رشد بیسابقه آگهیهای ردشده در دیوار!
در سال ۹۸ روزانه ۱۱۷ هزار آگهی دیوار رد یا حذف شده است
گزارش سال ۹۸ دیوار نشان میدهد دو بخش بازار املاک و وسایل نقلیه پیشتاز ثبت آگهی در این پلتفرم اینترنتی هستند و با وجود محدودیتهایی که در سال گذشته در مورد درج قیمت این دستهها وجود داشت، اما باز حدود یکسوم از ۹۹ میلیون آگهی منتشرشده در سایت و اپلیکیشن دیوار مربوط به این دو بخش بوده است. رشد کلی تعداد آگهیهای دیوار هم حدود ۳۷ درصد بوده است. به طور متوسط روزی ۲۷۰ هزار آگهی در دیوار منتشر شده و رکوردشکنی روزانه هم متعلق به روز ۱۴ بهمن سال ۹۸ بود که کاربران آن ۳۷۵۵۰۰ هزار آگهی در دیوار منتشر کردهاند. بررسی رفتار کاربران ایرانی نشان میدهد ایرانیها یا دو ماه بعد از شروع سال یا دو ماه مانده به پایان سال بیشتر دادوستد میکنند! سادهتر اینکه اردیبهشت و بهمن پرآگهیترین ماههای دیوار بودهاند.
زیردسته فروش خودرو سواری هم در بین همه دستههای فرعی دیوار پرمشتریتر و پرمخاطبتر بوده است؛ آنهم با ثبت رکورد ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار آگهی در یک سال! گزارش دیوار نشان میدهد حدود ۲۰درصد از بازار خریدوفروش خودرو در شهر تهران در این پلتفرم اینترنتی جریان دارد. خودروسواری بخشی از دیوار است که در سال گذشته شاهد بیشترین توسعه نسبت به دیگر بخشهای آن بود و دو بخش پنل ویژه نمایشگاهداران و سرویس کارشناسی خودرو (کارنامه) به آن اضافه شده است.
سیطره دیوار بر بازار دادوستد و اجازه آنلاین خانه با رقم ۹۶ درصدی از دیگر آمارهای جالبتوجه گزارش سالانه این کسبوکار اینترنتی است. دیوار ۳۵ میلیون کاربر فعال دارد و اپلیکیشن آن هم توانسته ۲۰ میلیون نصب بگیرد. اپلیکیشنی که قدرت اصلی این پلتفرم در آن نهفته شده و بیش از ۹۴ درصد کاربران دیوار از طریق آن آگهیهای موردعلاقهشان را میبینند. سایت دیوار تنها سهمی ۶درصدی در بازدیدها دارد.
زیست ۴۴۷ هزار کسبوکار روی دیوار
در کنار کاربران حقیقی که بر اساس نیازهای موردی خود از دیوار استفاده میکنند گزارش دیوار نشان می دهد بیش از ۴۴۷ هزار کسب و کار خرد و متوسط هم برای معرفی خدمات یا محصولات خود از این پلتفرم استفاده میکنند. کسبوکارهایی که میتوان سهم بنگاههای املاک، وسایل و خدمات منزل و بنگاههای خودرو را در میان آنها پررنگتر از مابقی دید.
در دسته وسایل مرتبط با خانه، با یک رشد ۱۴۳ درصدی دیوار شاهد یک بازار ۱۷۰۰ میلیارد تومانی بوده است.
رشد عجیب آگهیهای ردشده!
یکی از بخشهای دیوار که در سالهای گذشته بارها مورد نقد و محل خبرسازی بوده نحوه نظارت بر آگهیها، راستیآزمایی آنها و مهمتر از همه جلوگیری از جعل و تقلب و کلاهبرداری در این سامانه اینترنتی بوده است. به نظر میرسد دیوار با سختگیری و پیچیدهتر کردن روال تایید هر آگهی به شکل بیسابقهای میزان آگهیهای ردشده را بالا برده است.
گزارش دیوار نشان میدهد در سال گذشته در مجموع بیش از ۲۳ درصد کل آگهیهای این پلتفرم حذف یا رد شدهاند. آگهیهایی که هم شامل آگهیهای منتشرشده قبلی و هم شامل آگهیهای ثبتشده در سال ۹۸ میشود.
به عبارتی بخش نظارت دیوار یکی از پرکارترین بخشهای این کسبوکار بوده و در سال گذشته به طور میانگین روزانه ۱۱۷ هزار آگهی را رد کرده است! آگهیهایی که یا تکراری بودهاند یا مربوط به دادوستد اقلام و کالاهای ممنوعه، نرمافزارهای بدون حق کپیرایت، یا آگهیهای دارای تصاویر و محتوای نامناسب.
گزارش کامل سال ۹۸ دیوار را از اینجا دانلود کنید