برنامههای بلد برای ترافیک و مسیریابی در ایران
در نشست خبری مدیرعامل هلدینگ هزاردستان عنوان شد
نشست خبری مدیرعامل هلدینگ هزار دستان و مدیر محصول نقشه و مسیریاب بلد متعلق به کافهبازار روز سهشنبه 26 تیر در ساختمان کافهبازار با حضور خبرنگاران حوزه فناوری و شهری برگزار شد.
در این نشست از قابلیت جدید مسیریابی ترکیبی حمل و نقل عمومی رونمایی شد.
در ابتدا این نشست، حسام آرمندهی مدیر هلدینگ هزاردستان سخنان خود را با ارائه اطلاعاتی درباره این مسیریاب آغاز کرد و گفت: «مسیریاب بلد از 16 ماه پیش شروع به فعالیت کرده است و در همین مدت توانسته بیش از دو میلیون کاربر را به خود جذب کند. در حال حاضر بلد با بیش از 650 هزار نقطه ثبت شده بزرگترین منبع POI در ایران است که این عدد 4 برابر تعداد نقاط POIایی است که گوگلمپ در ایران ارائه میدهد. همچنین از زمان شروع فعالیت تا الان بلد حدود 4 میلیارد مسیر به کاربران پیشنهاد داده است. پیاوآی شامل اطلاعاتی مانند مکانهای عمومی، بیمارستانها، مساجد، مراکز تجاری و … است که به کمک دوربینها یا کمک کاربران ثبت شده است.
او در ادامه تاکید کرد: «با کنترل هوشمند دوربینهای راهنمایی رانندگی و مسیریابی ترکیبی اینترنتی بلد میتوان بدون احداث اتوبان یا خیابان جدید، کیفیت زندگی شهری را ارتقا داد.»
تهران از نظر شاخص جابهجایی جزء پنج شهر ضعیف است
او در ادامه با اشاره به خدمات بلد توضیح داد: «زمانی که کاربر در مسیریاب بلد دو نقطه موردنظر خود را انتخاب میکند، بلد با توجه به درنظر گرفتن طرحهایی مانند کاهش ترافیک و آلودگی چند مسیر را به کاربران پیشنهاد میکند، که با تمایز رنگها این مناطق نشان میشود همچنین ترافیک لحظهای شهر هم با کمک افرادی که از مسیریاب آنلاین استفاده میکنند جمعآوری میشود. از سوی دیگر همکاریهای مشترکی هم با نیروی انتظامی و شهرداری خواهیم داشت که منبعهای ما برای تخمین وضعیت رسیدن افراد به مقصد خواهند بود.»
به گفته آرمندهی در حال مجموع ترافیک روزانه مصرفی توسط کاربران بلد دو ترابایت است. تهران از نظر شاخص جابهجایی جزء پنج شهر ضعیف است. هنک کنگ، آمستردام و استکهلم از وضعیت بهتری برخوردار هستند. بغداد نیز در شرایط به مراتب بدتر از تهران است. او معتقد است که با کمک هوش مصنوعی و همکاری پلیس و شهرداری میتوان زمینهای برای افزایش این شاخص فراهم کرد. او در همین راستا میگوید: «در حالی که امروزه دوربینهای شهری مثل نیایش یا ولیعصر حتی هم زمان به همدیگر متصل نشدهاند، با هوش مصنوعی در شهرهای چین این شاخصها را بهبود دادهاند.»
مسیریاب ترکیبی چگونه به کاربران کمک میکند؟
مدیر عامل هلدینگ هزار دستان با اشاره به مشارکت کاربران این نرمافزار گفت: «نرمافزار بلد علاوه بر خودروهای مجهز به دوربین بر مشارکت کاربران بیشتر حساب می کند تا poi ها و همچنین دقت مسیریابی و ترافیک را افزایش دهد. این کمکها شامل تصادفات، دوربینهای کنترل سرعت و کنترل ترافیک هم میشود چرا که برخی از آنها بسیار سریع جابهجا میشوند، تغییر میکنند و به همین دلیل مشارکت کاربران میتواند اطلاعات به روزتری ارائه کند.»
