۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون جستجو در بازار!
بازار گزارش تبلیغات خود در سال ۹۹ را منتشر کرد
پلتفرم «بازار» گزارش تبلیغات خود را در سال ۹۹ منتشر کرد. در این گزارش اعلام شده که این پلتفرم در سال گذشته در تعداد نصب فعال خود ۱۰ درصد رشد را تجربه کرده و از ۴۱ میلیون نصب فعال در سال ۹۸ به بیش از ۴۴ میلیون در سال ۹۹ رسیده است. تعداد کاربر ثبتنامی (کاربرانی که در بازار حساب کاربری ساختهاند، زیرا استفاده از امکانات عمومی بازار مثل دانلود برنامه نیازی به ساخت حسب کاربری ندارد) نیز رشدی ۲۰ درصدی را تجربه کرده و از ۴۳ میلیون نفر در سال ۹۸ به بیش از ۵۵ میلیون نفر در سال ۹۹ ارتقا یافته است.
طبق این گزارش، پلتفرم بازار از سه ابزار برای تبلیغات استفاده میکند که عبارتند از: تبلیغات در جستوجو، تبلیغات در گشتوگذار و تبلیغات در ویدئو.
سکه، سیگنال و همراهکارت در میان بزرگان
تبلیغات در جستوجو به کار آن دسته از تبلیغدهندگان میآید که میخواهند برنامهشان در این پلتفرم به عنوان اولین نتیجه جستوجو به کاربر نمایش داده شود. به گواه این گزارش، تعداد جستوجوها در برنامه بازار حدود دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون بار بوده که در نهایت تعداد نصبی که بر اساس این روش تبلیغاتی به دست آمده، بیش از ۲۳ هزار نصب بوده است.
در مجموع ۱۱۵۹ برنامه با استفاده از این روش تبلیغاتی موفق به جذب مخاطب شدهاند. در میان جستوجوهایی که از سوی کاربران در پلتفرم بازار انجام شده، برنامههایی با موضوعات «ابزار»، «شبکههای اجتماعی» و «عکاسی» در اولویت جستوجوی افراد بودهاند. همچنین ده برنامهای که با جستوجو به نصب رسیدهاند، عبارتند از: اسنپ، فیلیمو، دیوار، آپ، دیجیکالا، شیپور، همراهکارت، سیگنال، بلد و سکه.
نکته قابل ذکر آنکه از هر ۱۰۰۰ تبلیغ نمایش دادهشده 12.4 بازی یا برنامه به مرحله نصب رسیدهاند.
۲۶ هزار بار بازدید روزانه
روش تبلیغات در گشتوگذار زمانی به کار میآید که تبلیغدهنده تمایل دارد برنامهاش در قسمت برنامههای پیشنهادی به نمایش درآید. تعداد بازدید روزانه این ردیف از تبلیغات بیش از ۲۶ هزار بار است.
در این بخش بیشترین سهم را دسته بازیها داشته و ۵۹ درصد از کل بازدیدهای روزانه را به خود اختصاص داده است. رکورددار بیشترین بازدید گشتوگذار نیز یک بازی بوده که در یک روز بیش از هشت میلیون و ۷۰۰ هزار بار دیده شده است.
بیشترین و کمترین بازدید روزانه از برنامهها و بازیهای موجود بر حسب موضوع در کافهبازار از دسته اکشن از بخش بازیها دارای بیشترین بازدید و کمترین بازدید مربوط به بخش آبوهوا در دسته برنامهها بوده است.
رشد دو برابری تماشای ویدئو ظرف دو ماه
تبلیغات ویدئویی نیز نوع دیگری از روشهای تبلیغاتی بازار است که بر اساس گزارشهای این پلتفرم، تعداد آگهیهای پخششده ویدئویی با هدف نصب یا آگاهی از برند بیش از ۷۴۲ هزار بار بوده است.
بیشترین کاربر غیرتکراری ماهانه که تبلیغ یک برنامه را دیدهاند، بالغ بر دو میلیون و ۲۵۰ هزار نفر بودهاند، رکورددار این قسمت بهمنماه ۹۹ با چهار میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر بوده که به تماشای ویئوهای تبلیغاتی نشستهاند. رکورد مجموع نصب بهدستآمده در یک روز از تبلیغات در ویدئو ۱۲ هزار بار و متعلق به یک بازی است.
۱ میلیارد دقیقه تماشای ماهانه ویدئو
پلتفرم بازار روزانه بیش از پنج میلیون ویدئو به نمایش میگذارد که در این بین مجموع دقایق تماشای ویدئو از سوی کاربران بازار در یک ماه چیزی در حدود یک میلیارد دقیقه است. این در حالی است که تا دیماه ۹۹، بیشترین مجموع دقایق تماشای ویدئو تا ۵۰۰ میلیون دقیقه بود و رشد دو برابری در ماههای بهمن و اسفند سال گذشته رقم خورده است.
تعداد نمایش ماهانه آگهی در تبلیغات ویدئویی بازار نیز رشد تصاعدی خود را دقیقا در همین دو ماه تجربه کرده است؛ تا دیماه ۹۹ پلتفرم بازار کمتر از ۸۰ میلیون ایمپرشن را تجربه کرده بود، اما در بهمن و اسفند به رکوردهای ۱۲۲ و ۱۳۵ میلیون ایمپرشن رسید.
چهار استان یزد، بوشهر، تهران و سمنان با ضرایب نفوذ ۲۳/۳، ۹۲/۲، ۵۹/۲ و ۳۲/۲ بالاترین تعداد نمایش آگهی نسبت به جمعیت استان را داشتهاند. بیشتر افرادی که در بازار به سراغ محتوای ویدئویی میروند، افراد بین ۲۵ تا ۳۵ سال هستند که ۸/۳۸ درصد را تشکیل میدهند.
۱۲ تا ۱۸ سالهها با ۲۴ درصد در رده بعدی قرار میگیرند و بعدتر شاهد گروه سنی ۱۹ تا ۲۴ سال با ۶/۲۳ درصد هستیم. به طور کلی علاقهمندان به تماشای محتوای ویدئویی را ۵۲ درصد زنان و ۴۸ درصد مردان تشکیل میدهند.