عملیات جمع و جور کردن لباس کارکتر
ابوالفضل انصاری
همه ما فعالان بازیساز حداقل یک بار ایرادهای بیمورد بنیاد بازیهای رایانهای را تجربه کردهایم. در یکی از بازیها، کاراکتر خانم موجهی داشتیم که هیچگونه مشکلی نداشت ولی دوستان بنیاد معتقد بودند که این کاراکتر باید اصلاح و لباسش «جمعوجور» شود. سؤال کردیم که لباسش جمعوجور شود یعنی چه و آنها در پاسخ گفتند لباسش را تا روی زانوها و روسریاش را هم جلوتر بکشید. بازی ما در حال حاضر فیلتر نشده است ولی من به مدت چهار ماه است که به دنبال این قضیه هستم و هنوز نتوانستهایم مجوز بگیریم. متأسفانه ذهن بازیساز به چنین موضوعاتی درگیر شده است که بازی بعدی را چطور بسازم که بعداً به آن ایراد نگیرند و به همین دلیل درخواست من این است که دوستان بنیاد بازیهای رایانهای اگر شاخصی در نظر دارند آن را به صورت شفاف برای ما بیان کنند که حداقل بدانیم چه نوع بازیای بسازیم. بازیسازهای ایرانی، برای ساخت یک بازی چندین برابر یک بازیساز خارجی تلاش میکنند و نهایتاً بعد از آن همه تلاش دوست نداریم فیلتر شویم.
سال گذشته یکسری از بازیها فیلتر شد. ما در کمیسیون نظام صنفی گروهی تشکیل دادیم و همه بازیسازانی که در اینجا حضور دارند چهار تا نماینده معرفی کردند و این افراد از طرف ما رفتند صحبت کردند. بنیاد اعلام کرد که شما را نماینده بازیسازها نمیدانیم. سؤال ما این است که ما چه نوع تشکلی باید تشکیل بدهیم که شما ما را به رسمیت بشناسید. این واقعاً برای من سؤال است که بازیسازها چکار باید بکنند که شما حداقل جوابشان را بدهید و با آنها پشت میز مذاکره بنشینید و صدای ما را بشنوید. ما آدمهای سیاسی نیستیم و مثل شما سیاست را نمیفهمیم. ما آدمهای سادهای هستیم که به دنبال علایق خودمان هستیم و قصدمان این است که از طریق علایقمان به درآمدزایی برسیم. ما خیلی پیچیده نیستیم. بچههای بازیساز همه اینگونه هستند. بدنیست دوستان بنیادی پاسخ دهند که چه نوع تشکلی را از طرف بازیسازها به رسمیت میشناسند؟ نکته دیگر اینکه بنیاد ادعا کرده است که کارشان قانونی است. سؤالم این است؛ مگر برای وضع قوانین نباید از مشاوران بازیساز استفاده شود؟ اصلاً چطور و با چه استانداردهایی این قوانین را تصویب میکنند.