27 میلیارد آگهی در ماه
گزارش عملکرد یکتانت، پلتفرم تبلیغات آنلاین منتشر شد
صنعت تبلیغات در همه جای دنیا همیشه بازار پررونقی است. از بازار جهانی که بگذریم، در ایران، طی سالهای اخیر تغییرات محسوسی در ساختار و ترکیب بازیگران این صنعت رخ داده است. با گسترش زیرساختها و افزایش ضریب نفوذ موبایل و اینترنت، تبلیغات دیجیتال جای خود را در این صنعت باز کرده و کسب و کارهای زیادی نیز در این بخش متولد شدهاند. یکتانت، یکی همین کسب و کارهاست که سعی دارد بستری یکپارچه برای رفع نیازهای دیجیتال مارکتینگ کسب و کارها فراهم کند. پلتفرمی که چهار سال پیش راهاندازی شده و نقش رابط ر میان تبلیغدهندگان و تبلیغکنندگان بر بستر آنلاین بازی میکند. کسب و کارهایی که میخواهند آگهیهای تبلیغاتی منتشر کنند، با یکتانت مراجعه میکنند و آنها هم با قراردادهایی که با رسانههای دیجیتال میبندند، آگهیها را با کمک الگوریتمها و هوش مصنوعی و… به صورت هدفمند، بابرنامه و اصولی به نمایش میگذارند. با این روش هم کسب و کارها از تبلیغات خود نتیجه مطلوب را میگیرند و هم منبع درآمدی برای رسانهها ایجاد میشود تا محتواهای باکیفیتتری در وب فارسی تولید کنند. رسانههایی که اغلبشان از لحاظ مالی در مضیقه هستند و دقیقا به همین خاطر هم محتوای تولیدیشان چنگی به دل نمیزند. این خلاصه کاری است که تیم 326 نفره یکتانت انجام میدهند. پلتفرمی که در پی متحول کردن دنیای تبلیغات آنلاین کشور است و با طیف گستردهای از رسانهها و تبلیغکنندگان در سراسر کشور همکاری دارند؛ حدود 33 هزار کسب و کار و 1100 وبسایت و رسانه. یکتانت هفته گذشته گزارشی از عملکرد یکساله خود را منتشر کرد که میتوان از آن برای شناخت و تحلیل فضای حاکم بر حوزه تبلیغات آنلاین کشور استفاده کرد.
همکاری یکتانت با 33 هزار کسب و کار
براساس این گزارش در سال 99 ظرفیت نمایش ماهانه تبلیغات یکتانت دو برابر شده و از 13 میلیارد به 27 میلیارد رسیده که دلیل آن هم رشد تعداد نمایشدهندگان تبلیغات است. پلتفرم یکتانت سال گذشته محتواهای تبلیغاتی آنلاین کسب و کارها را بر روی 110 میلیون دستگاه به نمایش گذاشته که 83 درصد آنها دستگاههای موبایلی بودهاند و 17 درصد هم دسکتاپ. در سالی که گذشت 18 هزار کسب و کار جدید نیز به خانواده تبلیغدهندگان یکتانت اضافه شدهاند و بدین ترتیب تعداد کسب و کارهای طرف قرارداد با این پلتفرم از 10 هزار به 33 هزار افزایش یافت. ماهانه 100 میلیون کاربر تبلیغات پلتفرم یکتانت را مشاهده میکنند. در زمینه توزیع ترافیک کاربران وبسایتهای نمایشدهنده تبلیغات در شبانهروز، دادههای یکتانت حکایت از آن دارد که الگوی رفتار کاربران موبایلی و دستکتاپ در فضای وب متفاوت بوده است. در میان کاربران دستکتاپ، ساعات اوج حضور کاربران در بازه 8 صبح تا 2 بعدظهر بوده است. یعنی همزمان با ساعات کار ادارهها. در میان کاربران موبابلی، کاربران بیشتر در ساعات 8 تا 12 شب تبلیغات مختلف را دیدهاند. در میان هر دو گروه کاربران، روزهای وسط هفته بازدیدها بیشتر بوده و در دو روز پایانی هفته نیز ترافیک بازدید به کمترین میزان رسیده است. از نظر شاخص جنسیت نیز گزارش میگوید نسبت ترافیک خانمها و آقایان در دستگاههای موبایلی 52 درصد در مقابل 48 درصد بوده است خانمها در ساعت 12 نیمهشب و آقایان ساعات 7 و 8 شب بیشترین بازدیدها را از وبسایتهای نمایشدهنده تبلیغات داشتهاند. در حوزه علاقمندیها، طبق گزارش یکتانت، خانمها از محتواهایی در سه مقوله «سرگرمی»، «سینما و اخبار بازیگران» و «کودک و نوزاد» بازدید کردهاند و از آن سو نیز بیشترین حجم ترافیک آقایان به موضوعات «ورزشی»، «اقتصادی و مسکن»، و «اخبار سیاسی و اجتماعی» اختصاص یافته است. نسبت ترافیک موبایلی و دسکتاپ در میان کاربران در استانهای مختلف نیز متفاوت بوده است. به طوری که ترافیک دسکتاپ در استانهای اردبیل، آذربایجان غربی و خراسان بیشتر است اما استانهای کهگلویه و بویراحمد، خوزستان و کرمان بیشترین درصد استفاده از موبایل را دارند.
