احراز هویت مشتریان با سامانه امتا

نشست معرفی سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیک(امتا)،  در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزارشد. 

نشست معرفی سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیک (امتا) باحضور بهنام امیری سرپرست معاون تسهیل تجاری و سید صدرالدین نورالدینی مدیرپروژه سامانه امتا،۲۸ مردادماه در مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزرات صمت برگزار شد.

بهنام امیری، سرپرست معاون تسهیل تجاری مرکز توسعه تجارت الکترونیک در ابتدای این نشست بیان کرد: « شناخت و احراز هویت مشتریان، امروز در دنیا و همچنین در کشور ما به موضوع مورد اهمیتی تبدیل شده است. علاوه بر این تصدیق ادعای مشتریان کسب‌و کارها و احراز صلاحیت آن‌ها نیز  بسیار مورد توجه است.  سال گذشته مرکز توسعه تجارت الکترونیک، به دنبال طرح چالش‌های کسب‌وکارها در حوزه‌ شناسایی مشتریان، شروع به مطالعه و تحقیق برای ارائه راهکار در این زمینه کرد و رویکرد کشورهایی مانند سنگاپور و استرالیا را مورد مطالعه قرارداد و تصمیم گرفت سامانه امتا را به منظور تسهیل شناسایی مشتریان کسب‌وکارها راه‌اندازی کند.»

او همچنین اضافه کرد:« مرکز توسعه تجارت الکترونیک سامانه‌هایی دیگری مانند سامانه جامع تجارت را قبلا راه‌اندازی کرده بود و ظرفیت لازم برای حل چالش کسب‌وکارها در حوزه احراز هویت مشتریان در سازمان وجود داشت.  امروز کسب‌وکارهای فعال در حوزه فین‌تک و تبلیغات و آگهی‌دهنده‌ها بیشترین نیاز را در زمینه احراز هویت مشتریان در کشور دارند. ما  این نیاز را شناسایی کردیم علاوه بر این تجارب لازم را برای فعالیت در این حوزه را داشتیم بنابراین تصمیم گرفتیم راهکارهای لازم را در قالب یک سامانه یکپارچه ارائه دهیم. به کمک این سامانه می‌توان از طریق ارتباط با سامانه دیتا بیس کشور صلاحیت ادعای مشتری را در سطوح مختلف بررسی کرد اما لازم به ذکر است که ریسک‌های قابل کنترل در این زمینه نیز وجود دارد.»

صدرالدین نورالدینی، مدیرپروژه سامانه امتا نیز بیان کرد:« مرکز توسعه تجارت الکترونیک چند هدف اساسی را دنبال می‌کند. هدف اصلی آن توسعه و گسترش تجارت الکترونیک با چشم ‌انداز همراهی و تعامل حداکثری با کسب‌وکارهای الکترونیک است. در مرحله بعد هدف این است که با درنظرگرفتن سرعت بالای تکنولوژی و خارج از قالب‌های دولتی بتواند به چالش‌ها و نیازهای حوزه تجارت الکترونیک پاسخ دهد. احراز هویت یا شناخت مشتری در فضای مجازی و حتی فضای فیزیکی نیز موضوع بسیار مهمی است. البته نیاز کسب‌وکارها صرفا با احراز هویت مشتریان قابل حل نمی‌باشد و در سطوح بالاتر نیاز به احراز صلاحیت مشتریان و دیگر اطلاعات مربوط به مشتریان البته با مجوز از سمت خود مشتریان نیز وجود دارد.»

او همچنین افزود:«رویکرد مرکز بر این است که از نظرات و پیشنهادات کلیه فعالان کسب‌وکارهای تجارت الکترونیک و مشتریان و سازمانهای نظارتی و همچنین اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و انجمن صنفی نظام رایانه‌ای در فضای تعاملی بهره‌مند گردد.»

