حذف 150هزار مراجعه حضوری برای اخذ گواهی امضای الکترونیکی
تمدید گواهی امضای الکترونیکی غیر حضوری انجام میشود
رضا جوادینیا معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی از راه اندازی سامانه تمدید غیر حضوری گواهی امضای الکترونیکی در مرکز دولتی میانی عام خبر داد.
جوادینیا گفت:«متقاضیانی که دارای گواهی الکترونیکی معتبر می باشند، یک هفته قبل از انقضا گواهی خود می توانند از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید نمایند تمدید گواهی برای کسانی می باشد که قبلا یک بار گواهی امضای خود را بصورت حضوری دریافت کرده اند و یا به عبارتی قبلاً یکبار احراز هویت آنها در دفاتر ثبت نام مرکز دولتی میانی عام (لیست دفاتر ثبت نام در وب سایت مرکز میانی عام منتشر شده است)، شامل دفاتر اسناد رسمی و یا دفاتر پیشخوان دولت بصورت حضوری انجام شده است. این دسته از متقاضیان می توانند با امضای معتبر خود، یک هفته قبل از انقضا گواهی، از طریق پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام، اقدام به دریافت گواهی جدید نمایند.»
این مقام مسئول اضافه کرد:«در این طرح صاحبان امضا یک هفته قبل از اتمام اعتبار گواهی، یک پیامک یادآوری جهت تمدید گواهی خود دریافت می کنند و یک هفته فرصت دارند به جای مراجعه حضوری به دفاتر ثبت نام، به پورتال صدور گواهی مرکز میانی عام مراجعه کرده و در مدت زمان کوتاهی و با طی چهار گام ساده، از منوی تمدید گواهی اقدام به تمدید گواهی امضای الکترونیکی خود نمایند.»
وی با اشاره به اینکه در این حالت تنها تعرفه مصوب گواهی اخذ خواهد شد و متقاضیان لازم نیست تا توکن جدید خریداری کنند و می توانند از همان توکن قبلی خود استفاده کنند بیان کرد:«به هنگام تمدید گواهی کلیه استعلامات لازم بصورت سیستمی از مراجع ذیصلاح از قبیل سرویس استعلام هویت ثبت احوال، سرویس استعلام اشخاص حقوقی از سازمان ثبت شرکت ها، پست جمهوری اسلامی مجدداً صورت می پذیرد و در صورتیکه مشکلی وجود نداشته باشد، تمدید گواهی انجام می شود. من پیشبینی میکنم که در سال اول ارائه این خدمت، بیش از 150 هزار مراجعه حضوری جهت اخذ گواهی امضا حذف شود و این تعداد در سال های آتی نیز افزایش خواهد داشت.»
معاون زیرساخت کلید عمومی و امنیت اطلاعات تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اشاره به اینکه با راه اندازی این سیستم یک گام مثبت در راستای تحقق دولت الکترونیک برداشته شده است بیان کرد: از مزایای تمدید گواهی بصورت سیستمی و غیر حضوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- حذف کاغذ به منظور تکمیل فرم های درخواست گواهی و انجام کلیه امور بصورت الکترونیکی
- افزایش سلامت اداری و کاهش فساد اداری و همچنین افزایش شفافیت در امور
- عدم لزوم ارائه اصل مدارک هویتی
- حذف کپی مدارک هویتی
- پرداخت تعرفه گواهی بصورت آنلاین از طریق درگاه پرداخت
- عدم نیاز به حضور در سطح شهر و کاهش تعداد سفرهای شهری
- کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا
- افزایش سرعت و دقت رسیدگی به امور مردم و جلب رضایت ارباب رجوع
- دسترسی مردم به خدمات مورد نیاز اداری در تمامی ایام هفته بصورت 24 ساعته
مطالب مرتبط: