خانهها و املاک را تماموکمال ببینید!
مصاحبه با بنیانگذار استارتاپ دیوار360
استارتاپ دیوار 360 یک سامانه عملکردی فیلم 360درجه برای ارائه خدمت به گردشگران و املاک است. علیرضا استوار همبنیانگذار این استارتاپ، معماری خوانده است و سیناکمالی تبریزی دیگر همبنیانگذار دیوار 360 مدرک دکتری در رشته محافظت بناهای تاریخی دارد. آنها دو سال پیش این استارتاپ که یکی از محصولات شرکت دانشبنیان بینش مجازی کاشانه است را راهاندازی کردهاند. با استوار به گفتگو نشستیم تا برایمان از راهاندازی دیوار 360 و چالشهای این مسیر بگوید.
استارتاپ دیوار360 چیست و چکار می کند؟
کار اصلی دیوار 360، تولید محتوای360 درجه از جمله فیلم 360 درجه است. اما ما استارتاپمان را سامانه جامع عملکردی فیلم360درجه معرفی میکنیم. در واقع ما از فیلم 360 درجه که تاکنون جنبه سرگرمی داشته است، استفادههای کاربردی در حوزه املاک و گردشگری کردهایم. در فیلم360درجه، مخاطب به محیط احاطه کامل دارد و انتخاب محل مشاهده، توسط مخاطب صورت میگیرد برخلاف سایر فیلمها که کارگردان و فیلمبردار مشخص میکند کجا باید توسط مخاطب دیده شود.
استارتاپ شما چه خدماتی را و به چه صنفی ارائه میدهد؟
کیفیت و قابلیت فیلمهای تولیدشده توسط استارتاپ ما در صنف املاک به خریدارها کمک خواهد کرد. خریدارهایی که با مبالغ بزرگی برای خرید ملک سروکاردارند، گاهی نیاز دارند 20 مکان رو ببیند و زمان، هزینه و ترافیک بالایی را پشتسر بگذارند. اما میتوانند به کمک دیوار360 ابتدا فیلم 360 درجه این خانهها و ملکها را مشاهده کنند و بعد از گزیشن نهایی چند مورد مناسبتر، فقط برای بررسی نهایی از این ملکها دیدن کنند. برای مالکان نیز شرایطی فراهم شده تا دیگر افراد مختلف در ساعتهای متفاوت به محل سکونتشان رفتوآمد نداشته باشند. برای مشاورین املاک هم استفاده از این فیلمها کاملا مفید است به این دلیل که میتوانند خانههای بیشتری را در زمان کمتری به مشتریان ارائه دهند و در نتیجه فروش بیشتری خواهند داشت.
فیلم 360 درجه به طورکلی، جایی کمک خواهد کرد که بعد مکان و زمان، کاربر را برای برطرف کردن نیازهایش محدود میکند. اپلیکیشن ما 15خدمت دارد که خیلی از حوزههایش مانند حوزه ورزش بیشتر جنبه سرگرمی دارد و یا بخش مذهبی آن عملکردی نیست. بخشهای عملکردی استارتاپ ما املاک و گردشگری است. علاوهبراین ما یک نمای کلی از جاذبههای توریستی و گردشگری از داخل کشور داریم که در جذب توریست بسیار موثر است و درآمد ارزی هم به ارمغان خواهد آورد. در زمینه گردشگری، ایدههای متفاوتی برای استفاده از فیلمهای 360 درجه وجود دارد، مثلا مصور کردن هتلها برای رزرو، مصور کردن بناهای تاریخی برای فروش بلیط، برقراری ارتباط بین فیلمهای دوبعدی تلویزیون و فیلم 360درجه.
ایده استارتاپ دیوار360 چه زمانی و چطور شکل گرفت؟
سال 96 من بواسطه رشته معماری با دکتر کمالی تبریزی آشنا شدم. در معماری، موضوع سخت اما ارزشمند شبیهسازی مطرح است. من به همراه دکتر کمالی تبریزی به این فکر افتادیم که چطور میتوان مصورسازی اماکن را راحتتر، بهینهتر و قابل استفادهتر انجام داد. برای مثال مشکلی وجود داشت که در زمان وقوع زلزله، مانند زلزله بم نقشه اماکن تخریب شده، موجود بود اما عکسی از آنها وجود نداشت و برای شناسایی و بازسازی اماکن نیاز به استفاده از عکسهای یادگاری مردم بود. راههای زیادی مانند اسکن سه بعدی که البته در ابعاد بزرگ بسیار هزینه بر بود و یا فتوگرامتری به ذهنمان رسید و در نهایت به ایده فیلم 360 درجه رسیدیم. فیلم 360 درجه سند جامع کیفی و کمی برای یک کاربر است. در واقع اطلاعات کیفی فیلم 360 مخاطب میتواند کمی و متریک شود. البته فیلم360درجه نیاز به دوربینی داشت که در داخل کشور نبود و ما آن را وارد کردیم. از نمونه محتوای تولیدشده توسط دیوار360 میتوان به ساخت ویدئوی تبلیغاتی برای مجموعه کوروش اشاره کرد. همچنین برای بنیاد شهید، هتل استقلال و کافههای مختلف هم محتوا ساختیم. در نهایت متوجه شدیم حوزه اصلی برای سرمایهگذاری این ایده، املاک و گردشگری است.
