تفسیر گزارش تستادی: فیلیمو پیشتاز کاربردپذیری وی‌اودی‌ها

کدام وی او دی‌ها کاربردپذیرترند؟ مطالعه سهولت استفاده از چهار سرویس آنلاین اشتراک فیلم و سریال ایرانی: فیلیمو، نماوا، بازار و لنز

مجتوای برند| در یکسال گذشته، موج مهاجرت به دنیای آنلاین به نحوی زندگی همه‌ی ما را مورد تاثیر قرار داده‌است. در این میان، صنایع آنلاین یکی پس از دیگری به ترتیبِ هرم نیاز‌های بقا و سرگرمی انسان در این محیط دیجیتال، قد علم کرده، و زنجیره‌ی این گذار را کامل می‌کنند. Video On-demand یا سرویس‌های اشتراک و تماشای فیلم و سریال نیز از این دست نیاز‌های انسان‌ دیجیتال هستند که می‌کوشند تا جای خالی لاله‌زارها را میان ما انسان‌ها پر کنند.

سرویس‌های اشتراک و تماشای فیلم و سریال این قابلیت را به شما می‌دهند که به‌راحتی به هر فیلم یا سریالی که مد نظر داشته باشید در هر ساعتی از شبانه‌روز دست یابید. حال تصور کنید پس از یک روز خسته کننده‌ی کاری از پشت کامپیوتر خود در یکی از اتاق‌های خانه به جمع خانواده می‌گریزید تا لحظات پایانی خوشی را در آخر روز خود همراه عزیزانتان سپری کنید.

انتظار شما این است که با این سطح از پیشرفت تکنولوژی بتوانید به راحتی در یکی از این سرویس‌ها برنامه مد نظر خود را پیدا کرده و به تماشای آن بپردازید؛ اما در این میان مانع ناخوش‌آیند دیگری میان شما و تماشای برنامه‌ی مورد علاقه‌ شما وجود دارد. رابط کاربری‌ نامناسب سرویس‌های اشتراک ویدئو که همانند آنتن‌های درست تنظیم نشده قدیمی شما را به پشت بام برای تنظیم و گرفتن کانال مورد نظر می‌فرستد!

تستادی، پلتفرم آنلاین بررسی سهولت کاربری کسب‌وکارهای دیجیتال، به بررسی کامل تجربه استفاده از این سرویس‌های آنلاین از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان می‌دهد که با وجود سرمایه‌گذاری‌های کلان در توسعه محتوا، محصول و تلاش‌های فراوان جهت برنامه‌ریزی و ایجاد مسیر هموار استفاده کاربران در این نمونه‌های پیشرو، این سرویس‌ها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایده‌آل برای استفاده کاربران دارند.

برای مثال کاربران در این سرویس‌ها در بخش‌های جستجو، دسته‌بندی، و عملکرد فیلترها با مشکل یا ابهام مواجه شدند. جزئیات مقایسه‌ای بیشتر در جدول زیر قابل ملاحظه است:

فاکتورهای این جدول بر اساس جزئیات و بخش‌هایی که از نظر کاربران در فرآیند استفاده حائز اهمیت بوده و یا با ابهام و سردرگمی بیشتری در مواجهه با آن روبرو شده‌اند تقسیم‌بندی شده است.

برای مثال نمونه‌هایی از مشکلات کاربران در هر بخش به شرح زیر است:

  • ثبت‌نام و ساخت حساب کاربری

کاربران در ورود برخی اطلاعات شخصی خود تعلل می‌کردند و دلیل نیاز به ورود این اطلاعات از شفافیت کافی برایشان برخوردار نبود و فرآیند ثبت نام در نگاه آنان پیچیده و زمان‌بر به نظر می‌رسید.

  • امکانات فیلتر و جستجو

معماری دسته‌بندی محتوا در تمامی وبسایت بصورت منسجم برنامه‌ریزی نشده است و کاربران در دسترسی به این قسمت دچار ابهام می‌شدند.

  • یافتن و دسترسی به لیست علاقه‌مندی‌ها

اکثر کاربران در یافتن و دسترسی به این قسمت پس از آزمون‌ و خطا توانستند تا به این قسمت دسترسی پیدا کنند و آیکون‌های به کار رفته برایشان قابل حدس نبود.

جزییات تست‌های انجام شده، ویژگی‌های کاربران و مشکلات ایجاد شده، برای مطالعه و بررسی بیشتر در گزارش جامع موجود است.

تست‌‌ کاربردپذیری روشی موثر برای ارزیابی عملکرد وب‌سایت، اپلیکیشن و یا سایر محصولات؛ از راه تماشای رفتار کاربری واقعی که در تلاش است تا کارهایی مشخص را انجام دهد. هدف این است که بخش‌هایی از محصول که احتمال دارد کاربران را گیج یا دچار ابهام کند، مشخص شده و فرصتی برای ارتقا تجربه‌ی کاربری کلی ایجاد شود.

«تستادی» پلتفرم آنلاین تست‌های کاربردپذیری در ایران است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین را به کاربران واقعی وصل می‌کند. کسب و کارها می‌توانند طی چند مرحله ساده، تست‌های کاربردپذیری طراحی کنند، و محصولات خود (وبسایت، اپلیکیشن و پروتوتایپ) را بر روی کاربران واقعی تست کنند.

1 نظر
  1. Frankie می گوید

    Hey there! Do you know if they make any plugins to help with
    Search Engine Optimization? I’m trying to get my website to rank for some targeted keywords but I’m not
    seeing very good results. If you know of any please share. Kudos!

    I saw similar art here: Eco product

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.