نورالدینی همچنین اضافه کرد: « در حال حاضر بیش از ۵۰هزار کسب‌وکار با نماد اعتبار، حداقل ۱۰۰هزار کسب‌وکار دارای درگاه پرداخت‌یاری و بین ۳۰۰تا۷۰۰هزار کسب‌وکار اینترنتی و به طور کلی ۴۷میلیون کاربر اینترنتی فعال در حوزه تجارت الکترونیک در حال فعالیت هستند. در حال حاضر ۲ بازیگر اصلی تجارت الکترونیکی کسب‌وکارهای الکترونیکی و اشخاص حقیقی و حقوقی هستند.»

مدیر پروژه امتا همچنین به مشکلات موجود در حوزه تجارت الکترونیک اشاره کرد: «مشکلات موجود از سمت مصرف‌کننده در حوزه تجارت الکترونیک شامل، انجام ثبت‌نام‌های متعدد، ذخیره نام کاربری و رمز ورودهای متعدد، تغییر اطلاعات تماس و مکان و دریافت اطلاعات اضافی غیرلازم و سواستفاده از اطلاعات دریافتی است و مشکلات موجود در سمت کسب‌و کارها شامل، عدم احراز هویت و صلاحیت مشتریان، عدم دسترسی به دیگر اطلاعات احراز شده لازم و ارزش افزده و کلاهبرداری و تهدید فیلترینگ است.»

او همچینین گفت :«راهکار لازم برای حل مشکلات مطرح شده، امکان دسترسی به سامانه احراز هویت و صلاحیت مشتریان است. ثبت احوال، ثبت شرکت‌ها، اصناف، سامانه شاهکار، شرکت‌های اعتبارسنجی، بانک مرکزی و ناجا می توانند این اطلاعات را  بواسطه مرکز توسعه تجارت الکترونیک دراختیار کسب‌وکارها قرار دهند و سامانه امتا می‌تواند با ورود در این زمینه و برقراری تعامل با سازمان‌های دولتی و دریافت مجوزهای لازم نیاز کسب‌وکارها به احراز هویت و صلاحیت رابرطرف سازد.»

نورالدینی ویژگی ها و کارکردهای سامانه امتا را اینگونه برشمرد:

  • دسترسی به وب‌سرویس‌های حاکمیتی
  • اختیاری بودن استفاده از این سامانه توسط مشتریان و کسب‌وکارها
  • مدیریت داده‌ها و اطلاعات توسط مشتریان یا صیانت از حریم خصوصی
  • سرویس ارزش افزوده
  • سرویس پویا وتوسعه‌ای مبتنی بر نیاز مشتریان و کسب‌وکارهای الکترونیکی
  • دسترسی به ابزارهای متنوع احراز مبتنی بر میزان ریسک‌پذیری مشتریان و درخواست کسب‌وکارها
مدل مطلوب پیشنهای سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیک
مدل مطلوب پیشنهای سامانه احراز هویت مشتریان تجارت الکترونیک

نورالدینی در رابطه با چشم‌انداز پیش‌بینی شده برای سامانه بیان کرد:« در حال حاضر سیستم کاملا متمرکز است اما در گام بعدی به دنبال ایجاد یک شبکه توزیع‌شده و در نهایت احراز هویت غیر متمرکزهستیم.»

مطالب مرتبط:
۲ نظرات
  1. فواد-ممم می گوید

    واقعا معلوم نیست نقش مرکز توسعه تجارت الکترونیک در اکوسیستم استارتاپی چیه؟ دعوای استارتاپ ها به دادگاه ها کشیده شده و دوستان هنوز قدمی بر نداشتن. نظام صنفی رایانه ای و اتحادیه کسب و کارهای مجازی و هزار تا دایه دیگه هم دارن استارتاپ ها اما این مرکز توسعه تجارت الکترونیک هنوز در خواب خرگوشی هست. آقای امیری و دوستان شاید بهتر باشه یه گزارش کار از فعالیتهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک بدن اول

  2. رقیه برنج فروش آذر می گوید

    امتا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.