برنامه‌های استارتاپ آرتور۲۴ برای گردشگری مشهد

گفت‌وگوی آی‌چیزها با سروش سعادت هم‌بنیان‌گذار پلتفرم چندزبانه آرتور ۲۴

مسعود شاه‌حسینی، آی‌چیزها| آرتور ۲۴ استارتاپی است فعال در حوزه گردشگری که خدمات مختلفی به توریست‌ها به ویژه توریست‌های درمانی ارائه می‌کند. استارتاپی که سال ۹۸ راه‌اندازی شده و ایده‌‌اش مبتنی بر ساختن پلتفرمی جامع برای پاسخ‌گویی به تقاضای رو به رشد در صنعت گردشگری سلامت است.

پلتفرمی که بر اساس مدل همکاری اشتراکی خدمات را بدون واسطه به گردشگران سلامت و با قیمت‌های رقابتی و شفاف عرضه می‌کند و در این مسیر خدمات خود را با مشاوره و رزراوسیون و بازاریابی و ترجمه همزمان به چندین زبان زنده دنیا تکمیل کرده است.

سروش سعادت، هم‌بنیان‌گذار آرتور ۲۴ می‌گوید بخشی از فعالان صنعت گردشگری سلامت در ایران از تغییراتی که در نیازهای گردشگران سلامت و ابزارهای پاسخ‌گویی به آن رخ داده، آگاه نیستند و به همین دلیل آن‌ها به فکر افتاده‌اند که پلتفرمی بومی براساس تجربه‌های کشورهای پیشرو ایجاد کنند.

نکته‌ای که سعادت بر آن تاکید می‌کند، خلاء محتوایی درباره خدمات گردشگری سلامت در کشور است که به گفته او جایگاه ایران را در بازار منطقه‌ای و جهانی صنعت گردشگری سلامت، به رغم وجود ظرفیت‌های مناسب پایین نگه داشته است.

آرتور ۲۴ در بخش بازاریابی دیجیتال و تولید محتوای اختصاصی حضوری فعال دارد و بازخوردمحور است و مدل همکاری‌اش با مراکز درمانی و بیمارستانی به جای قدرالسهمی بودن براساس اشتراک در هزینه و ریسک است.

سعادت می‌گوید پلتفرم آن‌ها سه گروه هدف اصلی دارد که به هر کدام نیز متناسب با زمینه فعالیت‌شان، مجموعه‌ای از خدمات را ارائه می‌کنند. گفت‌و‌گوی ما را با هم‌موسس آرتور ۲۴ می‌خوانید.

آرتور ۲۴ را توضیح دهید که چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

آرتور۲۴ پلتفرمی آنلاین با هدف معرفی بهینه ظرفیت‌های گردشگری سلامت کشور به متقاضیان داخلی و خارجی است که از سال ۱۳۹۸ به صورت تخصصی شروع به فعالیت نموده است.

چارچوب این پلتفرم با الهام از مدل‌های تعاملی میان خدمات‌دهنده و خدمات‌گیرنده، فرصت معرفی را به طرف اول و حق انتخاب را به طرف دوم اعطا می‌کند. نقش این پلتفرم ایجاد زیرساخت لازم، ارائه خدمات بازاریابی دیجیتال، فراهم کردن امکان ارتباط بدون واسطه میان پزشک و بیمار، ترجمه غیرحضوری و تسهیل فرایند سفر است.

ارائه خدمات آنلاین مشاوره و رزرواسیون به همراه محتوای کامل در بخش‌های سلامت، هتلینگ، و جاذبه‌های گردشگری ایران به هشت زبان زنده، دنیا امکان برقراری ارتباط موثر با بیش از ۵ میلیارد نفر در سراسر دنیا را فراهم کرده است.

در گردشگری سلامت با اینکه صنعتی به شدت مستعد رشد است، جای خالی یک پلتفرم قدرتمند خالی است. چه شد که شما به فکر عملی کردن ایده پلتفرم‌سازی در گردشگری سلامت افتادید؟

مهمترین عامل محرک این ایده، نبود زیرساخت منسجم برای پاسخ‌گویی به تقاضای رو به رشد این صنعت در کشور و بهره‌گیری از روش‌ها و ابزارهای سنتی در جذب گردشگر سلامت بود

متاسفانه بخشی از فعالان صنعت گردشگری سلامت در کشور ما هنوز سنتی عمل می‌کنند و این جوابگو نیست. همچنین استفاده کشورهای پیشرو در این بازار از مدل‌های مشابه آرتور۲۴ در بخش بازاریابی، انگیزه دو چندانی برای عملی نمودن این ایده ایجاد کرد.

