سوژهترین کسبوکار سال 99 ایران
سوژه سال: بایا که مغضوب مشتریها و اکوسیستم، اما محبوب تلویزیون بود!
یکی از سوژههای خبرساز استارتاپی سال 99 پروژهای بود که اساسا شکل و شمایلاش به استارتاپ و کسبوکار نوآور نمیخورد. اما هرچه بود حسابی سوژه شد و توییتریهای استارتاپی آن را دست گرفتند و کماکان هم ولکن ماجرا نیستند.
بایا خود را یک پلتفرم اینترنتی برای فروش انواع و اقسام کالا معرفی کرد و با تبلیغات بیلبوردی و تلویزیونی گسترده و با کمک چهرههایی چون سیامک انصاری یکشبه ظاهر شد و با ادعاهای بزرگ همه را به تعجب وا داشت. اما وقتی به سایت آن سر میزدید با چیزی شبیه پروژه کارآموزی یک برنامهنویس تازهکار روبهرو میشدید. بعد هم شایعه شد برخی نمایندههای سابق مجلس پشت آن هستند و یک بنگاه تبلیغاتی و صرفا برای شوآف راه افتاده و اهدافی غیراستارتاپی. الله اعلم!
بایا در همین 4-5 ماه که از عمر خبرسازیاش میگذرد یکی از سوژههای محبوب بچههای اکوسیستم بود که معمولا سرشان درد میکند برای آتو گرفتن از سایتهایی که از غیب میآیند و ادعاهای عجیب و غریب میکنند. سخت است که در سال آینده از بایا زیاد بشنویم مگر اینکه دوباره کی پول زبانبسته را حیفومیل بیلبوردها کند و سوژه بدهد دست اهالی برنامهنویس و استارتاپی.