آرمندهی درباره قابلیت جدید بلد که مسیریاب ترکیبی است را توضیح داد: «اگرچه شهرداری سایتهای جدا از یکدیگری برای تاکسی، اتوبوس و مترو دارد که ساعتها و مسیرها را مشخص کرده اما در بلد مسیرهای پیشنهادی شامل ترکیب پیادهروی، خطوط مترو، تاکسی و بعد اتوبوسسواری میشود.»
او در توضیح poi یا نقاط پرمراجعه در بلد اظهار کرد: «وقتی در در یک محله هستیم میتوانیم شهرها یا محلات دیگر را هم جستوجو کنیم که فقط با تغییر دادن نقشه و گشتن در آن نقطه قابل دسترس میشود. ما تصاویری از نقاط پرمراجعه با ماشینهای تصویربرداری به دست آوردیم. در تصاویر اطلاعات بیشتری مثل شماره تماس هم وجود دارد که با کلیک کردن میشود با شماره روی تابلو تماس گرفت و امیدواریم باعث کاهش مراجعه حضوری افراد در شهر و کاهش ترافیک شود. افراد و کاربران میتوانند اطلاعات را اصلاح یا موارد خلاف واقع را گزارش و همچنین مکانهایی را که به تازگی تاسیس شدهاند با مشارکت کاربرها اضافه کنند.»
نقشه آفلاین، جایگزینی برای پوشش ضعیف اینترنت
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان با اشاره به مبحث نقشه آفلاین توضیح داد:«در کشور ما پوشش اینترنت کامل نیست و هزینههای اینترنت چالش دیگری است که کاربران ما با آن درگیر هستند. به همین علت با دانلود نقشههای آفلاین بلد اگرچه قابلیت اطلاع پیدا کردن از ترافیک آنلاین از دست میرود اما میزان استفاده اینترنت کم میشود.»
یکی از امکانات بومی که در سایت بلد اضافه شده شناسایی نقاط پرخطر تهران بوده است. به گفته میرآرمندهی در جریان سیلی که فروردین سال ۱۳۹۸ رخ داد مناطق پر خطر تهران در نقشه اضافه و اطلاعرسانی شد که در شرایط پرخطر میتواند منجر به نجات جان افراد شود.
میرآرمندهی در ادامه گفت: «در بهار امسال با نمایشگاه کتاب همکاری داشتیم که به کمک آن افراد میتوانستند جایگاه ناشران را در نقشه ما پیدا و در هزینه و وقتشان صرفهجویی کنند. همچنین نقشه نمایشگاه الکامپ را هم پوشش دادیم و قرار است این قابلیت را گسترش دهیم.»
او درباره دستیار صوتی بلد توضیحاتی داد: « دستیار صوتی امکان دیگری است که از مدتی قبل با کمک فنآوری و هوش مصنوعی برای آن تلاش شده است، ما به زودی تبدیل صوت به متن و برعکس را جایگزین میکنیم. همچنین در صداهای استودیویی زبانهای ترکی، عربی و به زودی کردی را هم استفاده میکنیم تا کاربران دستیار صوتی همزبان خودشان را داشته باشند.»
جمعآوری دیتا با خودروهای بلد
میرآرمندهی در سخنان خود به متدهای جمعآوری اطلاعات از طریق دوربینهای نصب شده روی خودرو اشاره کرد و گفت: «این خودروها مجهز به دوربینهای هستند که یکی روی سقف و کنارههای خودرو نصب شده است. خودروهای بلد هر روز در مسیر مشخصی حرکت میکنند و هر چند میلی ثانیه یک تصویر از کنار و جلو میگیرند. تصویرهای جلو علایم راهنمایی رانندگی، سرعتگیر و خطوط عابرپیاده را برداشت میکنند و با دوربین بغل نقاط پرمراجعه و اماکن عمومی استخراج میشود. در تصاویر استخراج شده تاکید زیادی بر امنیت افراد و حریم خصوصی آنها وجود دارد و به همین دلیل چهره آنها حذف میشود.»
