برای سن و سال شما؟

اگر با دو کارآفرین مواجه شدید که هیچ اطلاعاتی درباره آن‌ها ندارید به‌جز سن‌وسال‌شان، روی فرد مسن‌تر حساب کنید

اگر در دوره میان‌سالی به فکر راه‌اندازی کسب‌وکار افتاده‌اید، جای نگرانی ندارد، چراکه تنها شما در این مرحله از زندگی، دنبال این نوع کارها نیستید، بسیاری افراد از جمله جولی پییری در همین مرحله از زندگی‌‌اش مشغول ایجاد کسب‌وکار خود شده‌ و موفق هم است.

یک دهه قبل وقتی که جولی کسب‌وکارش به‌نام «The Grommet» را راه‌اندازی کرد، ۵۰ساله بود. او کسب‌وکارش را با کمک شریک خود دومنیکونی در شهر سامرویل، ایالت ماساچوست شروع کرد. آن‌ها به‌دنبال ایجاد یک بازار برخط بودند که محصولات جدیدی که توسط کسب‌وکارهای کوچک تولیدشده را معرفی کند. اینک آن‌ها درآمد سالانه ۵۰میلیون دلاری دارند و برخی کسب‌وکارهای دیگر از جمله فیت‌بیت و گلدی‌بلاکس را در راه‌اندازی موردحمایت قرار داده‌اند.

برای یک کارآفرین ۴۸ساله که می‌خواهد کسب‌وکار خودش را داشته باشد، در فضای کسب‌وکار و جامعه، حمایت چندانی وجود نداشت. خانم جولی به‌عنوان یک طراح صنعتی سال‌ها تجربه کاری به‌دست آورده بود، سه فرزندش در دوره دبیرستان مشغول به تحصیل بودند و شریکش هم شرایطی مشابه داشت و آن‌گونه که خودش می‌گوید، در آن روزها حال یک موجود ناشناخته را داشتند که هرکاری انجام می‌دهد خارج از روند معمول است.

در سال‌های اخیر افسانه‌ای در فضای کسب‌وکار شایع‌شده که کارآفرینان، جوان هستند، پژوهش‌هایی توسط مدرسه کسب‌وکار هاروارد انجام شده که نادرست بودن این فرضیه را نشان می‌دهد. در حالی که بیشتر مردم فکرشان را روی جوانان دنیای کسب‌وکار همچون زاکربرگ متمرکز کرده‌اند، این پژوهش نشان داد که میانگین سنی کسب‌وکارهای نوپای موفق ۴۵ساله است. در همین پژوهش اشاره شده: «اگر با دو کارآفرین مواجه شدید که هیچ اطلاعاتی درباره آن‌ها ندارید به‌جز سن‌وسال‌شان، به‌طور کلی بهتر است که روی فرد مسن‌تر حساب کنید.»

اما سرمایه‌گذاران زیادی درباره خانم جولی پییری حاضر به پذیرش این موضوع نشدند و او در خلال سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲، با بیش از ۲۵۰ سرمایه‌گذار صحبت کرد و به‌خاطر سن‌وسالش موفق نشد نظر آن‌ها را جلب کند، گرچه برخی نیز با او به‌دلیل جنسیتش همراهی نکردند. براساس گزارش فوربس در سال ۲۰۱۸ یک کارآفرین فعال در زمینه تولید سیگار الکترونیک موفق به جذب ۸/۱۲میلیارد دلار سرمایه شده که حدود ۱۰میلیارد دلار بیشتر از میزان سرمایه جذب‌شده توسط همه زنان بنیان‌گذار کسب‌و‌کار است. در حقیقت زنان کارآفرین به‌طور کلی دودرصد از همه منابع سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر را دریافت کرده‌اند. جولی پییر اما در این فضای کاری توانست کسب‌وکار خود را پیش ببرد.

جولی در حقیقت نیاز شدیدی را بین کسب‌وکارهای خلاق و نوپا می‌دید و آن اینکه بسیاری از محصولات خلاقانه و ابتکاری مانند میوه برداشت‌نشده از بین می‌روند، چراکه فروشگاه‌های بزرگ علاقه‌ای به آن‌ها نشان نمی‌دهند. کسب‌وکار جولی به‌دنبال ایجاد بازار برای این محصولات بود. او و شریکش می‌خواستند بستری برای راه‌اندازی محصولات خلاق ایجاد کنند. در این بستر کارکنان هوشمند، محصولات جدیدی را که کارآفرینان تولید کرده‌اند برای معرفی آماده می‌‌کنند و آن‌هایی را که فکر می‌کنند بهترین هستند در معرض نمایش قرار می‌دهند.

پایداری جولی در پیشبرد کارش برخلاف سن و موقعیت شخصی خود و شریکش، راه آن‌ها برای موفقیت را باز کرد. آن‌ها نهایتا موفق به جلب حمایت یک شرکت ژاپنی فعال در تجارت الکترونیک به نام راکوتن شدند که مدیرش به نام هیروشی به کار با شرکت‌های کوچک و قدرتمند علاقه دارد. بالاخره پس از آنکه بارها به جولی گفتند برای آنکه کاری شروع کند دیر شده، برای یک زن بلوند، وارد شدن به کسب‌وکار و مدیر ارشد اجرایی بودن مناسب نیست و شایستگی جلب‌نظر سرمایه‌گذاران را نداری، او موفق شد کسب‌وکارش را پایه‌گذاری کرده و توسعه دهد.

مطالب مرتبط:

کسی که ایستاده برایش دست زدند
کارآفرینان زن باید کمی هم شجاع باشند
کارآفرین زیر ۳۰ سال؛ از افسانه تا واقعیت
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.