روی یک کار تمرکز کنید

انجام چند فعالیت بهره‌وری را کاهش می‌دهد

ما فکر می‌کنیم با انجام دادن کارهای متعدد در یک زمان، عملکرد بهتری خواهیم داشت. از این رو،سعی می‌کنیم هم‌زمان با مکالمه تلفنی، یک سند اداری را بخوانیم یا روی صفحات اینترنت کلیک کنیم. در یک جلسه کاری یا حتی موقع شام پیام‌های خود را چک می‌کنیم. گاهی در حالی که یک گزارش کتبی تهیه می‌کنیم یا ناهار می‌خوریم، با همکاران‌مان نیز صحبت می‌کنیم و با خود می‌اندیشیم که مشغول، مشغول و مشغول هستیم، در حالی انجام چند کار هم‌زمان بهره‌وری ما را پایین می‌آورد.

انجام چندین کار هم‌زمان با هم، این احساس را می‌دهد که سخت کار کنیم تا چیزی فراموش نشود و هم تلنگری به ما می‌زند. سیستم پاداش مغز، چیزهای تازه و انسانی را دوست دارد به‌ویژه وقتی غیرمنتظره باشند. از این رو هر حرکت جدید ما، در انتظار یک پاداش بالقوه است. هر وقفه در انجام کار، احتمالا یک پاداش جالب دارد. حتی اگر این این وقفه، نامربوط هم باشد، مقاومت در برابر آن سخت است.

با این حال تحقیقات بیانگر آن است که انجام چندین کار هم‌زمان با یکدیگر، به بهره‌وری ما آسیب می‌زند، انجام چندین کار هم‌زمان با هم، نه‌تنها سرعت ما را کاهش می‌دهد، بلکه باعث بروز اشتباهات بیشتری می‌شود و در نتیجه با انجام دوباره کاری، سرعت ما باز هم پایین پایین‌تر می‌آید. ما احساس می‌کنیم، مشغول انجام کار هستیم، اما کاری کمتر با راندمان پایین انجام می‌دهیم.

مطلب مرتبط:
۱۰ دغدغه همیشگی یک ذهن کارآفرین

انجام چندین کار هم‌زمان، به کار صدمه می‌زند و بهره‌وری ما را پایین می‌آورد. رنه ماروس، مدیر آزمایشگاه پردازش اطلاعات انسانی در دانشگاه واندر بیلت به ما نشان می‌دهد، افرادی که چندین کار هم‌زمان با یکدیگر انجام می‌دهند، 30 درصد زمان بیشتری را هدر می‌دهند و دوبرابر اشتباهات بیشتری دارند. همچنین انجام چندین کار هم‌زمان بر کیفیت تصمیم‌گیری ما، صدمه می‌زند.

در مطالعه انجام‌شده روی کارکنان شرکت مایکروسافت، معلوم شد وقتی آن‌ها ایمیلی دریافت می‌کنند، پانزده دقیقه طول می‌کشد تا دوباره رشته افکار  آن‌ها منظم شود. البته این موضوع، هیچ ربطی هم به پاسخ دادن یا ندادن به ایمیل نداشت. پیام‌های آنی نیز نتیجه بهتری نداشت و ده دقیقه طول می‌کشید تا افکارشان مرتب شود. اگر شما این تمرکز نداشتن را در تعداد وقفه‌های ایجاد شده در یک روز کاری، ضرب کنید؛ تازه متوجه خواهید شد که چرا آنلاین‌بودن دائمی، برای بهره‌وری شما خوب نیست.

به‌راستی چرا انجام چندین کار هم‌زمان با یکدیگر، سرعت، دقت و هوشیاری ما را کاهش می‌دهد؟ در حقیقت این امر به محدودیت سیستم ارادی مغز ما برمی‌گردد. در حالی که ما فکر می‌کنیم، چندین کار را به‌صورت موازی پردازش می‌کنیم، اما درواقع سیستم ارادی مغز ما، با سرعت توجه ما را بین فعالیت‌های مختلف تغییر می‌دهد. توجه به خواندن ایمیل یعنی توجه نکردن به گفته‌های همکار و توجه به همکار ، یعنی توجه نکردن به ایمیل. هر کدام از این توجه در مغز ما، به زمان و انرژی کمی نیاز دارد.

وردپرس

برای اینکه متوجه معایب این تغییر توجه شوید، تمرین زیر را انجام دهید:

1-بگویید «الف، ب، پ، ت، ث، ج، چ» سپس فورا پس از آن بگویید«1، 2، 3، 4، 5، 6، 7» توجه کنید که این امر چقدر طول می‌کشد. حتی می‌توانید برای این کار وقت بگیرید.

2- سپس این دو مرحله را ترکیب کنید، یعنی بگویید«1 الف، 2 ب، 3 پ، 4 ت، 5 ث، 6 ج، 7 چ» حال ببینید برای انجام همان کار، وقتی توجه خود را بین اعداد و حروف تغییر می‌دهید، چقدر طول می‌کشد. در ضمن دقت کنید که شما نیاز به چه مقدار تلاش ذهنی دارید.

تعجبی ندارد، وقتی افراد  با ما صحبت می‌کنند و تلفن زنگ می‌زند، با خود بگوییم وقتی فکر می‌کنم، نمی‌شنوم. وقتی ما از مغز خود می‌خواهیم توجه خود را بین کارهای متفاوت تغییر دهد، باعث مشکل ارادی مغز خود می‌شویم. از آنجا که تنطیم احساساتی همچون آرامش و خونسردی نیز بخشی از وظایف سیستم ارادی است، بارگذاری بیش از اندازه روی آن‌، بر آرامش ما نیز تاثیر می‌گذارد. مطالعات  نشان می‌دهد وقتی از افراد بخواهیم کار جدیدی انجام دهند، آن‌ها کمی نگران می‌شوند و وقتی در انجام همان کار وقفه ایجاد کنیم، نگرانی آن‌ها دوبرابر می‌شود. در نتیجه داشتن روزی متنوع، می‌تواند تحریک‌کننده باشد، زیرا کارهای زیادی را انجام می‌دهید، اما نتیجه یک کار واحد در یک زمان، می‌تواند اثربخش‌تر باشد و بهره‌وری شما را بالا ببرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.