مدیرعامل گروه مالی فیروزه در رابطه با پلتفرم فیروزه پلت گفت: « فیروزهپلت سازوکاری است برای اینکه بتوانیم با صحبت کردن و تعامل با سهامداران استارتاپها و سرمایهگذاران آنها را به هم مرتبط کنیم. تمامی اطلاعات پلتفرم فیروزهپلت محرمانه خواهد بود. فیروزهپلت زیرنظر بورس نیست چون هیچمعامله و عرضه و تقاضایی در آن انجام نخواهد شد. نمونه عملکرد فیروزه پلت برای نمونه به این شکل است که دیجیکالا در آن اعلام کند که ۵ درصد سهام خود را میفروشد و مذاکرات به طور فیزیکی آغاز شود.»
او به مهمترین موانع زیستبوم استارتاپی ایران اشاره کرد و گفت: «مشکلات عدم نقدشوندگی، دشواریهای ادغام و تملیک، نبود تجربهای موفق از عرضه عمومی سهام استارتاپها و عدم شناخت کافی سرمایهگذاران سنتی و غیر مرتبط از حوزه استارتاپها از مشکلاتی هستند که در حال حاضر اکوسیستم با آنها درگیر است. به نظر من هر کدام از این موانع کل چرخه زیستبوم را برهم میزند؛ زیرا که این مشکلات دسترسی استارتاپها به سرمایههای کلان و هم راههای کسب سود را برای سرمایهگذاران محدودتر خواهد کرد.»
اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آیچیزها دنبال کنید
مدیرعامل گروه مالی فیروزه با اشاره به این موضوع که دسترسی به سرمایه خارجی غیرممکن است، گفت: «در ایران در شرایط تحریم و نبود سرمایه خارجی در کشور توانستهایم اکوسیستمی را از صفر شکل دهیم. در سال ۸۴ که به ایران آمدیم زیرساخت مناسب مانند پرداخت آنلاین و اینترنت مناسب نبود ولی در حال حاضر زیرساخت مناسب وجود دارد. اکوسیستم استارتاپی در قدم اول قوی ظاهر شد ولی در قدم دوم ضعیف است. استارتاپهای موفق ایران مانند اسنپ، شیپور و کافهبازار با سرمایهخارجی موفق شدند. دسترسی به سرمایهخارجی برای استارتاپهای ایرانی تقریبا غیر ممکن است و حتی نمیشود برای این منظور جلسه گذاشت.»
ربیعی از ریسک سرمایهگذاری در استارتاپها سخن گفت و توضیح داد: «ریسک سرمایهگذاری در استارتاپها بالاست و نمونه موفق سرمایهگذاری داخلی در استارتاپها وجود ندارد. گروه فیروزه با توجه به سرمایهگذاری روی استارتاپهای موفق ایرانی هنوز سودی از این حوزه نداشته است.به این دلیل گروه مالی فیروزه با راه اندازی فیروزهپلت سعی دارد تجربه موفق سرمایهگذاری داخلی بر استارتاپهای ایرانی را رقم بزند. فیروزهپلت سازوکاری است برای ایجاد امکان تعامل بنیانگذاران استارتاپها و سرمایهگذاران سنتی، تا بتوان تجربه موفق و پرسود سرمایهگذاری بر استارتاپها حاصل شود. همچنین ارزشگذاری نجومی استارتاپهای داخلی یک ضد انگیزه برای سرمایهگذاری است و ما قصد داریم با دو سه مورد سرمایهگذاری موفق داخلی بر استارتاپها، سرمایه بخش سنتی، صنعتی و خانوادگی را وارد حوزه استارتاپها کنیم.»
او در رابطه با وضعیت فعلی استارتاپهای ایران گفت: «در دورهای که سرمایه درکشور کم است، شرکتها باید با هم ادغامشوند. برای یک بازار ۸۰ میلیون نفری نیاز به ۱۰۰ شرکت تاکسیآنلاین نیست. طرفدار ادغام شرکتهای بزرگ نظیر تپسی و اسنپ هستم چون با این ادغامها غولهایی بوجود میآید که بازارهای منطقه را در دست میگیرد و میتوانند به بازارهای خارج از ایران ورود پیدا کنند.»