خلاء محتوایی به زبان‌های دیگر درباره خدمات موجود در ایران و استقبال مخاطبان بیش از ۳۰ کشور در فضای مجازی به محض ورود آرتور۲۴ به موتورهای جستجو و رسانه‌های اجتماعی نیز انرژی کافی به تیم جهت توسعه کار تزریق کرد. مسلما، بازخوردمحور بودن این پلتفرم به اعتمادسازی و رضایتمندی مخاطبان کمک شایانی کرده است.

پلتفرم گردشگری سلامت آرتور ۲۴ چه مزیت‌ها و فرصت‌هایی را برای بازیگران مختلف و پرشمار صنعت گردشگری سلامت فراهم می‌کند؟

بازیگران متعددی در این صنعت ذی‌نفع هستند که آرتور۲۴ بصورت مستقیم یا غیرمستقیم با آن‌ها در ارتباط و تعامل خواهد بود. مراکز خدمات درمانی و زیبایی و پزشکان دارای مجوز برای فعالیت در صنعت گردشگری سلامت از جمله گروه‌های هدف اصلی آرتور۲۴ هستند.

ما در پلتفرم‌مان به خدمات‌دهندگان استقلال عمل و امکان ارائه مشاوره به گردشگران سلامت می‌دهیم. به‌طوری که این مراکز می‌توانند به صورت مستقیم با بیماران ارتباط گرفته، نرخ‌گذاری واقعی و به‌دور از دخالت دلالان را انجام دهند و برای افزایش رضایت بیماران نیز پیگیری‌های پس از ارائه خدمت را انجام دهند.

به طور کلی همکاری با آرتور۲۴ برای بازیگران کلیدی صنعت گردشگری سلامت مزیت‌های زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به ایجاد پروفایل پزشک یا مجموعه خدمات درمانی یا زیبایی با رویکردی بازخوردمحور در وبسایت و نسخه موبایلی آرتور۲۴، معرفی هوشمند خدمات سلامت و زیبایی مجموعه‌های همکار به گردشگران خارجی و متقاضیان داخلی به هشت زبان، نرخ‌گذاری مستقیم خدمات سلامت و زیبایی به ریال و یورو برای تمامی خدمات با قابلیت به‌روزرسانی لحظه‌ای، ارتباط مستقیم با بیمار از طریق متنی یا صوت یا تصویری قبل از مراجعه آن‌ها و دریافت سابقه پزشکی بیماران خارجی و ترجمه در صورت نیاز اشاره کرد.

ما در پلتفرم‌مان به خدمات‌دهندگان استقلال عمل و امکان ارائه مشاوره به گردشگران سلامت می‌دهیم. به‌طوری که این مراکز می‌توانند به صورت مستقیم با بیماران ارتباط گرفته، نرخ‌گذاری واقعی و به‌دور از دخالت دلالان را انجام دهند و برای افزایش رضایت بیماران نیز پیگیری‌های پس از ارائه خدمت را انجام دهند.

همچنین در پلتفرم آرتور ۲۴  امکان دریافت پیش‌پرداخت از بیماران خارجی، امکان ترجمه غیرحضوری آنلاین در هنگام مراجعه بیمار خارجی یا همراهی کردن آن‌ها با راهنمایان آموزش‌دیده دیده شده است.

بخشی از کار نیز تهسیل فرآیند سفر بیماران خارجی پس از مشاوره مجازی و نوبت‌دهی که شامل ویزا، هتل، ترانسفر و گشت‌های تفریحی است. همچنین امکان پیگیری روند درمان پس از بازگشت بیماران خارجی و ثبت بازخورد نیز در پلتفرم آرتور ۲۴ وجود دارد.

به شرکت‌های گردشگری سلامت و تاسیسات گردشگری مثل هتل‌ها و مراکز خرید و… چه خدماتی ارائه می‌کنید؟

آرتور۲۴ با تعاملی دو جانبه با شرکت‌های دارای مجوز، زیرساخت آنلاین برای معرفی بسته‌های مورد نیاز گردشگران سلامت در تمامی حوزه‌های گردشگری را فراهم می‌کند.  به شرکت‌های گردشگری سلامت امکان معرفی و تبلیغ پکیج های اختصاصی در بستر سایت را می‌دهیم. همچنین شرکت‌های گردشگری سلامت در اقصی نقاط کشور امکان همراهی و پذیرش گردشگران سلامت ارجاعی از آرتور۲۴ را خواهند داشت.

درباره تاسیسات گردشگری شامل هتل ها و مراکز تفریحی و خرید، ما این امکان را فراهم کرده‌ایم که گردشگان داخلی و خارجی بتوانند از ۱۲۰۰ هتل به صورت آنلاین رزرواسیون انجام دهند که در تمام موارد نیز داده‌کاوی از بازخوردهای مهمانان جهت بهبود کیفی خدمات انجام می‌شود. امکان تعریف تخفیف ویژه برای گردشگران سلامت و دادن پیشنهادهای ویژه امکانات گردشگری به مسافران از قبیل مراکز خرید و اماکن تفریحی بر اساس موقعیت مکانی نیز در آرتور ۲۴ دیده شده است.

