ساختن از 14 سالگی
همنشینی دو واژه نوجوانی و کارآفرینی شاید کمی عجیب باشد اما غیرممکن نیست. دستکم در مورد اشلی کوالس که از چهاردهسالگی صاحب کسبوکار خود شده و حالا میلیونر است
در سال 2004 اشلی کوالس، دختر 14ساله اهل دیترویت، برای دل خودش در زیرزمین خانه پدری وبسایتی راه انداخت. اوایل تصاویر و طرحهای گرافیکی ساخت خودش را روی سایت میگذاشت اما بعدتر قالبهای صفحهآرایی رایگان شبکه اجتماعی مایاسپیس و آموزش HTML را به سایتش اضافه کرد.
برای نوجوانهایی که بخش اعظم جمعیت حاضر در این شبکه اجتماعی را تشکیل میدادند. به این ترتیب این کاربران میتوانستند برنامهنویسی یاد بگیرند و طرحهای بامزهای برای پروفایلهای اجتماعی خود پیدا کنند. همه اینها رایگان بود و تبلیغات تنها منبع درآمدزایی سایت.
ایدهاش کاملا بهموقع به بار نشسته بود.
دخترهای همسنوسالش که دوست داشتند جلوهای متفاوت به پروفایل خودشان در مایاسپیس بدهند کدهای HTML مربوط به صفحهآراییهایی با شکل قلب و گل و آدمهای معروف و… را از سایتش کپی میکردند. برای کاربرهای این شبکه اجتماعی اینها مثل لباس بود. بعضیها هم مدام ظاهر صفحههایشان را عوض میکردند. اشلی میگوید: «تمام مسئله سایت این است که به دخترها چیزهایی بدهد که دلشان میخواهد داشته باشند.»
شاید برایتان جالب باشد
از قهرمان بدون پا یاد بگیریم
بازدیدکنندگان سایت زیاد شدند و از تعداد بازدیدهای آنلاین مجلات پرمخاطب نوجوانان مانند Seventeen و CosmoGirl و Teen Vogue هم گذشت. طبق آمار تحلیلی گوگل، در سال 2009، سایت اشلی در ماه 7 میلیون بازدیدکننده داشته که 60 میلیون بار صفحات سایت را باز کردهبودند. در ردهبندیهای مختلف پربازدیدترین وبسایتها هم موفقیتهایی داشت که بعضا خودش هم باورشان نمیکند. «از اپرا وینفری جلو زدم!» به قول خودش داشتن این تعداد مخاطب باعث شده بتواند هرچه دلش میخواهد بگوید. «هیچوقت فکر نمیکردم آدم اثرگذاری شوم.» درواقع سایت چنان موفق شد که اشلی در هفدهسالگی تبدیل شد به یک میلیونر و به حکم قانون بزرگسال شناخته شد.
در اهمیت ماجرا همین بس که اشلی درحقیقت هیچوقت چیزی نفروخت! از روز شکلگیری ایده سایتش، این کارآفرین جوان که حالا بیستوششساله است، بارها حتی پیشنهاد خرید شرکتش را رد کرده. بالاترین قیمت؟ 5/1 میلیون دلار و هر ماشینی که بخواهد. علیالقاعده برای کسی که در شانزدهسالگی با 250 هزار دلار پول نقد از حساب خودش برای خانواده ویلایی خریده، این پیشنهادها چندان وسوسه کننده نیست.
فراموش نکنیم اشلی نوجوان، فقط موفق نشد بلکه موفق و البته عاشق یادگیری هم ماند. همزمان با دوران بلوغ خود، در شرکتش هم درد دوران رشد را چشید. یاد گرفت چطور رئیس مادرش، دوستانش و برنامهنویسهای پروژهای هندیاش باشد.
با فروکش کردن تب مایاسپیس محتوای سایت او از نیازهای زمانه یا رقبا جا نماند. مجلهای آنلاین راه انداخت. حالا اگر به سایتش سر بزنید تبدیل شده به یک مجله مولتیمدیای آلترناتیو برای نوجوانان هزاره سوم با انواع و اقسام سرگرمیها و آموختنیها.
سال 2008، در صفحه مایاسپیس خودش نوشته بود: «در سه سال گذشته خیلی زندگی کردهام ولی گفتنیهای کمی از تجربیاتم دارم. همیشه کلی چیز برای یاد گرفتن هست.»
شاید برایتان جالب باشد
کارآفرینی کنار رودخانه