از ابتدا با سرمایه شخصی شروع کردید؟
بله، تاکنون جذب سرمایه نداشتهایم، در رویداد کافه سرمایه برای اولین بار اقدام به رایزنی برای جذب سرمایه کردیم.
فرآیند ارائه خدمات شما به چه صورت است؟
ما در دو بستر به ارائه خدمت میپردازیم، یکی اپلیکیشن و دیگری وب سایت. فعلا کاربر برای دیدن محتوا نیاز به ثبتنام ندارد ولی برای بخش املاک قصد داریم تاحدودی شخصیسازی شود. به این دلیل که فیلم 360همه جزئیات را نشان میدهد حفظ حریم خصوصی اهمیت پیدا میکند و باید محدودیتهایی برای دسترسی گذاشته شود. برای تولید محتوا در حال حاضر سه تیم داریم، تیم برداشت، تیم پردازش و تیم بارگذاری و انتشار محتوا در سایت.
در حال حاضر چند کاربر دارید؟
5ماه اول، اپلیکیشن ما فقط در حد تست بود. 5ماه بعد از زمان انتشار اپلیکیشن، تقریبا 5000کاربر از کافه بازار داشتیم و 3000 کاربر دیگر هم از سایر پلتفرمها.
به نقطه سربهسر نرسیدهاید؟
خیر. یکسال و سه ماه بعد از جذب سرمایه به نقطه سربهسر خواهیم رسید.
پلن درآمدزایی شما به چه صورت است؟
یکی از مدلهای درآمدی دیوار360 این است که کاربرها از طریق پرداخت حق اشتراک، به محتوا دسترسی داشته باشند و بتوانند خانهها را ببینند. حالت دیگر برای مدل درآمدی به این صورت است که پکیجهایی را به املاک و آژانسها بفروشیم. برای مثال یک پکیج 1000متری برای مدت 1 ماه از ما خریداری کنند. مدل درآمدی دیگر این است که استارتاپ360 ، خود دارای یک آژانس مسکن باشد و بهصورت خودکفا عمل کند و در این حالت برای کاربر همه چیز رایگان خواهد بود و هزینههای ما از طریق حق کمیسیونی که طرفین پرداخت میکنند تامین میشود. البته این آژانس مسکن فعلا وجود دارد اما هنوز آغاز بکار نکرده است به این دلیل که برای سودآوری باید به صورت گسترده کار شود که این موضوع نیاز به جذب سرمایه دارد.
تا امروز چه چالشهایی را پشتسر گذاشتید؟
برای بخش گردشگری زمانی که میخواستیم بناها را برداشت کنیم، آقای کمالی با سرمایه شخصی هزینه و تدوین را تقبل کرد، با این وجود بازهم سازمان گردشگری و میراث فرهنگی مجوزهای لازم را به ما نمیدادند. ما حتی حاضر بودیم حق معنوی را هم در اختیار این سازمان قرار دهیم اما در عمل یکسال فرآیند دریافت مجوز برای ما زمان برد در شرایطی که هویت ما کاملا تایید شده بود. ما حتی چند نمونه پایلوت از کاخ گلستان با نریشن فارسی و انگلیسی هم آماده کردیم. در نهایت بعد ازکلی تلاش توانستیم یک جلسه مشاوره با هزینه 400 هزار تومان از سازمانهای دولتی دریافت کنیم. البته در تعامل با صدا و سیما به مشکل خاصی برنخوردیم. انتظار داشتیم اتحادیه املاک و وزارت صنعتومعدن بیشتر با ما همکاری داشته باشد. مشکل دیگر این بود که شرکت ما دانشبنیان است و دانشبنیانها طبق قانون میتوانند در ملک مسکونی فعالیت داشته باشند اما به این دلیل که عمده فعالیت ما در قالب املاک بود به ما اجازه کار در محیط مسکونی را ندادند. قوانین دولتی برای کسبوکارهای جدید، قدیمی و غیر قابل استفاده است.
راهکارتان برای چالشهای استارتاپی چیست؟
به غیر از مجموعههای بزرگ مانند دیوار و اسنپ، تمامی کسبوکارهای سایز کوچک و متوسط در حال تجمیع شدن هستند. استارتاپها باید در رویدادها شرکت کنند و بعد از شبکهسازی مناسب تاجایی که میتوانند تجمیع و ادغام شوند و فقط در این صورت است که هزینههای آنها نصف خواهد شد.