ضمن اینکه ما با لیدرها و راهنمایان تخصصی گردشگری سلامت نیز امکان همکاری را داریم. یعنی این گروه‌ها در صورت تمایل گردشگر به صورت مستقیم با آرتور۲۴ و بر اساس تعرفه مصوب و ساعت کاری از پیش تعیین شده همکاری می‌کنند که به طور قطع در افزایش کیفی تجربه سفر گردشگران تاثیر مثبت خواهد داشت.

در نهایت به بخش حمل و نقل می‌رسیم. ما با هماهنگی‌هایی که با هتل‌ها و مراکز خدمات درمانی انجام می‌دهیم، از ظرفیت‌های موجود برای ایاب و ذهاب گردشگران استفاده خواهیم کرد. در این زمینه دو مولفه‌ای که برایمان اهمیت ویژه‌ای دارد، کیفیت و امنیت حمل و نقل است.

پلتفرم گردشگری سلامت آرتور ۲۴ چند بیمارستان و مرکز درمانی را زیر پوشش دارد؟

ما در ۴ شهر بزرگ کشور با ۱ بیمارستان و ۲۴ مرکز خدمات درمانی در بخش‌های زیبایی، چشم‌پزشکی، دندانپزشکی، ارتوپدی و تغذیه و رژیم درمانی همکاری داریم. درواقع مجموعه‌های درمانی باید واجد شرایط و ویژگی‌هایی باشند که ما در آرتور ۲۴ امکان همکاری با آن‌ها را داشته باشیم.

از جمله اینکه به جذب گردشگران سلامت داخلی و خارجی علاقمند باشند؛ خدمات تخصصی و باکیفیت را قیمت رقابتی عرضه کنند؛ حداقل یک نیروی انسانی مسلط به زبان‌های انگلیسی و عربی در مجموعه خود داشته باشند.

دسترسی به اینترنت و پاسخ‌گویی زیر ۶ ساعت به گردشکران سلامت و برخورداری از امکان رفاهی مکفی برای مراجعه‌کنندگان داخلی و خارجی نیز مواردی‌اند که جزء اولویت‌های آرتور ۲۴ برای همکاری با مراکز درمانی و بیمارستان‌هاست.

مراکز درمانی که در پلتفرم گردشگری سلامت آرتور ۲۴ حضور دارند، همان مراکزی هستند که مجوز رسمی پذیرش گردشگران سلامت را دارند؟

آرتور۲۴ تنها با مراکزی که مجوزهای لازم را دارند همکاری می‌کند. با توجه به اینکه بحث ارائه مشاوره آنلاین به طور کامل برعهده خدمات‌دهنده است و تیم آرتور۲۴ دخالتی در این امر تخصصی نخواهد داشت، طبیعی است که آنچه بیشترین اهمیت را برای ما دارد، اعتبار مجموعه‌های همکار و داشتن مجوزهای رسمی فعالیت است.

قیمت‌گذاری خدمات و پکیج‌های درمانی در مراکز درمانی چگونه است؟ از یک سو نوسانات ارزی مسئله‌ساز است و دوم اینکه نرخ خدمات در مراکز درمانی لزوما یکسان نیست و ممکن است در عمل نرخی که به بیماران خارجی در یک مرکز ارائه می‌شود با آنچه که در پلتفرم گردشگری سلامت آرتور ۲۴ اعلام شده، متفاوت باشد. در بحث قیمت‌گذاری چگونه این چالش‌ها را رفع می‌کنید؟

الگوی ارائه خدمات در پلتفرم آرتور ۲۴ به چه شکل است؟

قیمت‌گذاری در پلتفرم آرتور ۲۴ بر عهده خدمات دهنده است و به‌روز رسانی قیمت‌ها نیز در صورت تمایل به طور لحظه‌ای و در کل به صورت دوره‌ای انجام می‌پذیرد. قیمت‌ها به صورت شفاف در دسترس عموم قرار دارند و همین هم امکان رقابتی‌تر شدن فضا را فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که قیمت‌های پیشنهادی به یورو عموما ثابت بوده و از نوسانات قیمت‌های ریالی در امان هستند.

آرتور ۲۴ در سال ۹۸ تاسیس شده و به هشت زبان زنده دنیا خدمات گردشگری سلامت ارائه می‌کند.

