وقتی نوآوری در تضمین کیفیت متجلی میشود: یک تجربه در رامک
کنترل نوسان موسیر در محصولات لبنی رامک چطور با تکیه بر نوآوری انجام میشود؟
محتوای برند | شرکتهای تولیدی نوآور در دنیا در حال تجربه یک تحول بزرگ در فرآیندها، خطوط تولید، شبکه توزیع و مهمتر از آن حفظ و ارتقای کیفیت محصولات خود هستند. تجربهای که با ورود فناوریهای تازه، استفاده از مفهوم نوآوری باز، پایش مداوم و مستمر تجربه مشتری و استخراج دادههای قابلاتکا از بازخوردهای مشتریان ممکن شده است.
صنایع غذایی در کنار همه دغدغهها و اولویتهایی که بخشهای مختلف تولیدی برای به کارگیری نوآوری و ارتقای سطح خدمات خود دارند، با چالش بزرگی به نام سلامت محصولات و استانداردهای یکپارچه مواد اولیه (هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی) مواجه اند. چالشی که جز با به کار گرفتن رویکردها و فرآیندهای نوآورانه و استفاده از دانش متخصصان مختلف نمیتوان برای عبور از آن چارهای اندیشید.
رامک به عنوان یکی از بازیگران مطرح، شناختهشده و معتبر صنایع غذایی همیشه در تلاش بوده تا با تزریق نوآوری، به استانداردهای منسجم و ثبات کیفیت در محصولات مختلف خود برسد. یک نمونه از این یکدستی و دغدغه را میتوان در چالش این شرکت برای رسیدن به ثبات فاکتور موسیر در محصول ماست موسیر رامک، ردگیری کرد. دغدغهای که شاید در بسیاری از تولیدات موجود در بازار یک مسئله غیرجدی و با اولویت کم درنظر گرفته شود. اما متخصصان رامک با اهتمام ویژه تلاش کردند در یک برنامه مدون و دقیق به استانداردهایی برسند که تجربه خوشایندتری را برای مشتریان این برند غذایی رقم بزند.
چرا موسیر مهم شد؟
ما معتقدیم آزمودن فرضیههای زیربنایی در هر کسبوکاری با جدیت زیاد، موجب کاهش ریسک شکست میشود. از طرفی طراحی مطلوب و ارائه موفق آنچه مشتری انتظار دارد تنها با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله گرفتن اطلاعات از سیستم مدیریت ارتباطات با مشتری (CRM) و بازرسیهای منظم در طول فرایند تولید ممکن میشود. این روزها توجه دقیق و کارشناسی به تغییرات سریع در خواستهها و اولویتهای مشتریان سازمانها یکی از عوامل کلیدی موفقیت در محیطهای متلاطم به شمار میرود.
ما در رامک دریافتیم زمانی که حجم بالانس تانک تولید ماست موسیر پایین است میزان موسیر کمتری به محصول نهایی تزریق میشود و این امر موجب ایجاد محصولاتی با درصد متفاوت از موسیر میشود. اگرچه این واریانس بسیار ناچیز بود اما دغدغه رسیدن به استانداردهای یکپارچه باعث شد تا با کمک متخصصان داده، مسئله به شیوهای نوین راهکاریابی شود.
مسئله اساسی این بود که تفسیر دادهها نشان میداد میزان موسیر موجود در محصول در حالتی که بالانس تانک نیمهپر است تفاوت محسوسی با زمانی که بالانس تانک پر یا در حجم پایین بود دارد. با آنالیز واریانس دوطرفه تاثیر عاملهایی چون نازل، حجم بالانس تانک و مدت زمان تولید بر وزن موسیر نهایی محصولات بررسی شد. فرآیندی که در نهایت و با پیادهسازی روش کنترل فرایند آماری (SPC) بر روی محصول شیر ESL استانداردها و دستورالعملهای تازهای را در خط تولید این محصول تعریف کرد.
رامک اعتقاد دارد با توجه به مشکلات ناشی از تورم اقتصادی در جامعه؛ حفظ کیفیت محصول، ثبات ویژگیهای آن و شناسایی هرگونه نوسان و رفع سریع آن؛ ضمن ایجاد تجربه خوشایندتری برای مصرفکنندگان و رعایت حداکثری حقوق آنها، به حفظ سهم بازار برندها منجر میشود.
ما در رامک بهکارگیری نوآوری را حق مشتری میدانیم و در شرایط کنونی که مصرفکننده به درستی؛ با وسواس و اطلاعات بیشتری اقدام به خرید میکند پایش مداوم خطوط تولید به کمک متدهای نوآورانه را بخش ثابتی از فرآیندهای خود تعریف کرده و از این رهگذر میخواهیم محصولاتی با نوسان کیفیت حداقلی راهی بازار کنیم.