پست و استارتاپهای کشاورزی: سفارشهایی که مشتومال میشوند!
مشکلات پستی استارتاپها رویههای این کسبوکارها را با چالش مواجه کرده است
پستپلاس، پهپاد پستی، سورپرایز وزیر جوان، تحول در پست، همکاری پست با الوپیک و اسنپ … اینها خبرهایی بود که در یکی دو سال اخیر شرکت ملی پست و مدیران وزارت ارتباطات مخابره کردهاند تا بگویند پست کشور میخواهد خود را بهروز کند.
اما استارتاپهای مختلف از جمله استارتاپهای کشاورزی که میخواهند محصولات تازه جوامع محلی و روستایی را از جاهای دور و نزدیک کشور به دست کاربران خود برسانند، روایتی دیگر از ماجرای خدمات پستی دارند.
آنها میگویند پست در برابر تحولی که در حوزه محصولات کشاورزی اتفاق افتاده خود را به روز نکرده. محصولات آنها درست به دست مشتریان نمیرسد و سفارشها گهگاه گم میشوند، گاهی دپو میشوند و گاهی هم به این شکل به دست مشتری میرسند.
تصاویری که نشان از کمبودهای پستی برای استارتاپها و آنلاینها میدهد
عکس سمت راست را استارتاپ گیلانی واجارو که در زمینه ارسال محصولات کشاورزی فعال است در اختیار ما گذاشته. با این توضیح که این بادامزمینیها در یک جعبه پلاستیکی محکم بودهاند، حسابی پوشال و کاغذ دور آن پیچاندهاند و نتیجه شده این!
عکس سمت چپ هم مربوط به کسبوکار آنلاین چائوهانا در سرپل ذهاب است که عسلهای ارسالیشان شکسته دست مشتری رسیده و مجبور شدهاند با قبول خسارت مشتری یک بار دیگر برای او کالا را ارسال کنند.
ویدئویی هم در اینستاگرام آیچیزها منتشر کردهایم که مربوط است به ارسال عسل برای مشتری از طرف استارتاپ آهوتا که خب نتیجه عملکرد پست هوشمند و استارتاپدوست کشور در ویدئو حسابی مشخص است.
چندی پیش هم پست استان بوشهر محدودیتهایی برای کسبوکارهای خرد این استان ایجاد کرده بود که البته با پیگیری برخی مسئولان اقتصادی رفع شده.
گویا پست بوشهر به دفاتر خدماتی گفته بود حق ندارند بسته بالای دو کیلوگرم را تحویل بگیرند و همچنین با اعمال محدودیت روی تعداد ارسال بستههای پستی هر دفتر پستی را ملزم کرده بود روزانه تنها ۵ بسته ارسال کنند. محدودیت فعلا رفع شده اما تصمیمگیریهای استانی آنهم به این شکل تن هر کسب وکار آنلاینی را به لرزه میاندازد!
حملونقل و ارسال پستی یکی از زیرساختهای توسعه کسبوکارهای آنلاین و استارتاپهاست. توسعه عدالت اقتصادی در روستاها و استانهای مختلف کشور جز با دسترسی به یک سیستم مطمئن و بهروز ارسال کالا ممکن نیست. به نظر میرسد این بخش از زیرساخت اقتصادی کشور هنوز خود را با کسب وکارهای آنلاین هماهنگ نکرده.
اگر شما هم یک کسب وکار آنلاین دارید و در زمینه ارسال محصولات خود با پست و رویههای آن گرفتاری دارید به ما پیام دهید یا کامنت بگذارید.
فکر میکنید چه روش های دیگری را میتوان برای غلبه بر این چالش در پیش گرفت؟