توجه داشته باشید که مخاطب اصلی آرتور۲۴ گردشگران سلامت بین‌الملی هستند و بنابراین الگوی ما خدمت‌محور است. در عین حال روند برندسازی مراکز خدمات درمانی نیز با توجه به بازخوردمحور بودن رویکردمان قابل انجام است.

در مجموع چند خدمت درمانی در تخصص‌های مختلف در پلتفرم آرتور ۲۴ عرضه شده است؟

تا این لحظه ۱۳۱ خدمت در زیرشاخه‌های مختلف درمان و زیبایی را به گردشگران سلامت ارائه می‌کنیم.

خدمات در پلتفرم آرتور ۲۴ به چند زبان عرضه می‌شود؟

به هشت زبان فارسی، انگلیسی، عربی، آلمانی، فرانسوی، چینی، کره ای و روسی

در زمینه بازاریابی و برای اینکه بیمارستان‌ها و آژانس‌های مختلف از پلتفرم گردشگری سلامت آرتور ۲۴ استفاده کنند، چه برنامه‌ای دارید؟

ما با تکیه بر اصول اخلاقی در حوزه تجارت و همچنین ایجاد حس اعتماد متقابل سعی بر آن داشته و داریم که با هم‌افزایی به رشد خود و مجموعه‌های همکار کمک کنیم.

در بحث گردشگری سلامت به طور خاص، کلینیک‌ها همکاری ما به صورت اشتراکی است و این با الگوی رایج قدرالسهمی تفاوت‌های بسیار دارد. البته دوره آزمایشی رایگان برای درک بهتر نحوه همکاری را در نظر گرفته‌ایم.

استارتاپ‌ها نقشی برجسته دارند و اگر به صورت جدی‌‌تر وارد میدان شوند، شاهد آغاز یک بازی برد برد برای تمامی ذی‌نفعان صنعت گردشگری در مشهد خواهیم بود.

در این مدل همکاری، طرفین در حوزه‌ تخصصی خود اعم از مشاوره و طبابت از یک سو و بازاریابی و تسهیل سفر از سوی دیگر فعالیت می‌کنند و در نتیجه هزینه و ریسک بین دو طرف تقسیم می‌شود. نتیجه این مدل همکاری کاهش چند برابری هزینه‌های تبلیغاتی برای مراکز درمانی و زیبایی و افزایش درآمد در هر مورد ارجاعی است.

یعنی چون پورسانت حذف شده، در میان مدت به شفاف‌سازی قیمت‌ها و کاهش هزینه‌ها برای بیماران و سلامت‌جویان نیز منجر خواهد شد.

همین مدل درباره شرکت‌های تسهیلگر و آژانس‌ها نیز صادق است. گرچه معتقدیم مدل همکاری ما لزوما نوآورانه و جدید نیست، اما تنها در سال‌های اخیر و به دلیل گسترش استفاده از ابزارهای اینترنتی و آشنا شدن مخاطب عام با فضای مجازی، در ایران و کشورهای در حال توسعه توجیه‌پذیر شده است.

آرتور ۲۴ روی چه بازارهایی بیشتر تمرکز دارد؟ بازار افغانستان برای شما چقدر مهم است؟

اولویت ما تمرکز بر کشورهایی است که شرط ویزا را به کلی لغو کرده‌اند یا اینکه فرایند گرفتن ویزای آن‌ها پیچیده‌ و زمان‌بر نیست. در عین حال به علت تشابهات فرهنگی و زبانی و نزدیکی جغرافیایی، به بازار افغانستان توجه ویژه داریم.

برای توسعه بازار گردشگری سلامت مشهد چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ نقش استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای نوپا در این زمینه چقدر موثر است؟

گردشگران داخلی و خارجی پیوسته به شهر مشهد به واسطه میزبانی از بارگاه مطهر رضوی توجه خاصی نشان داده‌اند. جدا از جذابیت‌های مذهبی و فرهنگی مشهد، این شهر از لحاظ زیرساخت و امکانات گردشگری نیز در زمره شهرهای سطح اول کشور قرار دارد.

نقش اصلی کسب و کارهای نوپا برای موفقیت و البته رونق دادن به صنعت گردشگری سلامت این کلانشهر، معرفی بهینه امکانات در فضای مجازی و تسهیل فرآیند سفر است. از ساده‌ترین قدم‌ها نظیر امکان رزرو اینترنتی اماکن گردشگری مانند موزه‌ها، پارک‌ها، و رستوران‌ها، تا تولید محتوای با کیفیت به صورت متنی و تصویری برای بالغ بر یک میلیارد مسلمان، استارتاپ‌ها نقشی برجسته دارند و اگر به صورت جدی‌‌تر وارد میدان شوند، شاهد آغاز یک بازی برد برد برای تمامی ذی‌نفعان این صنعت در مشهد خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.