به گفته او به کمک این دوربینها Street view یا تصاویر ۳۶۰ درجهای قرار است تهیه شود که به خرید اینترنتی هم کمک خواهد کرد. او در ادامه افزود: «وقتی میخواهیم خانهای اجاره کنیم با کمک این تصاویر میتوان نما و امکانات محله آن را مشاهده کرد. همچنین با کمک این دوربینها به زودی قابلیت augmented reality (به خصوص در شهرهای مسطح) در پیدا کردن جهتهای شمال و جنوب به کاربران بلد کمک بزرگی خواهد کرد.
مدیرعامل هولدینگ هزاردستان یکی از برنامههای آینده این مجموعه را خریداری تصاویر ماهوارهای و تصاویر به دست آمده از پهبادها عنوان کرد که دقت بالاتری به فعالیت این مجموعه خواهد داد.
او در پرسش به سوالهای خبرنگاران درباره وضعیت بلد در تلفنهای همراه اپل گفت:«ما تلاشمان را برای گسترش بلد در آی او اس میکنیم ولی وضعیت بسیار ناراحتکننده است. شرکتها هزینههای زیادی میکنند و یک شبه به باد میرود. در حال حاضر ما بر روی نسخه وب کار میکنیم که ممکن است تا مقداری نیازهای کاربران آی او اس را پیشبینی کند ولی شاید کار جدیتری نتوانیم بکنیم و باید منتظر تغییر تعریف اپل از تحریمها بمانیم تا مشکل ما نیز حل شود.»
اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آیچیزها دنبال کنید
40درصد مردم از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند
در ادامه این نشست محمد رازقی مدیر محصول بلد ، درباره نسخه آزمایشی حمل و نقل عمومی بلد گفت: «از زمان شروع فعالیت تا الان برای انتخاب بهترین مسیر ۱۵۰ میلیون مسیر راه به کاربران در بلد پیشنهاد داده شده است. اما امروزه دیگر فقط به مسیریابی فکر نمیکنیم و دنبال گسترش آن هستیم. چراکه با تمرکز بر مسیریابی نیمی از افراد را که در حال استفاده از حمل و نقل عمومی هستند از دست میدهیم.»
او با اشاره به اینکه ۴۰ درصد مردم در تهران از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند گفت: «این عدد در سند توسعه شهری باید به ۷۵ درصد برسد. در سالهای اخیر این عدد تغییر چندانی نداشته که دلایل متعددی داشته است. تعداد خط اتوبوسها در تهران
547 عدد و تعداد خطهای تاکسی نیز به 1288 عدد میرسد، که اتوبوسها پنج هزار کیلومتر و تاکسیها مجموعا ۱۲ هزار کیلومتر در روز طی میکنند. این موضوع به ما می گوید که فقط با استفاده از این دو میتوانیم مسیریابی مناسبی برای افرادی که از حمل و نقل عمومی استفاده میکنند انجام دهیم.»
رازقی در ادامه گفت: «یکی از دلایل استفاده کمتر مردم از وسایل حمل و نقل عمومی پیچیدگی این مسیریابی است چراکه هیچ کسی نمیتواند همه ایستگاهها و خطیها را به یاد داشته باشد. دلیل دیگر آن به نقایص پوشش مترو در شهر برمیگردد. همچنین برنامه زمانی مترو یا اتوبوس معمولا کمتر رعایت میشود و نمیتوان روی آن حسابی باز کرد. سیستم حمل و نقل عمومی بلد ممکن است این مشکلات را تا حدودی رفع کند.»