افزایش درآمد توسعه‌دهندگان اپلیکیشن در سایت بازار

سایت بازار که بزرگترین پلتفرم اپلیکیشن‌های اندرویدی کشور است در پایان سال ۹۹ اعلام کرد که در حمایت از توسعه‌دهندگان بازی و اپلیکیشن‌ها، سهم خود از فروش سالیانه تا یک میلیارد تومان هر توسعه‌دهنده را از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش خواهد داد و این طرح از اول خرداد سال ۱۴۰۰، اجرایی می‌شود. در حال حاضر بر اساس گزارش سالیانه ۹۸ بازار، ۲۹ هزار توسعه‌دهنده فعال با این پلتفرم همکاری می‌کنند که درآمد آن‌ها حدود ۱۸۹ میلیارد تومان بوده است. این رقم طبق آمار نسبت به سال ۹۷، رشد ۸۳ درصدی داشته است.

مهدی امیری، مدیرعامل بازار در یک گفت‌وگوی مجازی درباره اجرایی شدن این طرح گفته است: «ما مسئولیت و مأموریت خود را کمک به توسعه‌دهنده و رشد صنعت می‌دانیم. امیدواریم این تصمیم، به‌ویژه برای توسعه‌دهندگانی که در مراحل نخستین رشد خود هستند و به منابع بیشتری برای سرمایه‌گذاری و خلاقیت جهت رساندن محصول خود به دست کاربران ایرانی نیاز دارند مفید باشد.» به گفته او مالیات ارزش افزوده به قانون مالیات بر می‌گردد و مصرف کننده آن را پرداخت می‌کند و ارتباطی به بازار ندارد.

توسعه صنعت اپلیکیشن با افزایش سهم توسعه‌دهندگان

علی وحدانی، مدیر ارشد محصول بازار هم درباره دلیل اجرای این طرح گفته است: «این کاهش کمیسیون مربوط به بازی‌ها یا پلتفرم‌هایی است که تازه شروع به فعالیت کردند و میزان درآمد آن‌ها در یکسال به کمتر از ۱ میلیارد تومان می‌رسد. همچنین در حال حاضر ۱۴ هزار برنامه در بازار از پرداخت درون‌برنامه‌ای استفاده می‌کنند. از این رو یکی از مسائلی که در بازار ما به آن بسیار اهمیت می‌دهیم، انجام اقداماتی است که در راستای آن‌ها سهم توسعه‌دهنده‌های کوچک و متوسط افزایش یابد. زیرا که اعتقاد داریم هر چه کیک صنعت بزرگتر شود، سهم توسعه‌دهنده‌ها بیش‌تر شده و در نتیجه بازار هم سهم بیشتری خواهد داشت.» به گفته او ۹۹ درصد توسعه‌دهنده‌های فعال در بازار درآمد کمتر از ۱ میلیلارد در سال دارند.

به گفته مدیر ارشد محصول بازار، این موضوع برای اولین بار در بازار زمانی مطرح شد که اپل سهم توسعه‌دهنده‌های خود را که فروششان در یک‌سال کمتر از ۱ میلیون‌دلار است، از ۳۰درصد به ۱۵ درصد کاهش داد.

وحدانی در این‌باره گفت: «در جلسات متعددی که در بازار در رابطه با این موضوع برگزار کردیم، شرایط اپل‌استور و بازار را از لحاظ تعداد توسعه‌دهنده‌ها، کاربران، درآمد، اقتصادی و تورم با هم مقایسه کردیم. همچنین یکی از مسائلی که در این جلسات به آن پرداخته شد، جبران کاهش درآمد بازار پس از اجرایی کردن این طرح بود. در ابتدا با توجه به اسکیل اپل نسبت به بازار و میزان درآمد آن‌ها، این کار منطقی به نظر نمی‌رسید. در نهایت پس از بررسی‌هایی چند ماهه به این نتیحه رسیدیم که علیرغم کاهش درآمدی اولیه، این طرح در بازه زمانی طولانی مدت به افزایش درآمد بازار کمک خواهد کرد.»

 

علی وحدانی در پاسخ به این سوال که اگر این طرح منجر به رشد توسعه‌دهنده‌ها نشده و آن‌ها به اهداف خود نرسند، چه برنامه‌هایی دیگری در نظر گرفته‌اند، گفت: «ما علاوه‌بر این طرح، به صورت جدی روی مشارکت کاربران و درگیر کردن آن‌ها با بازی‌ها، برنامه‌ها و تحلیل داده‌ها کار می‌کنیم. روی بخش پرداخت، تجربه کاربری بهتر از آن که باعث بالا رفتن نرخ خرید پرداخت‌ها می‌شود، برنامه‌ریزی‌هایی کردیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.