آرشیو اخباراخبار و گزارش هااسلاید اصلیاکوسیستم ایران

تیمچه و باسلام؛ بیلبوردنشین‌های سال ۹۹

تیمچه

آی‌چیزها دو انتخاب استارتاپی دیگر از سال ۹۹ کرده. دلایل ما را بخوانید

سال تمام شد و سال ۱۴۰۰ شروع. ما در این مطلب می‌خواهیم انتخاب خود را درباره کسب‌وکارهای اینترنتی که در این سال بیشترین توجه‌ها را به خود جلب کردند با شما در میان بگذاریم.

لندو که نام سابقش ایران‌رنتر بود، استارتاپی است که در زمینه وام‌دهی خرد فعالیت می‌کند. کسب‌وکاری که با توجه به جهش قیمت‌ها در یکی دو سال اخیر با استقبال خوبی از سوی کاربران ایرانی روبه‌رو شد. لندو در ابتدای سال ۹۹ تلاش‌ زیادی کرد تا بتواند با دیجی‌کالا وارد همکاری شود. اما تجربه چندماهه این همکاری به شکست انجامید و در حالی که به‌نظر می‌رسید لندو از خیر حضور مستقیم در بازار فروشگاه‌های اینترنتی گذشته، خبر آمد که با سرمایه‌گذاری بانک آینده، یک بازارگاه اینترنتی به نام تیمچه راه افتاده که لندو سکان‌دار آن است.

تیمچه با تبلیغات زیاد این روزها در خیابان‌ها خودنمایی می‌کند و به‌نظر می‌رسد می‌خواهد همان نقطه‌ای که دیجی‌کالا در آن ضعف بزرگی دارد، یعنی لجستیک و ارسال کالا را به‌عنوان مزیت خود معرفی کند. بیلبوردهای تیمچه ادعا می‌کنند این کسب‌وکار حتی یک مداد یا مسواک را هم رایگان برای مشتری‌های خود ارسال می‌کند.

باید منتظر ماند و دید در سال آینده آیا تیمچه می‌تواند راندهای بعدی سرمایه خود که برای چنین کسب‌وکاری رقم‌های آن بسیار زیاد هستند را جذب کند یا خیر. امری که اگر محقق نشود خطر یک شکست بزرگ در کارنامه لندو را به دنبال خواهد داشت.

و سرانجام یک کسب‌وکار بزرگ از برکت

برکت که وی‌سی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام است چندسالی است که در اکوسیستم استارتاپی حضور فعالی دارد. حضوری که با نقدهای زیادی همراه است و چندان استارتاپ‌های سرحالی از آن بیرون نیامده است. اما به نظر می‌رسد بعد از استارتاپ تجهیزات پزشکی مدکمپ، حالا باسلام که با سرمایه‌گذاری برکت در سال ۹۹ حسابی گردوخاک به پا کرد را می‌توان یکی از تجربه‌های موفق این وی سی نامید.

باسلام یک مارکت‌پلیس برای کسب‌وکارهای روستایی است و بخشی از سهم بازار دیجی‌کالا را هم نشانه گرفته است. بازاری که با سرمایه قابل‌توجهی که از برکت گرفت و مارکتینگ همه‌جانبه، حداقل توانست در این سال یک برند شناخته‌شده برای خود دست‌و‌پا کند.

هنوز برای قضاوت در مورد آینده باسلام کمی زود است. از لندو تا دیجی‌کالا و کشمون و بسیاری دیگر از کسب‌وکارهای آنلاین مرتبط با اقلام روستایی و محلی به این راحتی اجازه نخواهند داد که باسلام سهم بازار بگیرد اما باید دید هیاهوی سال ۹۹ باسلام در سال ۱۴۰۰ هم کماکان ادامه خواهد داشت یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید