سرنوشت تاکسی‌های تلفنی درانتظار نمایشگاه‌های ماشین؟

سایت دیوار یک امکان تازه برای «مزایده فوری» ماشین معرفی کرده که اگر بگیرد، احتمالا بازار فروش حضوری ماشین در ایران سرنوشتی شبیه تاکسی‌های تلفنی خواهد داشت

سایت دیوار با معرفی خدمتی تازه به نام سکو امکان فروش فوری را به کاربران داده است. دیوار اعلام کرده شکل‌های جدید فروش خودرو در «سکو»، ترکیبی از همه مزایای فروش آنلاین و حضوری برای افراد است. اما این فقط یک اطلاعیه رسمی از دیوار است و اگر به جزئیات خبر دقت کنید متوجه می‌شوید ممکن است تغییر بزرگی در خرید و فروش ماشین در راه باشد. البته به شرطی که از این امکان (فیچر) جدید دیوار استقبال شود.

فروش آنلاین ماشین دقیقا چه تغییری کرده؟

فعلا در سایت‌های مانند دیوار و شیپور و باما و … شما فقط می‌توانید خودرو خود را آگهی کنید و خریدار که برای آن پیدا شد باید بقیه کارهای مربوط چانه‌زنی قیمت و سند زدن و به‌طور کلی توافقات معمول معامله را خودتان انجام دهید. اما حالا شما می‌توانید امیدوار باشید که تنها کافی است با قیمت پیشنهادی موافق باشید تا بقیه کارها توسط واسطه آنلاین‌تان انجام شود.

خود دیوار گفته استفاده از سکو باعث کمتر شدن هزینه رفت و آمد متقاضیان و کمتر شدن دردسر فروش خودرو در کشور خواهد. اما می‌توان گفت این ویژگی تازه، خداقل در روزهای ابتدایی برای کسانی که پول‌لازم هستند و نمی‌خواهند ماشین‌شان را مفت بفروشند طراحی شده اما در صورت موفق شدن می‌تواند بدل آنلاین نمایشگاه‌های ماشین در سراسر کشور شود. شیوه فروش هم به شکل مزایده طی یک بازه دو ساعته است.

فعلا چه خودروهایی را می‌توانید به مزایده بگذارید؟

کاربران برای ثبت سفارش فروش خودرو در سکو یا باید از سایت دیوار وارد شوند و روی گزینه فروش فوری کلیک کنند یا وارد سایت سکو شوند و فرم‌های مرتبط با فورش فوری (مزایده) را پر کنند. اما ضعف بزرگ فعلی سکو این است که هر خودرویی را نمی‌توان در آن فروخت. هرچند که انتظار می‌رود خیلی زود این محدودیت برداشته شود.

در این سایت ماشین‌های داخلی مانند پراید، تیبا و ساینا فروخته نمی‌شود. فعلا امور فروش خودروهایی مانند پژو 206 و 207 و اچ سی کراس با این شیوه جدید ممکن است اما همان‌ها هم محدودیت کیلومتری دارند. بر اساس اطلاعات این سایت، فروش خودروی مدل‌های پایین‌تر از ۱۳۹۷ و بالاتر از ۴۰ هزار کیلومتر امکان‌پذیر نیست.

اول بشورید بعد بفروشید!

برای اینکه ماشین‌تان را بتوانید به این شیوه تازه استارتاپی بفروشید اول باید آن را بشورید! بعد آن را به یکی از شعب سکو ببرید (فعلا فقط یک شعبه در سعادت‌آباد راه افتاده؛ یک ضعف بزرگ دیگر در برابر تعداد نمایشگاه‌های اتومبیل که مثل نقل و نبات در تهران فراوان‌اند.)، ماشین‌ کارشناسی فنی و قیمت گذاری پایه می‌شود، بعد به صورت آنلاین و طی دو ساعت به مزایده گذاشته می‌شود. بالاترین پیشنهاد به شما اعلام شده و اگر موافق باشید ماشین می‌رود برای سند خوردن و همان روز پولتان را می‌گیرید!

نمایشگاه‌های اتومبیل به سرنوشت تاکسی‌های تلفنی دچار می‌شوند؟

به نظر می‌رسد همانگونه که روزی پلتفرم‌های حمل‌و‌نقل اینترنتی مثل اسنپ و تپسی با معرفی یک امکان ساده، تحول بزرگی را در بازار حمل‌و‌نقل شهری رقم زدند می‌توان پیش‌بینی کرد در چند سال آینده بیزنس‌های ثروتمند نمایشگاه‌داری به سرنوشتی دردناک دچار شوند. البته با یک «اگر» بزرگ!

اگر ادعاهایی که دیوار طرح کرده درست از کار دربیایند و مهم‌تر اینکه فرهنگ کارشناسی و قیمت‌گذاری خودرو توسط پلتفرم‌های اینترنتی از سوی ماشین‌بازها و طبقه متوسط ایرانی به رسمیت شناخته شود.

در آن صورت شاید روزی که چندان هم دور نباشد به جای نمایشگاه‌های بزرگ خیابان‌های مطهری و عباس‌آباد و سهروردی؛ شعبه‌های فیزیکی برخی پلتفرم‌های اینترنتی دایر شود که مشتری‌ها، برای نهایی کردن مزایده‌های آنلاین خود، به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.