ای تحفه میخواهد سفیر سوغات ایران باشد
گفتوگو با احسان رشید بنیانگذار استارتاپی در بندرعباس
ایتحفه استارتاپی است که به گفته بنیانگذارش، میکوشد تا باکیفیتترین و اصیلترین تحفهها و سوغاتیهای شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور را به دست دوستداران آن سوغات در اقصینقاط کشور برساند. بنیانگذار ایتحفه، احسان رشید 36 ساله، اهل سبزوار و ساکن بندرعباس است. رشید دارای سابقه 10 سال کار در صنعت نفت و گاز است و از 2 سال پیش به اکوسیستم استارتاپی ایران پیوسته است. با او درباره برنامههایش برای استارتاپ ایتحفه صحبت کردهایم.
آقای رشید؛ درباره شکلگیری و ایده استارتاپ ایتحفه برای ما بگویید؟
من میان محل سکونتم در سبزوار و محل کارم در بندرعباس، همیشه در رفتوآمد بودم. همیشه در مسیر به عنوان سوغات از اردکان ارده میخریدم. چالش بزرگی که برای خرید این سوغاتی داشتم این بود که نمیتوانستم ارده و محصولاتی از این دست را در حجم زیاد یا به اندازه نیاز بخرم. زیرا دارای تاریخ انقضا با محدوده زمانی کم هستند. کارگاههای زیادی در اردکان تولیدکننده ارده هستند ولی شاید تنها یکی دو تا از این کارگاهها کنجد ایرانی مصرف میکنند و ارده باکیفیت تولید میکنند. این کارگاهها را فقط مردم بومی منطقه میشناسند. من برای شناسایی ارده اصیل به مرکز شهر اردکان میرفتم و پرسوجو میکردم. شاید مسافران بسیاری برای خرید سوغات، مشکل پیدا کردن محصول باکیفیت را دارند. نانبرنجی کرمانشاه نیز همین داستان را دارد. بهطور کلی باکیفیتترین و اصیلترین برند سوغات هر شهر را فقط مردم بومی منطقه میشناسند.
ما کوشیدیم در استارتاپ ایتحفه این اطلاعات را ارائه دهیم و مردم بهترین و باکیفیتترین برند سوغات و تحفههای هر شهر را بشناسند. شناسایی برند سوغات و مراکز را از طریق نظرسنجی تلفنی با جامعه آماری 4 هزار نفر از مردم بومی هر شهر انجام دادیم. ایده آن دو سال پیش به ذهنم رسید و نزدیک به یک سال است که با تشکیل یک تیم و انجام نظرسنجیها، آن را اجرایی کردم. عمده نظرسنجیها تلفنی بود ولی در برخی شهرها به کمک نمایندهمان در آن شهر، نظرسنجی حضوری انجام دادیم.
در تیم ایتحفه از چه متخصصانی کمک میگیرید و اکنون سبد محصولات شما چه تحفههایی یافت میشود؟
تیم ما متشکل از متخصصان آیتی، گرافیک، فروش و یک متخصص امور حقوقی است. ایتحفه تقریبا سوغات تمامشهرهایی که دارای یک تحفه معروف هستند را شناسایی کرده و در سایت قرار داده است. یعنی ما مرجع کاملی از سوغات و صنایع دستی شهرها را داریم. این روزها در حال قرارداد بستن هستیم و تاکنون با 25 برند تولیدکننده سوغات قرارداد بستهایم تا محصولات آنها را در سایت قرار دهیم. پیشبینی من این است که تا 3 ماه آینده با کلیه برندها قرارداد ببندیم.
چالشهایی که از لحظه ورود به اکوسیستم با آنها درگیر بودید، چه بودند و چه راهکاری برای رفع آنها دارید؟
ما تاکنون چالش بزرگی نداشتیم. 2چالش اصلی کار ما، کمبود نیروی انسانی متخصص و لجستیک ارسال محصولات است. زیرا ما تنوع محصولی گستردهای داریم که از ترشی تا انواع مایعات در آن یافت میشود. شرایط ارسال نیز متفاوت است. مثلا مشکلاتی برای ارسال روغن زرد کرمانشاه و محصولاتی مانند آنها وجود دارد. استارتاپهای محلی زیادی در این حوزه فعالیت دارند که با چالش تضمین اصالت و تامین مجوزهای سلامت روبرو هستند. ولی ما این چالش را با یافتن با اصالتترین برندهای سوغات هرشهر برطرف کردیم. بطور کلی این چالشها با بستهبندی مناسب و استفاده از یک سیستم لجستیک توانمندتر از پست، برطرف میشود.
درباره پلن درآمدزایی خود بگویید و اینکه اگر تاکنون سرمایه جذب کردهاید، این سرمایه چقدر بوده است؟
تا امروز با سرمایه شخصی فعالیت کردیم، ولی بهدنبال جذب سرمایه هستیم و همزمان داریم با سه سرمایهگذار بزرگ مذاکره میکنیم. ما به ازای تبلیغاتی که در کل کشور برای برندها انجام میدهیم، از آنها درصد میگیریم. یعنی برای سوغات هر شهر، برندینگ کشوری انجام میدهیم. تا سال آینده ایتحفه سفیر سوغات ایران خواهد شد.
درحال حاضر چند کاربر دارید و آیا به نقطه سربهسر یا سوددهی رسیدهاید؟
از شروع واقعی کار ما و آغاز بهکار سایت حدود 2 ماه میگذرد و هنوز به نقطه سربهسر نرسیدهایم. پیشبینی ما این است یکسال دیگر به نقطه سربهسر خواهیم رسید و اکنون 300 کاربر داریم.
تعامل شما با ارگانهای دولتی چگونه است و با چه سازمانهایی در ارتباط بودهاید؟
ما زیر نظر پارک علموفناوری استان هرمزگان فعالیت میکنیم که کمابیش از ما حمایت میکنند، البته نه در حدی که انتظار میرود. ولی سازمان میراث فرهنگی همکاری خوبی تا امروز با ما نداشته است.
فکر میکنید برای شروع یک استارتاپ به چه تجربیاتی نیاز است و اینکه ای تحفه چه برنامههایی برای آینده دارد؟
بزرگترین چالش استارتاپها نداشتن اطلاعات کافی در زمینه فروش و بهویژه فروش اینترنتی است که میتواند به سرعت فروش در این فضا کمک کند. چشمانداز ما این است که مجموعه ایتحفه، مرجع کامل سوغات و صنایع دستی کشور باشد، در مرحله دوم بتوان ایتحفه را بهعنوان سفیر سوغات ایران معرفی کرد و در نهایت ارسال سوغات ایران به خارج از کشور امکانپذیر باشد.
گفتوگو: هدی فالنجی