آمارهای خواندنی از یوتیوب ایرانیها
کودکان و گیمرها، بازیگران اصلی بازار به اشتراکگذاری ویدئو
گزارش تازهای از آپارات، بازیگر اول اشتراکگذاری ویدئو در ایران منتشر شده که نشان میدهد این پلتفرم ۶۰ میلیلون بازدیدکننده یکتا در ماه دارد.
آپارات، گزارشی از عملکرد خود از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ منتشر کرده که آمارهای جالبتوجهی در دل خود دارد. آمارهایی از بخشهای مختلف این بازیگر بزرگ اقتصاد آنلاین کشور از جمله آپارات گیم، آپارات کودک، آپارات ورزشی، پخش زنده و رویداد آنلاین، سرویسهای پرطرفدار اینترنت همراه و ثابت در بین کاربران و…
مهمترین آمار آپارات کدامند؟
آپارات پربازدید سایت ایرانی است. رتبه یک سایتها در داخل کشور و رتبه ۳۸ جهان از نگاه سایت الکسا که کارش رتبهبندی سایتها در دنیاست. آپارات که بالاتر از دیجیکالا و ورزش ۳ و بسیاری از سایتهای شناختهشده ایران توانسته به چنین جایگاه داخلی و بینالمللی دست پیدا کند در گزارشش گفته بیش از ۳۸ درصد کاربران آپارات بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن دارند و فقط در تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، بیش از ۱۸میلیارد بار از ویدئوهای آپارات بازدید شده است که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد ۵۳ را نشان میدهد.
آمار تماشای ویدئو در این پلتفرم هم جالب است. طبق گزارش عملکرد آپارات، در این سرویس از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، هر ماه معادل بیش از ۲۰ هزار سال ویدئو در آپارات تماشا شده، این میزان نسبت به سال قبل از آن ۷۷ درصد رشد داشته است.
گزارش آپارات در یک کار مقایسهای عنوان کرده از تیر۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، ماهانه جمعیتی معادل کشور ایتالیا به آپارات سر زدهاند. این عدد با رشد ۴۳ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به بیش از ۶۰ میلیون بازدیدکنندهی یکتا در ماه رسیده است.
دستههای پربازدید آپارات
رکورد آپلود ویدئو در آپارات هم به ۷۲ میلیون دقیقه در سال رسیده است.
آپارات از دستهبندیهای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام هم طرفداران خاص خودشان را دارند؛ اما بعضی از دستهبندیها بیشتر از بخشهای دیگر مورد استقبال کاربران قرار میگیرند. طبق گزارش آپارات از مجموع ۲۱دستهبندی موجود در این سرویس، ویدئوهای موجود در شش دسته یعنی مذهبی، کارتون، آموزشی، گیم، تفریحی و موسیقی با استقبال بیشتری از سوی کاربران مواجه شده است.
از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ ویدئوهای منتشرشده در بخش پخش زنده آپارات، با رشدی ۶۰ درصدی ۷۱ میلیون بار دیده شدند. به کمک این سرویس، کاربران میتوانند رویدادها یا محتوای ویدئویی خود را بهصورت مستقیم برای مخاطبان پخش کنند.
گردوخاک کودکان و گیمرها
وقتی صحبت از کاربران وفادار و پروپاقرص این پلتفرم در میان باشد نمیتوان از کودکان و گیمرها حرفی نزد. گزارش جدید آپارات نشان میدهد از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰ بیش از ۱۷ میلیارد دقیقه کارتون در آپارات تماشا شده است. از طرف دیگر گیمرها که این روزها به بازار بزرگی به نام استریمینگ (پخش آنلاین و زنده بازیهای ویدئویی توسط گیمرهای شناختهشده و دیگر کاربران) روی آوردهاند از پلتفرمهایی چون آپارات برای کسب درآمد استفاده میکنند. طبق گزارش دورهمی ۴۱ هزار نفر استریمرها در آپارات برقرار است که در مقایسه با سال گذشته این عدد ۱۷۲ درصد رشد داشته است.
از سوی دیگر از تیر ۱۳۹۹ تا تیر ۱۴۰۰، آپارات گیم به رکورد ۶۰ میلیون بازدید و ۶۰۰ میلیون دقیقه تماشا در لایو استریمها دست پیدا کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، میزان دقایق تماشا رشد ۱۸۶ درصدی داشته است. اثباتی برای این ادعا که صنعت بازی بهخصوص استریمینگ آن همچنان در حال کاربر گرفتن و پولسازی است.
کدام اینترنت محبوبتر است؟
بیشتر کاربران آپارات با اینترنت همراه ایرانسل و همراه اول به این سایت سر میزنند. ایرانسل با اختلاف ناچیزی در این رنکینگ از رقیب سنتیاش جلو است. وقتی صحبت از اینترنت ثابت هم میشود نامهایی چون شرکت مخابرات، شاتل، هایوب، آسیاتک و مبیننت محبوبیت بیشتری بین کاربران آپارات داشتهاند. آماری که نشان میدهد بازار فروش بستههای همراه اینترنت توانسته گوی سبقت را از اینترنت ثابت بگیرد و در بین برندهای ارائهدهنده اینترنت ثابت هم شاتل و آسیاتک موفقتر از رقبا عمل کردهاند.