34 هزار کمپین تبلیغاتی موفق
برپایه گزارش در طی 4 سال گذشته تیم یکتانت 34 هزار کمپین تبلیغاتی موفق را اجرا کردهاند که 57 هزار کمپین مربوط به سال گذشته بوده است. به عبارتی دیگر به طور میانگین در پلتفرم یکتانت روزانه 156 کمپین جدید ساخته شده که 47 درصد آنها هدفمند و 53 درصد عادی بوده است. از نظر بازههای زمانی طراحی و اجرای کمپینها نیز گزارش میگوید تعداد کمپینها در نیمه دوم سال 99 دو برابر نیمه اول سال بوده است. تیم یکتانت در سال گذشته از سه سرویس تبلیغات موضوعی، کلیدواژهای و رفتارمحور را توسعه داده تا به هدفمندی بالاتری از تبلیغات دست یابد. آنطور که دادههای گزارش نشان میدهد در سرویس تبلیغات موضوعی، کاربران از سه دسته موضوعی «خانواده و خانهداری»، «فناوری و نرمافزار» و «اقتصادی و مسکن» بیشتر از دیگر موضوعات استقبال کردهاند. در سرویس کلیدواژهای نیز بررسیهای تیم یکتانت نشان میدهد کلماتی مانند «بیت کوین»، «وردپرس»، «بورس»، «بلاکچین»، «بازاریابی»، «سهام»، «سرمایهگذاری»، «طراحی سایت»، بیشترین تکرار را در کمپینهای کلیدواژهای داشتهاند.
نمایش 15 میلیارد محتوای تبلیغی
گزارش عملکرد یکتانت در بخش مالی نیز دادههای جالب توجهی دارد. طبق گزارش، بیشترین حجمی که یک تبلیغ بر بستر پلتفرم یکتانت در سال 99 به نمایش درآمده 14 میلیارد بار، بیشترین میزان کلیکخور تبلیغ عدد 1.5 میلیون، و بالاترین ارسال پوش نوتیفیکشن نیز 6.1 میلیارد بوده است. تیم یکتانت در سال گذشته برای یک کسب و کار 2794 محتوا تولید کردهاند که این رقم بالاترین میزان محتوایی است که برای یک پنل ساخته شده است. کسب و کارهای طرف قرارداد با این پلتفرم نیز به طور میانگین در اولین بار 2.9 میلیون تومان پنل خود را شارژ میکنند تا در وبسایتها و رسانههای مختلف دیده شوند.علاوه بر اینها پلتفرم یکتانت الگورتیمهای مختلفی هم برای بررسی مداوم کیفیت تبلیغات و بهینه کردن نتایج آن طراحی کرده تا ترافیکهای مشکوک را شناسایی کند و در صورت بروز تقلب، هزینه تبلیغ را از نمایشدهنده به تبلیغکنننده بازگردانند. طبق دادههای گزارش، آنها در سال 99 هر ساعت 12.5 هزار کلیک مشکوک را شناسایی میکنند و در مجموع نیز از 38 میلیارد تومان بودجه تبلیغکنندگان محافظت کردهاند. در مجموع پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت به بیش از ۸۲۰ وبسایت دسترسی دارد و ماهانه نیز 15 میلیارد محتوای تبلیغاتی را به نمایش میگذارد.
اما در میان روندهای حاکم بر وب فارسی در سال 99، گزارش میگوید وبسایتهای فارسیزبان در روزهای 14 آبان (انتخابات ریاست جمهوری آمریکا)، 17 آبان (پیشی گرفتن جو بایدن از دونالد ترامپ) و 9 آذر (روز بعد از ترور شهید فخریزاده) بیشترین ترافیک را داشتهاند.
بخشی از گزارش یکتانت نیز به دادههای مربوط به خدمات مشاورهای و پشتیبانی این پلتفرم از تبلیغکنندگان و تبلیغدهندگان اختصاص یافته است. برای نمونه آنطور که در گزارش آمده متخصصان دیجیتال مارکتینک یکتانت در سال گذشته 7500 ساعت مشاوره با کسب و کارها داشتهاند و تیم پشتیبانی نیز به بیش از 17 هزار پرسش کسب و کارها جواب دادهاند.