بورس و تزریق هیجان بیشتر به رقابت اسنپ‌وتپسی

گپی کوتاه با میلاد منشی‌پور بنیانگذار تپسی که همین روزها وارد بورس خواهد شد

بعد از قریب به دو سال رایزنی و گمانه‌زنی درخصوص ورود استارتاپ‌ها به بورس، هفته گذشته خبر خوب برای استارتاپ‌ها منتشر شد: استارتاپ تاکسی اینترنتی تپسی، پذیرش اولیه ورود به فرابورس را گرفت.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل و از بنیان‌گذاران این سامانه اینترنتی حمل‌و‌نقل شهری با تایید این خبر گفت: «پذیرش اولیه در بورس برای تپسی دو پیام دارد. یکی رسیدن به مرحله‌ای از بلوغ که می‌تواند وارد بازار سرمایه شود و دیگری فرصتی که این اتفاق در اختیار کسب‌وکار ما می‌گذارد تا با جذب سرمایه مسیر رشد خود را سریع‌تر و بیشتر دنبال کند.»

این روزها استارتاپ‌های دیگری چون کافه‌بازار، آپارات و شیپور هم در صف ورود به بازار سرمایه هستند و منشی‌پور می‌گوید احتمالا خبرهای بعدی که از استارتاپ‌های بورسی خواهیم شنید از بین همین کسب‌وکارها خواهد بود.

منشی‌پور می‌گوید در یک مهلت چندماهه که فرابورس به این استارتاپ داده باید برخی ساختارهای شرکتی خود را با شرایط این پذیرش منطبق کنند و او پیش‌بینی می‌کند طی سه ماه آینده تپسی روی تابلو بازار سرمایه خواهد رفت و بین ۱۰ تا ۱۲ درصد از سهام این استارتاپ که ارزش‌گذاری آن هنوز اعلام و نهایی نشده در میان سهام‌داران خرد توزیع خواهد شد.

آینده تپسی چه خواهد شد؟

به نظر می‌رسد بعد از مدت‌ها کلنجار ساختارهای سنتی بازار سرمایه ایران متقاعد شده می‌تواند ریسک حضور استارتاپ‌ها در این بازار را بپذیرد و به شرکتی که سال ۱۳۹۵ تاسیس شده اجازه دهد ۴ سال بعد از تولد وارد بازی بورس شود. منشی‌پور با تایید این چالش‌ها تاکید کرد: «با اینکه ورود استارتاپ‌ها به بورس در همه جای دنیا تسهیل شده اما در ایران کماکان دارایی‌های مشهود شرکت‌ها مهم‌ترین داشته آن‌ها برای ورود به بورس است. اما دارایی یک استارتاپ مانند تپسی، تعداد مسافران، کاربران، نوآوری‌ها و شبکه‌ای از دارایی‌های معنوی است که این استارتاپ در کمتر از ۴ سال به آن‌ها رسیده است. به نظر می‌رسد بازار سرمایه با پذیرش اولیه تپسی راه را برای پذیرفته شدن این دارایی‌ها در ادبیات اقتصادی کشور باز خواهد کرد.»

باید دید تپسی با این اتفاق که مدت‌ها پیگیر تحقق آن بود می‌تواند بیش از گذشته فاصله خود با مهم‌ترین رقیبش یعنی اسنپ را کمتر کند یا نه. اسنپ که هیچ خبری از بورسی شدن آن نیست و تاکنون مدیران این شرکت تمایلی به بازار سرمایه نشان نداده‌اند اما بعید است که بتوانند بی‌تفاوت از کنار خبر بورسی شدن رقیبی که در تعقیب آن‌هاست بگذرند.

به نظر می‌رسد بازار تاکسی‌های اینترنتی از این به بعد بازی هیجان‌انگیز و نفس‌گیر جذب سرمایه بیشتر، تبلیغات و مارکتینگ موثرتر و نوآوری در خدمات باشد. بازی‌ای که هنوز برای حدس زدن برنده آن کمی زود است اما بورسی شدن یکی از رقبا و ورود سهام‌داران خرد احتمالا تاثیر زیادی روی آینده این بازی و رقابت خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.