دولت برای استارتاپها فقط تبلیغ کند،همین!
آرادو قصد دارد بازار سنتی کشاورزی را به یک بازار رقابتی و فعال تبدیل کند
عرفان میرطالبی که 38 سال دارد، به همراه علی نوریمقدم با توجه به نیازهای بازار کشاورزی، استارتاپ آرادو را راهاندازی کردهاست. به گفته بنیانگذاران آرادو، این استارتاپ با هدف توسعه بازار کشاورزی، درآمدزایی و برندینگ در قالبهای مختلف فعالیت خود را در سال 98 شروع کرده است؛ آرادو قصد دارد تا ساختار سنتی و شبه انحصاری بازار فعلی را به یک بازار رقابتی و فعال تبدیل کند. با عرفان میرطالبی در رابطه با راهاندازی و فعالیت این استارتاپ گفتوگویی داشتیم.
در آرادو چه خدماتی ارائه میدهید؟
آرادو یک پلتفرم حوزه کشاورزی است که خدمات متنوعی را به کسبوکارهای این حوزه ارائه میدهد. کشاورزان نوع محصولات و قیمت آن را در پلتفرم ثبت میکنند و ما بهصورت تخصصی برای این محصولات بازاریابی و بازارسازی میکنیم. درنهایت محصولات با شرایط مناسبی که بهنفع کشاورزان باشد در بازار عرضه میشود. از دیگر فعالیتهای ما در آرادو، تامین محصولات مورد نیاز کشاورزان بهصورت مستمر است.
ایده استارتاپ آرادو چگونه شکل گرفت؟
از آنجایی که در حوزه آیتی فعالیت داشتیم، از ما برای انجام زیرساختهای آیتی یک شهرک کشاورزی در حال ساخت، دعوت شد. آنجا متوجه شدیم که بازار و سیستم این حوزه علیرغم سودآوری بالایی که دارد، بسیار سنتی و پرچالش است. بعد از آن پروژه، در این حوزه شروع به انجام تحقیقات بازار کردیم و دریافتیم که جای کار بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد. به صورت خلاصه میتوانم بگویم همان پروژه منجر به راهاندازی استارتاپ آرادو شد.
از زمانی که آرادو شروع به فعالیت کردهاست با چه چالشهای روبرو شدهاید؟
یکی از مهمترین چالشهایی که در این مدت با آن روبرو بودیم، پراکندگی کشاورزان در سراسر کشور است که ارتباط گرفتن با آنها را سخت میکند. علاوه بر این، از مهمترین مشکلات ما مسئله دیتا است؛ متاسفانه حدود 60 درصد از اطلاعات و دیتاهایی که جهاد کشاورزی دراختیار ما گذاشته قابل استفاده نیست، بنابراین مجبوریم هزینه و زمان بسیار زیادی صرف جمعآوری اطلاعات این حوزه کنیم.
شما برای رفع این چالش چه اقداماتی انجام دادهاید؟
اعتقاد آرادو این است که تمام چالشها در واقع یک فرصت هستند. درست است که زمان و هزینه زیادی را صرف جمعآوری دیتا و اطلاعات میکنیم اما این میتواند برای ما تبدیل به یک مزیت رقابتی شود و بتوانیم در با استفاده از آن، لیدر بازار باشیم.
آیا موفق به جذب سرمایه و سرمایهگذار شدهاید؟
بله. در راند اول یک سرمایهگذار انجل داشتهایم. درحال حاضر نیز برای راند دوم سرمایهگذاری با چند شتابدهنده مذاکراتی داشتیم و فعلا در انتظار پاسخ آنها هستیم.
آیا آرادو به نقطه سربهسر رسیده؟ اگر نه، برای رسیدن به نقطه سربهسر به چقدر زمان نیاز دارید؟
هنوز که به نقطه سربهسر نرسیدهایم و فکر میکنم بعد از جذب سرمایهگذار، حداقل 6 ماه زمان نیاز داریم تا به این نقطه برسیم.
درخواست شما از دولت و دستگاههای حکومتی چیست؟
مانند تمام استارتاپهای فعال در حوزه کشاورزی، ما هم خواهان رفع نیازهای موجود این حوزه است. من از دولت میخواهم که از استارتاپهای کشاورزی حمایت کرده و برای صدور مجوز سختگیریهای زیادی نداشته نباشند. در نهایت میخواهم بگویم بزرگترین کمک آنها برای ما، تبلیغ استارتاپهای این حوزه است.