جزئیات سرمایهگذاری اعضای باشگاه اینوستار روی بازی فریج
گفتوگو با مهدی زیودار درباره سرمایهگذاری اینوستار روی یک بازی اماراتی
به تازگی خبر سرمایهگذاری گروهی از سرمایهگذاران ایرانی روی یک بازی اماراتی با یک شیوه تازه در اکوسیستم استارتاپی دهان به دهان شده. سراغ مهدی زیودار رفتیم که سایت اینوستار را راه انداخته که در آن سرمایهگذارهای خرد و درشت برای همفکری و یافتن فرصتهای تازه دور هم جمع شدهاند تا از جئیات این ماجرا بشنویم.
آقای زیودار کمی درباره فعالیت های تازهتان در اینوستار و البته سرمایهگذاری این برند روی یک استارتاپ که اخیرا اتفاق افتاده توضیح دهید.
قبل از آنکه توضیحی درباره سرمایهگذاری روی این استارتاپ بدهم، لازم است باشگاه اینوستار را معرفی کنم. درجریان هستید که اقتصاد کشورمان در سال های گذشته دچار تزریق نقدینگیهای زیادی بوده که در بازارهای مختلف تلاطمهایی ایجاد کرد.
نقدینگیهای موجود در دست مردم، هربار وارد بازاری میشود. یکبار وارد بازار طلا میشود، یکبار وارد بازار ارز و یکبار وارد بازار بورس. الان هم که مد بازار کریپتوکارنسی است. اگر استارتاپها را در قالب یک بازار در نظربگیریم، بازار استارتاپها خیلی موردتوجه قرار نگرفته و مردم سرمایه قابلتوجهی را وارد این مارکت نکردهاند.
ما در بازار اینوستار ازمیان کسانی که قصد دارند در بازارهای مختلف سرمایهگذاری بکنند، عضوگیری کرده و جمعی را تشکیل دادهایم. اعتقادمان هم این است که بایستی بهصورت حرفهای به سرمایهگذاری نگاه کرد. استکلاسها (Asset Classes) را باید به صورت پورتفو رعایت کنیم تا سرمایههای مردم به صورت متناسب در مارکتهای مختلف سرمایهگذاری شود.
توجه به استارتاپها در اینوستار به چه دلیل است؟
ما تاکید داریم که باید بخشی از پرتفوی سرمایهگذاری یا است الوکیشن (asset allocation) در پروژههای استارتاپی یا تکنولوژی باشد تا بهعنوان بخشی از پورتفو باعث کاهش ریسک یا افزایش بازده آن شود. به خصوص در زمینه تکنولوژیها و نوآوریهایی که امکان رشد بالایی دارند.
اینوستار چند عضو دارد و چطور فعالیت میکند؟
در دوماه گذشته نزدیک به 150تا 160نفر به عضویت باشگاه اینوستار درآمدهاند و سعی داریم با استفاده از خردجمعی و از طریق به اشتراکگذاشتن ایدهها، تحلیلها و فرصتهای سرمایهگذاری به همدیگر کمک کنیم تا سرمایهگذاریهای بهتری داشته باشیم.
در اینجا خود اعضای باشگاه هستند که باهمدیگر درباره تحلیلهایشان از بازار و فرصتهای سرمایهگذاری صحبت میکنند. درطی دوماه اخیر که دوستان دورهم جمع شدهاند بازدهیهای خوبی را هم از بازار کریپتو و هم از بازارهای دیگر گرفتهاند.
در مورد ورود اینوستار به صنعت گیم و سرمایهگذاری روی یک استارتاپ در این حوزه بگویید…
همانطور که میدانید یک استارتاپ برای رسیدن به درآمدی قابل تقسیم ممکن است زمان زیادی را صرف کند. بنابراین از آنجایی که امکان درآمد زودهنگام در صنعت گیم نسبت به سایر استارتاپها بیشتر است و اعضای باشگاه هم نگاه درآمدزایی و کسب سود نقدی به پروژهها دارند، یکی از حوزههایی که موردتوجه آنها قرار گرفته صنعت گیم است.
بخصوص گیمی که بعد از تولید در بازارهای بینالمللی منتشر بشود. در همین راستا در طی یک نشست آقای حمزه آزاد که از فعالین باسابقه بازار گیم هستند برای اعضای باشگاه از صنعت گیم در ترکیه و حتی بازار بینالمللی صحبت کردند و به خوبی شرح دادند که صنعت گیم درترکیه و در دنیا چه وضعیتی دارد.
