ست پلت به دنبال یک بازار ۲.۴ میلیون هکتاری

تحلیل ماهواره‌ای زمین‌های کشاورزی با کمک استارتاپ ست ‌پلت

ست ‌پلت، استارتاپی است که با استفاده از تحلیل تصاویر ماهواره‌ای به کشاورزان مشاوره می‌دهد تا دوره داشت محصولات خود را مدیریت کنند. امید همتی، مدیر مارکتینگ استارتاپ ست پلت ۲۹ ساله و در دانشگاه کارشناسی ارشد عمران خوانده است. به گفته همتی این استارتاپ به کشاورزان داده می‌دهد تا بدانند در کدام قسمت زمین، چه اتفاقاتی افتاده است، برای مثال، در کدام قسمت گیاهان آسیب دیده‌اند، یا نیازمند کود یا آب بیشتری هستند و در نهایت به کشاورزان کمک می‌کند که دوران داشت محصول خود را مدیریت کنند. تیم ست‌ پلت از ۵ هم‌بنیانگذار تشکیل شده است و پنج نفر هم به عنوان کارمند با آن همکاری می‌کنند. روایت امید همتی از خدمات این استارتاپ کشاورزی را بخوانید.

زمینه فعالیت ست ‌پلت

کشاورزان با ثبت نام در وب سایت ست ‌پلت و خرید اشتراک ماهیانه، نقشه‌هایی که به صورت متوسط هر ۶ روز یکبار از زمین‌های آن‌ها تهیه می‌‌کنیم و در پنل آن‌ها قرار می‌دهیم، را می‌‌بینند و می‌توانند از توصیه‌های ست ‌پلت استفاده کنند و در صورت نیاز به مشاوره‌های بیشتر می‌توانند با مهندسان کشاورزی که در تیم ما حضور دارند تماس بگیرند و مشاوره‌های تخصصی‌تری بگیرند. در حال حاضر به حدود هزار هکتار زمین این خدمات ارائه شده است.

درباره شکل‌گیری این ایده باید بگویم که با استفاده از تجربه همکاران و دوستانم در زمینه مدیریت منابع آب به این نتیجه رسیدیم که بهره‌وری منابع آب حتی با وجود پروژه‌های مختلف سدسازی و انتقال آب و روش‌های مکانیزه آبیاری در کشاورزی و… در ایران پایین است. ازطرفی با توجه به اینکه بیشترین آبی که در ایران استفاده می‌شود در بخش کشاورزی است، بعد از پرتاب اولین ماهواره‌ها در این حوزه در سال ۲۰۱۶، ما هم با توجه به دغدغه‌هایی که داشتیم و با استفاده از تجربه و روند جهانی، ست ‌پلت را در ایران به همین ‌منظور راه‌اندازی کردیم.

گروه ما با پشتوانه فنی خود در مهندسی کامپیوتر، هوش مصنوعی و کلان‌داده‌ها، سامانه‌ای خودکار را برای خدمات تحلیل ماهواره‌ای توسعه داد که در پاییز ۹۸ به صورت رایگان ارائه و از اسفند ماه ۹۸ هم خدمات پولی به آن اضافه شد. در حال حاضر حدود ۵هزار هکتار زمین ثبت‌شده در سامانه داریم که از خدمات رایگان ما استفاده می‌کنند و از این تعداد هزار هکتار آ‌ن‌ها خدماتی را که شامل هزینه می‌شوند خریده‌اند. همچنین برنامه پنج ساله ما پوشش ۷۰۰ هزار هکتار از مزارع ایران است.

بزرگترین چالشی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، اداره شدن زمین‌ها به روش سنتی است و همین موضوع نفوذ تکنولوژی و استفاده از آن در کشاورزی را بسیار دشوار کرده است. در دوران فعالیت خودمان با توجه به بازخوردهایی که داشتیم، توانستیم راه آشنایی و مواجهه با این حوزه سنتی را یاد بگیریم. بزرگترین مشکل در این کار آماده نبودن بسترها و بازار‌ها است. افرادی که در حوزه کشاورزی مشغول هستند، عین‌گرا هستند نه ذهن‌گرا، به همین علت باید نتیجه و فایده کار را مشاهده کنند تا بپذیرند و پس از پذیرش به افرادی کاملاً حمایت‌کننده تبدیل می‌شوند. از این رو برای ترویج این آموزش‌ها و بالا بردن ضریب نفوذ استارتاپ‌ها باید از روش‌های ترویجی مرسوم بهره ببریم . برای خارج شدن از این حالت سنتی نیاز به سرمایه‌گذاری است که ترجیحا این سرمایه‌گذاری باید از بخش خصوصی باشد.

ست پلت چه بازاری را هدف گرفته؟

به صورت هکتاری، از حدود ۱۴ میلیون هکتار زمین موجود در کشور ۲.۴ میلیون هکتار آن بر اساس داده‌های مرکز آمار جزو زمین‌های بزرگ هستند که نمی‌توان آن‌ها را به شیوه‌های سنتی اداره کرد (یعنی بالای ۱۰۰ هکتار وسعت دارند). هدف ما گرفتن سهم از این  ۲.۴ میلیون هکتار بازار است که می‌خواهیم ۵۰۰ هزار هکتار آن را به خدمات ست‌ پلت وصل کنیم. از نظر ریالی با توجه به حضور ایران در منطقه خاورمیانه و امکان صادرات این خدمات در بستر اینترنت، کل بازاری که تخمین می‌زنیم برای ست ‌پلت در خاورمیانه وجود دارد ۷۰۰ میلیارد تومان است. ما در برنامه اولیه خود فقط روی ایران تمرکز خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم سهمی ۳۲ میلیارد تومانی از این بازار را از آن خود کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.