چیزی که مشهود است این که صنعت گیم درترکیه به شدت درحال رشد است و چند تولیدکننده (publisher) بزرگ گیم دنیا در ترکیه مستقر هستند و یک بازار چندمیلیون دلاری در این کشور ایجاد شده است. ازطرفی باتوجه به تحریمهای موجود و مشکلاتی از این قبیل ایران از چنین فضایی برخوردار نیست.
انیمیشنی به اسم freej یکی از برندهای انیمیشن در امارات است که ظاهرا درمیان کشورهای عربی محبوبیت زیادی دارد. با صاحب این برند صحبتهایی کردهایم و توافق اولیهای شکل گرفته است مبنی بر اینکه که از کاراکترهای این انیمیشن در تولید پروژهای باعنوان freej game استفاده شود. مانند همان کاری که در ایران بر روی دیرین دیرین انجام شد و محبوبیت کاراکترهای آن به تولید یک بازی موفق منجر شد.
تمامی این موارد و امکان کسب درآمد دلاری از این طریق برای اعضای باشگاه تصریح و قرار شد بخشی از پشتیبانی و تولید این بازی در ایران و بخشی هم درترکیه انجام شود.
برآورد کردیم که یک عددی برای تولید این بازی نیاز است و بعد از صحبت با چند تولیدکننده (publisher) بینالمللی قرار شد یکی از ده تولیدکننده برتر دنیا این بازی را در کشورهای عربی منتشر کند.
این پروژه کی شروع خواهد شد و به بازار میآید؟
درکل صنعت گیم در این کشورها مصرفکننده زیادی دارد و باتوجه به اینکه درآمدهایشان خوب است پول خوبی برای خرید این محصولات هزینه میکنند. لذا یک برآورد پنج تا شش ماهه از تولید این بازی داریم و بعد هم نوبت انتشار آن است.
آقای آزاد یک بسته سرمایهگذاری را تعریف و طراحی کردهاند که به ما میگوید چطور آن را برای آدمهای عام جذاب کنیم تا راضی بشوند بخشی از پرتفوی سرمایهگذاریشان برروی این بازی انجام شود بهطوری که امکان کسب درآمد دلاری در یک دوره سهساله در این گیم را داشته باشند. البته درصورتی که نتیجه مناسبی به دست بیاید و آپدیتهای لازم بر روی بازی انجام شود این مدت قابلتمدید خواهد بود.
چند نفر از اینوستار حاضر شدند روی این بازی سرمایهگذاری کنند و با چه مبلغی؟
خوشبختانه بعد از پرزنت، ششنفر از اعضای باشگاه برروی این game سرمایهگذاری کردند و تعدادی از یونیتهای آن واگذار شد. در حال حاضر برای این پروژه حدود 500 میلیون تومان تامین مالی شده و وارد مرحله تولید شدهایم.
به نظر میرسد این یک شکل تازه از سرمایهگذاری در پروژههای استارتاپی در ایران بوده است؟
تفاوت این جذب سرمایه با جذب سرمایههای دیگری که انجام شد در این است که در اینجا ما با وی.سی یا (Venture Capital) طرف نیستیم بلکه سرمایهگذاران ما افراد عادی هستند. یعنی کسانی که تا دیروز در پورتفویشان کریپتو بوده است، ارز بوده است و طلا و … با تلاشی که انجام شد ترغیب شدند بخشی از این پرتفویشان را برای روزهای مبادا وارد حوزه استارتاپها و تکنولوژی بکنند.
باتوجه به اینکه بازارهای ارز و بورس همیشه صعودی نیستند و ممکن است دچار رکود شوند لذا سعی کردیم با فرهنگسازی مردم را به این حوزه علاقهمند کنیم. در حال حاضر فقط دوماه ازعمر باشگاه اینوستار میگذرد اما اولین قرارداد جذب سرمایهمان را برای اعضای باشگاه انجام دادیم و همانطورکه می بینید یک گیم در دست تولید است. این باشگاه مولتی مارکت است و از کارشناسها و تحلیلگرانی بهرهمند است که در بازارهای مختلف فعالاند.